بیرجند- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی با بیش از ۶ هزار قنات در سطح کشور، رتبه نخست تعدد قنوات را به خود اختصاص داده است.

خراسان جنوبی با ۶هزار قنات رتبه نخست قنوات در کشور را دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، حسن رمضانی، اظهارکرد: با توجه به خشکسالی‌های چند ساله اخیر و قهرآسمان، آب در اکثر قنوات استان همچنان در حال جوشش از دل زمین است.

وی افزود: دکتر محمد برشان کارشناس، پژوهشگر و نویسنده در خصوص اهمیت آب و تمدن کهن قنات‌های ایران تحقیقات وسیعی انجام داده و معتقد است قنوات عجایب باورنکردنی در دنیای مدرن امروزه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: قنات یکی از ابتکارات ایرانیان برای مبارزه با کمبود آب و تامین کشاورزی خصوصاً در مناطق خشک و نیمه خشک است. با توجه به منابع متعدد علمی و پژوهش‌های انجام گرفته مشخص می‌شود که قنات از جنبه‌های گوناگونی مورد توجه بوده و کاربردهای فراوانی دارد.

رمضانی تصریح کرد: عمده‌ کاربردهای گوناگون انواع قنات در ایران، تأمین آب شرب انسان و دام‌ها و مصارف کشت و کار است که حیات و بقای انسان بدان وابسته است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر نقاط ایران به قنات‌ها عنوان نر و ماده اطلاق می شود و هر کدام مشخصات مخصوص به خود را دارند، اضافه کرد: آب نر پرقدرت وپرفشار است، از لحاظ آشامیدن سنگین، گل‌آلود و دارای املاح است ولی قنات ماده آبی سبک دارد، در مسیری که می‌رود گیاه می‌روید، با آرامش حرکت می‌کند، املاح خیلی کمی دارد و برای آبیاری مناسب است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در واقع قناتی که ماده باشد در طول سال با وجود بارندگی یا کمبود آب همیشه به صورت یکسان آب دارد.

وی بیان کرد: قنات همیشه موجب اشتغال‌زایی بوده و به رونق اقتصادی منطقه وتوسعه پایدارآن کمک می‌کند و یکی از مهمترین مواریث فرهنگی باز مانده از گذشتگان تلقی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.