نمایندگان مجلس سقف میزان وزن خروج ظروف و زیورآلات نقره از کشور برای هر نفر و به منظور حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را تعیین و تصویب کردند.

سقف میزان وزن خروج ظروف و زیورآلات نقره از کشور تعیین شد

به گزارش قدس آنلاین،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را مورد بحث و بررسی قرار داده و مواد ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ این طرح را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دولت و دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلف شدند به منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل اقدامات ذیل را انجام دهند:

الف- به منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل نسبت به اعمال محدودیت‌های لازم برای واردات محصولات صنایع دستی از جمله وضع تعرفه مناسب اقدام نماید.

ب- سقف خروج ظروف ساخته شده از نقره بدون نگین به میزان ۵ کیلو و زیورآلات نقره و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی تا ۳ کیلوگرم برای هر نفر برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور با ارائه ضمانت نامه‌های بانکی و وثایق معتبر افزایش می‌یابد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اجرای این ماده نظارت می‌کنند. اقلام تاریخی و میراث فرهنگی تابع قوانین و مقررات خاص خود می‌باشد.

پ- از صادرکنندگان صنایع دستی در مقابل آثار منفی ناشی از نوسانات قیمت ارز حمایت نماید.

ث- گمرک جمهوری اسلامی ایران با نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به ایجاد و احصای شناسنامه (کد) تعرفه‌های فرعی برای کلیه محصولات صنایع دستی کشور اقدام نماید.

همچنین در ماده ۱۲ این طرح مقرر شد که دولت می‌تواند به منظور کمک به ارتقای تحصیلی هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، کمک هزینه تحصیلی تعیین و پرداخت کند.

طبق مصوبه مجلس در ماده ۱۳ طرح مذکور، تمامی تولیدات صنایع دستی داخلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده ۱۴ این طرح، آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ آن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

طبق ماده ۸ این طرح که پیش از این برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شده بود، به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع دستی و فرش دستباف، صندوق توسعه صنایع دستی ایران زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون تشکیل می‌شود و فعالیت می‌کند.

بر اساس این مصوبه، منابع صندوق از محل ۳۰ درصد درآمدهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اجاره اماکن و فروش بلیط و بخشی از منابع صندوق کارآفرینی امید و مهر امام‌رضا (ع) و کمک‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی و درآمدهای حاصل از فعالیت‌های صندوق پس از درج در بودجه سنواتی و گردش خزانه تأمین می‌شود.

همچنین مقرر شد اساسنامه این صندوق به پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.