نماینده سوریه در مذاکرات آستانه در مصاحبه‌ای با اشاره به کارشکنی ترکیه در این مذاکرات گفت که در کل منطقه شاهد رفتار منفی این کشور هستیم.

بشار الجعفری: شاهد رفتار منفی ترکیه در کل منطقه هستیم

به گزارش قدس آنلاین، "بشار الجعفری" که از آستانه قزاقستان در گفتگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی المیادین سخن می گفت، تصریح کرد، جمهوری عربی سوریه به روند کار در آستانه اعتماد دارد زیرا این روند در خدمت مردم سوریه است و هدف  دمشق پایان دادن به خونریزی در سوریه و رسیدن به راهبرد مناسب جهت تعیین مناطق کاهش تنش و در ادامه تمرکز بر تلاش ها برای مبارزه با تروریسم است در نتیجه در این زمینه با طرف های دیگر همکاری جدی دارد. 

وی افزود آنچه گفته شد روند کار در آستانه است اما همانگونه که آگاهید روند کار در ژنو با روند کار در آستانه تفاوت دارد. نکته مهم این است که به عنوان هیئت اعزامی جمهوری عربی سوریه در این دور از مذاکرات، تمام تلاشمان این بود که بتوانیم کار را به پیش ببریم اما برای ما ثابت شد نقش ترکیه به شدت منفی و به نوعی چالشی در برابر هرنوع توافقی است که می تواند منجر به اجرای توافقاتی شود که در آستانه چهار حاصل شده بود. 

مقصود من از توافقات، اجرایی شدن توافق درباره مناطق کاهش تنش است. هیئت اعزامی ترکیه در گام اول خود را با تاخیر به آستانه رساند و در گام دوم سعی کرد سبب تاخیر در تلاش دیگر گروههای حاضر در آستانه شود، در گام سوم نیز اینگونه بهانه آورد که صلاحیت اتخاذ تصمیم را ندارد و چهارم اینکه اظهار داشتند منتظرند دستورات لازم از آنکارا برسد.

الجعفری گفت این شیوه رفتار ترکیه ما را به یاد آستانه دو انداخت که این کشور در غیاب وزیر امور خارجه خود، هیئتی را اعزام کرده بود که آن هیئت می گفت، صلاحیت تصمیم گیری ندارد. ریاست آن هیئت به عهده معاون وزیر امور خارجه ترکیه بود و ادعا می کرد اختیاری برای تصمیم گیری ندارد.

در آستانه سه نیز هیئتی از ترکیه حاضر شده بود که از نظر دیپلماتیک در سطح پایینی بود، در آستانه چهار نیز با تاخیر وارد محل مذاکرات شده بودند، امروز هم در آستانه پنج گفته اند اجازه تصمیم گیری ندارند و در انتظارند تا دستورات از آنکارا برسد. در نتیجه موضع این کشور به شدت منفی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا در این دوره از مذاکرات(آستانه پنج) می توان انتظار نتیجه داشت؟ گفت: جوهره اصلی پنج نشستی که در آستانه برگزار شده است رسیدن به توافق بود، قبل از اینکه وارد نشست پنجم شویم رایزنی ها برای تعیین مناطق کاهش تنش تداوم یافت، یعنی تلاش شد درباره مرزبندی مناطق چهارگانه توافق شود، این کار دلیل اصلی نشست آستانه پنج بود اما نکته غافلگیر کننده در این دوره از مذاکرات این بود که نتیجه این دوره از مذاکرات هیچ ارتباطی به موضوع اصلی این دوره ندارد. 

یعنی درباره اجرایی شدن توافقات بر سر مناطق کاهش تنش هیچ توافقی حاصل نشده است. در این دوره تنها دو نتیجه را شاهد بوده ایم که اولی تفاهم بر سر سندی برای مین روبی در تدمر و مناطق ثبت شده در یونسکو به عنوان مناطق ثبت شده در میراث جهانی است و دومی دعوت از گروه کاری وابسته به سه کشور ضامن توافقات، برای نشستی در تهران، جهت بررسی مناطق کاهش تنش است. 

در نتیجه موضوع اصلی که برای توافق بر سر آن در مذاکرات آستانه پنج حاضر شده ایم و آن توافق درباره اجرایی شدن توافقات آستانه چهار یعنی مسائل مرتبط به مناطق کاهش تنش بود، همچنان بدون توافق باقی مانده است و این ناکامی نیز نتیجه فشارهای ترکیه بود، در شرایطی که موضع ایران، روسیه و سوریه مثبت و در  خدمت توافقات آستانه چهار بوده است. 

ترکیه با وقاحت در پی مخالفت بر آمد مثلا با چگونگی تقسیم منطقه ادلب در شمال مخالفت کرد، آنان در این زمینه شرایطی را مطرح کرده و ابراز داشته اند می خواهند نیروها و تجهیزاتشان در این مناطق مستقر شوند در شرایطی که مقصود از مناطق کاهش تنش این است که نیروهای پلیس در آن مناطق مستقر شوند. ما به عنوان نظام سوریه هرگونه حضور نظامی ترکیه را در سوریه رد می کنیم در نتیجه می توان گفت ترکیه با این اقدام به نوعی در پی آن بر آمد تا مواضع روسیه، سوریه و ایران را ناکارآمد کند.

این اقدام سوریه به منزله مخالفت با کاهش تنش در هر چهار منطقه مورد نظر است. طرف های دیگری چون اردن، آمریکا و اسرائیل نیز در جنوب همین راه را در پیش گرفته اند در نتیجه موضوع اصلی برای این طرف ها، ارتباطی به تلاش ها برای کاهش مشکلات مردم سوریه ندارد چنانچه ارتباطی با کمک به دولت سوریه هم ندارد.

وی درباره دلایل ترکیه و برخی از طرف های خارجی برای استقرار نیروهایشان در مناطق کاهش تنش در سوریه گفت: هدف ترکیه ماجراجویی است، آنان برخی از نیروهایشان را در شهرهای سوریه در منطقه شمال کشور مستقر کرده اند و مدعی هستند این اقدام موقت و در مقابله با تحرکات کردهای هم پیمان با آمریکاست.

این کشور پس از ورود نیروهایش به شهر الباب نیز مدعی شد این اقدام برای بیرون راندن کردهای هوادار آمریکاست اما پس از مدتی مشخص شد ورودشان به این منطقه موقت نبوده است. افسران اطلاعاتی ترکیه به گروههای مسلح در داخل خاک سوریه آموزش می دهند و مراسم صبحگاهی  خود را با پرچم ترکیه و با شعار زنده باد اردوغان برگزار می کنند.

در هر حال سوریه نمی تواند اجازه دهد طرف هایی مثل ترکیه به بهانه حضور موقت، حاکمیت کشور را نقض کنند. همه می دانند ترکیه در سوریه در پی اهدافی است، یکی از سئوالاتی که در این زمینه مطرح می شود این است که چرا داعش در موصل و حلب سنگر گرفته است؟ زیرا ترکیه اهدافی در موصل و حلب دارد. دلیل ما درباره این ادعا این است که از زمان سقوط دولت عثمانی تاکنون، پارلمان ترکیه هر سال در بودجه ای که برای کشور تصویب می کند بودجه ای را با واحد پول لیره برای موصل و حلب در نظر می گیرد.

اینکه در لایحه بودجه کشور ترکیه موصل و حلب هم لحاظ می شود یک اقدام نمادین است اما پیام های سیاسی به همراه دارد. این کار بیانگر طمع ورزی های ترکیه در موصل و حلب و بیانگر دلیل تمرکز داعش در این دو شهر است. 

وی افزود دلیل طمع ورزی های ترکیه نیز این است که اردوغان می خواهد خود را پادشاه منطقه معرفی کند، رفتار نامناسب ترکیه تنها در آستانه نیست بلکه در کل منطقه شاهد رفتار منفی ترکیه هستیم، من بر این باور نیستم که میان سیاستهای ترکیه و آمریکا تفاوت وجود دارد، ترکیه بخشی از سناریوی آمریکا برای ماجراجویی علیه همه آنانی است که از بازیگران منطقه ای به شمار می آیند. حتی ترکیه هم یکی از این بازیگران منطقه ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.