اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد اروند با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و اداره کل هنرهای نمایشی به‌منظور بزرگداشت یاد و خاطره حماسه‌آفرینان و مدافعان سرافراز میهن اسلامی بیستمین جشنواره فتح خرمشهر را در این شهر برگزار می‌کند.

جشنواره‌های دفاع مقدس بر هنر نمایش کشور تأثیر گذاشته‌اند

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد اروند با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و اداره کل هنرهای نمایشی به‌منظور بزرگداشت یاد و خاطره حماسه‌آفرینان و مدافعان سرافراز میهن اسلامی بیستمین جشنواره فتح خرمشهر را در این شهر برگزار می‌کند. از همین‌رو با دبیر این دوره از جشنواره، همایون قنواتی گفت‌وگویی در این رابطه انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

درخصوص ۲۰ ایده برگزاری جشنواره تئاتر فتح خرمشهر به ما بگویید.

این جشنواره حدود ۲۰سال قبل برای پاسداشت و تجلیل و یادمانی برای همه قهرمانی‌هایی که جوانان این مملکت در بخشی از این کشور برای آزادسازی خرمشهر انجام دادند، آغاز به کار کرد. پایه‌های اول آن را خود بچه‌های تئاتر خرمشهر بنا گذاشتند تا یک جریان فرهنگی و هنری و نمایشی در خرمشهر پایه‌گذاری کنند و ازطریق هنر بتوانند بخشی از قهرمانی‌ها و جانبازی‌هایی را که صورت گرفته، نشان دهند. در سال‌های اولیه، جشنواره در سطح استانی و خود شهرستان خرمشهر برگزار می‌شد، اما بعدها مورد توجه قرار گرفت و این جشنواره اول به‌صورت منطقه‌ای برگزار شد و درنهایت به‌صورت سراسری درحال برگزاری است. همه کسانی‌که در عرصه تئاتر کشور حضور دارند، این جشنواره را به‌خوبی می‌شناسند و جشنواره از اعتبار ویژه‌ای در نگاه گروه‌های نمایشی برخوردار است و میزان علاقه‌مندی برای این حضور در این جشنواره را به‌خوبی شاهد هستیم.

این جشنواره چندسالی است به‌صورت رقابتی درحال برگزار شدن است. ابتدا فقط در بخش صحنه‌ای فعالیت می‌کرد، ولی بعد با توجه به بررسی‌ها و علاقه‌مندی مردم، تصمیم گرفته شد که جشنواره در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای برگزار شود. امسال هم جشنواره در دو بخش رقابتی صحنه‌ای و خیابانی و با حضور گروه‌های نمایشی از مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود و گروه‌های نمایشی از سراسر ایران آثار خود را برای جشنواره ارسال می‌کنند و هیئت بازبینی براساس اهداف و کیفیت آثار رسیده، بخشی را برای هر دو قسمت جشنواره انتخاب و به جشنواره دعوت می‌کنند و امیدوارم که امسال هم آثار مورد توجه مردم و گروه‌هایی که حضور دارند واقع شود.

به‌نظر شما جشنواره‌ها چه‌چیزی را می‌خواهند نشان دهند؟

جشنواره‌ها و به‌خصوص جشنواره تئاتر فتح خرمشهر یکی از مهم‌ترین توجهاتی که داشته است، این است که بخش مهمی از خاطرات و نتایج دوران دفاع مقدس را که بازگوکننده تجاوز و ظلم‌هایی بوده که دشمن به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روا داشته، بیان کنند و مردم با مرزهای عقیدتی و جغرافیایی مختلف با این خاطرات آشنا می‌شوند. با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که «هیچ تفکری در تاریخ ثبت نمی‌شود، مگر این‌که به‌وسیله هنر بازگو شود»، یکی از مسائلی که جشنواره آن را دنبال می‌کند این است که مردم با تاریخ، فرهنگ، گذشته و حال خود بیشتر از قبل آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند. هر گروهی که به جشنواره می‌آید، اثری را خلق می‌کند و این به این معناست که آثاری با زیبایی‌شناسی و مطابق با نیازهای نسل جوان ایجاد می‌شود و طبعاً جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس توانسته‌اند تا حدودی این‌کار را انجام دهند و این جشنواره‌ها اثر خود را بر گروه‌های نمایش گذاشته‌اند و این قدم بسیار مهمی برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

به‌نظر شما وجه تمایز این جشنواره با جشنواره‌های دیگری که در کشور، به‌خصوص در حوزه تئاتر مقاومت برگزار می‌شود، چیست؟

جشنواره‌ها شاید به‌لحاظ شکل و فرم شبیه به‌هم باشند و مراحل انتخاب آثار و بازبینی به‌لحاظ فنی و تکنیکی مشابهت‌های زیادی داشته باشند، اما فکر می‌کنم اتفاقی که در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر افتاده، ماهیتی است که درکنار این فرم و شکل ایجاد شده و توجه ما مربوط به ماهیت ماجرایی که براساس آن جشنواره شکل گرفته و قهرمانی‌هایی است که مردم ما در ایام دفاع مقدس انجام داده‌اند می‌باشد. یادآوری خاطراتی که برای همه ایرانیان در لحظه پیروزی و آزادسازی خرمشهر ایجاد شد و احساس غرور و افتخار را به‌همراه دارد، جشنواره را به‌سمتی می‌برد که هم برای خود اهالی فرهنگ و هنر به‌لحاظ ساختار و محتوایی و هم برای رزمندگان و جانبازان و کسانی‌که برای آزادسازی خرمشهر نقش‌آفرینی کردند، جالب‌توجه است.  

این چندمین دوره‌ای است که شما دبیر جشنواره هستید و به‌نظر خوتان توانسته است جای خود را در تئاتر کشور باز کند؟

بنده به‌دلیل نوع کارم چندین سال است که با جشنواره تئاتر فتح خرمشهر ارتباط دارم، چه زمانی‌که در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی بودم و چه بعدها که مدیر کل فرهنگی منطقه آزاد اروند شدم، هرسال در دوره‌های مختلف با جشنواره در ارتباط بودم. ولی این دومین دوره‌ای است که بنده دبیر جشنواره هستم. فکر می‌کنم همین‌که فعالان عرصه نمایش هرسال آثار خود را برای جشنواره ارسال می‌کنند، نشان‌دهنده این است که این جشنواره توانسته جایگاه و نقش خود را در بین اهالی فرهنگ و نمایش باز کند و باعث شود که یک جریان مهم و تأثیرگذاری با ادبیات دفاع مقدس شکل بگیرد. این جشنواره نشان داده است می‌تواند منبع و جریان مهمی برای این نوع از فعالیت‌های نمایشی در کشور به‌صورت راهبردی ایجاد کند و قطعاً تا الان هم توانسته چنین نگاهی را در آثار نمایشی دفاع مقدس به‌وجود بیاورد.

درباره داوران و گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره هم توضیح دهید.

این دوره از جشنواره در دو بخش خیابانی و صحنه برگزار می‌شود. ما هم به همین دلیل از دو تیم داوری برای ارزیابی دعوت کردیم که در بخش خیابانی آقایان سیروس همتی، سامان خلیلیان و محمود فرهنگ حضور دارند و در بخش صحنه‌ای هم آقایان کوروش نریمانی، رضا صابری و رحمت امینی داوری را انجام می‌دهند وگروه‌هایی از شهرهای اصفهان، کرمانشاه، رشت، تبریز، تهران، کرج، مشهد، اهواز، ایلام، دهلران، خرم‌آباد و اراک به جشنواره دعوت شده‌اند و می‌توان گفت که امسال با توجه به دقتی که در هیئت بازبینی وجود داشته، آثار از کیفیت بالایی برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.