هنر: حراج تهران در هفتمین دوره برگزاری خود نیز توانست رکورد خود را بشکند و علاوه بر آن با فروش شش اثر میلیاردی و در مجموع سیزده اثر بالای نیم میلیارد، ارتقای قیمت آثار هنری در ایران را تثبیت کند.

موزه هنرهای معاصر تهران از حراج تهران تابلو خرید

شامگاه 16جمعه هفتمین حراج تهران، هنر کلاسیک و مدرن ایران  با ارائه 72 اثر در هتل پارسیان آزادی برگزار شد که درمجموع با فروش 71 اثر به رکورد 26 میلیارد و 113 میلیون تومان دست یافت، این در حالی بود که خرداد ماه سال گذشته با وجود ارائه هشتاد اثر مجموع فروش 25 میلیارد بود.

هفتمین حراج تهران با اجرای حسین پاکدل برگزار شد، او این دوره را با نام و یاد زنده یاد عیاس کیارستمی آغاز کرد و عکسی از مجموعه سفید برفی این هنرمند را به عنوان نخستین پیشنهاد حراج تهران به خریداران آثار هنری عرضه کرد که فراتر از قیمت بیشینه، 220 میلیون تومان چکش خورد.

در این حراج هم همچنان سهراب سپهری بر صدر نشست و عنوان گرانقیمت‌ترین نقاش ایران را به نام خود ثبت کرد. این درحالی بود که آثار هنرمندان دیگری چون  پرویز تناولی، بهمن محصص، منوچهر یکتایی و البته کمال الملک نیز درمیان آثار ارائه شده، وجود داشت.

اثری بدون عنوان از معروف ترین مجموعه سهراب سپهری یعنی «تنه درختان» در ابعاد 130 در 190 که در سال 1351 خلق شده به قیمت3 میلیارد و 100 میلیون تومان چکش خورد. این اثر اکنون گران ترین نقاشی ایران در سراسر تاریخ هنر ایران محسوب می شود.

مجسمه تک نسخه‌ای «شاعر و قفس برنزی» از پرویز تناولی نیز 2 میلیارد و 500 میلیون تومان چکش خورد.

نقاشی بهمن محصص با عنوان «عقاب نابینا» و نیز نقاشی دیگری از سهراب سپهری به طور مشترک عنوان سوم را به خود اختصاص دادند و هر کدام یک میلیارد و دویست میلیون تومان به فروش رسیدند.

نقاشی 135 ساله ای از کمال الملک با عنوان «اردوگاه همایونی» یک میلیارد و 150 میلیون تومان و نقاشی طبیعت گرایی از منوچهر یکتایی که در سال 1341 خلق شد یک میلیارد و یکصد میلیون تومان چکش خوردند.

در این حراجی تنها یک اثر کلاسیک متعلق به جواد رستم شیرازی به فروش نرسید.

در پایان هفتمین حراج تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفت و  گفت از حراج تهران دو اثر نفیس کمال الملک و نیز تابلوی سیاه و سفید بهجت صدر را برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری کرده‌اند. او وعده داد در حراج مدرن و معاصر تهران که حوالی زمستان برگزار خواهد شد آثار هنرمندان جوان را برای اضافه شدن به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری خواهد کرد تا خلا حضور هنرمندان جوان تثبیت شده در این مجموعه را تا حدی پر نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.