رشت- معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در روزهای تعطیلات، با افزایش ورود گردشگران تولید زباله نیز افزایش می‌باید و درنهایت بیماری‌ها فراوان گریبانگیر مردم می‌شود.

روزانه ۲هزار تن زباله در گیلان تولید می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ‌احسان الله شکری در این باره گفت: روزانه ۲هزار تن زباله تولید می‌شود و با ورود مسافرین به استان این میزان تولید زباله به ۲هزار و پانصد و در ایام پیک مسافر تا ۳هزار تن می‌رسد.

وی افزود: کمبود امکانات برای امحای این زباله‌ موجب شده است که مدیریت پسماند در استان به مشکل جدی تبدیل شود.

شکری با بیان اینکه شهرستان‌های پرگردشگر گیلان نظیر انزلی، سیاهکل‌، رودسر، آستارا و... هر روزه متحمل انباشت بیشمار زباله هستند، خاطرنشان کرد: به طور مثال در شهرستان انزلی با وجود پلاژها و قایق‌ها و سایر امکاناتی که برای گردشگران هر روز اضافه می‌شو، به طبع تعداد مسافران نیز افزایش می‌یابد، پس باید برای مدیریت پسماند این مسافرین نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

 معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: حتی ایجاد دانشگاه در این شهرستان‌ها موجب می‌شود که تعدادی از دانشجویان از سراسر کشور وارد این شهرستان شوند و در آن مستقر شوند و به طبع تولید زباله در این شهرستان نیز رو به افزایش رود.

وی تصریح‌ کرد: در حال حاضر کارخانه کمپوست در شهرستان انزلی خوب کار می‌کند، اما زباله‌ها پس از تبدیل به کود تبدیل نمی‌شوند و به صورت ریجکت در کنار کارخانه انباشته می‌شوند.

شکری خاطرنشان‌ کرد: بالاترین زباله در شهرستانی تولید می‌شود که مرکز دفن اصولی ندارد و به دلیل بالا بودن آب زیرزمینی در این شهرستان ایجاد مرکز دفن اصولی و بهداشتی با مشکل جدی مواجه است.

وی گفت: در گذشته‌ای نه چندان دور بخشی از زباله‌های انزلی به مرکز دفن زباله سراوان برده می‌شد، اما این روزها با مشکلات فراوانی که مرکز دفن زباله سراوان دارد، دیگر  پسماندهای انزلی در آن پذیرفته نمی‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان کاهش تولید زباله و پرهیز از مصرف‌گرایی بیش از حد از سوی مردم یکی از راهکارهای برون رفت از مشکل پسماند استان عنوان کرد و گفت: اگر تفکیک زباله از مبدا افزایش یابد، حداقل ۳۰ درصد پسماندهای موجود را می‌توان به پول تبدیل کرد.

وی افزود: در حال حاضر تفکیک زباله از مبدا در لشت نشاء، فومن و انزلی به طور مناسب انجام نمی‌شود و نیاز است برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام شود.

‌شکری ادامه‌ داد: تولید زباله در گیلان به طور متوسط از میانگین کشوری بالاتر است و عدم مدیریت این میزان پسماند موجب شده است که بیماری و آلودگی آب و خاک مردم استان را تهدید کند.

وی گفت: به طور متوسط روزانه ۴۰۰متر مربع زمین در گیلان رو به نابودی است و هر چقدر که غول زباله در گیلان می‌دود، انجام اقدامات برای مدیریت پسماند استان حرکات لاک پشتی است.   

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.