نماینده سنای آمریکا اعلام کرد که نقض پیمان منع موشک های هسته ای میان بُرد موسوم به (INF) توسط مسکو، علت تحریم جدید روسیه است.

واشنگتن تحریم های جدیدی علیه مسکو به راه انداخت

به گزارش قدس آنلاین، «اِد رویس» نماینده سنای آمریکا و از اعضای کمیته امور خارجی سنا اعلام کرد که واشنگتن به اتهام نقض پیمان منع موشک های هسته ای میان بُرد (INF) به اعمال تحریم علیه روسیه مبادرت خواهد ورزید.

به گزارش خبرگزای اسپوتنیک به نقل از رویترز، این سناتور آمریکایی در گفته های خود در این خصوص مدعی شد: استقرار اخیر موشک های هسته ای میان برد روسیه تهدید جدی برای منافع امنیت ملی آمریکا به شمار می رود.

نماینده مجلس سنای آمریکا در ادامه افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سالهای زیادی پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را نادیده گرفته و به تعهدات خود عمل نمی کند.

ادعای «اد رویس» علیه مسکو در حالی اعلام می شود که ۴ تیرماه سال جاری و در واکنش به عقب نشینی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد موسوم به «INF»، مسکو واشنگتن را به اتخاذ تدابیر تلافی جویانه تهدید کرده بود.

در همین رابطه، «ویکتور اوزروف» رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای روسیه در این باره اعلام کرد: در صورتیکه آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) خارج شود، مسکو این اقدام واشنگتن را تلافی خواهد کرد.

رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک در این باره اعلام کرده بود: به دقت اقدامات همکارانمان در کنگره آمریکا را زیر نظر داشته و جمع بندی خواهیم کرد.

وی تصریح کرده بود: اگر خروج از این پیمان به انجام رسیده و این اقدام مستلزم استقرار تجهیزات نظامی (استقرار دور جدیدی از موشک ها در اروپا) شود؛ از آن چشم پوشی نخواهیم کرد و اقدامات تلافی جویانه ای را به کار می بندیم.

لازم به ذکر است، «مایک دنیس راجرز» رئیس پنل تسلیحات هسته ای مجلس نمایندگان آمریکا نیز ۴ تیرماه در مصاحبه با «پولیتیکو»، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) که سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن- مسکو منعقد شد، ترغیب کرده بود.

وی در این باره گفته بود: آیا ما مسئولیتی در قبال تداوم پایبندی به توافقی داریم که طرف مقابل مدت ها پیش از آن فاصله گرفته است؟

به گفته پولیتیکو، در حال حاضر مجادله عمیقی در داخل دولت ترامپ مبنی بر خروج یا عدم خروج از توافق مذکور در جریان است و بیم فروپاشی این معاهده وجود دارد.

در ماه میلادی فوریه نیز، سناتور «تام کاتن» با ارائه لایحه ای جدید واگذاری سیستم های موشکی INF  به متحدین واشنگتن را خواستار شد تا به زعم خود پاسخی قاطع به روسیه در ازای نقض این معاهده بدهد.

در چارچوب معاهده منع موشک های هسته ای میان برد، آمریکا و روسیه متعهد به تخریب و عدم ساخت موشک های بالستیک و کروز زمین پایه با برد ۵۰۰ تا ۵ هزار کیلومتر شده اند. این در حالی است که از زمان عقد این توافق در دوره شوروی سابق، واشنگتن و مسکو به دفعات یکدیگر را به نقض آن متهم کرده اند.

طبق گفته «سرگئی لاورف» وزیر خارجه روسیه، مسکو نیز دغدغه اجرای توافق مذکور را دارد و بارها از واشنگتن خواسته تا برای رفع اختلافات در زمینه اجرای آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

با این حال، در ماه فوریه یک رسانه آمریکایی مدعی شد که روسیه در راستای نقض INF، شماری موشک کروز مستقر کرده و با اتکا به همین ادعا، «پل سلوا» معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا از مسکو خواست تا به INF پایبند باشد.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.