دومین روز نشست جی ۲۰ نیز با تمام حواشی آن پایان یافت و به گفته دیپلماتها سران کشورها با وجود مناقشات بر سر بسیاری مسائل روی یک بیانیه پایانی توافق کردند.

از حضور دختر ترامپ بر سر میز مذاکرات تا تعطیلی فروشگاه‌های هامبورگ+تصاویر

به گزارش قدس آنلاین، دومین روز نشست جی ۲۰ نیز با حواشی، اخبار مهم و اعتراضات گسترده ای در شهر هامبورگ همراه بود.

تداوم اعتراضات در دومین روز نشست جی ۲۰

به گفته دیپلمات ها بعد از پایان نشست جی ۲۰ سران کشورها درباره یک بیانیه پایانی با هم توافق کرده اند. بر این اساس در این بیانیه پایانی یک موضع گیری مشترک درباره مسائل تجاری و حمایت از آّب و هوا وجود دارد که البته در آن آمریکا همچنان به موضع خود مبنی بر خروج از توافق آب و هوای پاریس پایبند است.

پلیس هامبورگ خبر داده است که نیروهای عملیاتی به صورت مداوم با  معترضان نقاب دار موسوم به بلوک سیاه که اعتراضات گسترده ای را در سطح شهر به راه انداخته اند مقابله می کند. گروه معترضان موسوم به "همبستگی بیکران به جای جی ۲۰ " نیز به جمع معترضان بلوک سیاه پیوستند.

سران جی ۲۰ همچنین روی مسئله کمک های مالی به آفریقا توافق کردند.

"مارتین شولتز"،   نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات سیگنال های آشکاری را علیه خشونت ها در هامبورگ ارسل کرده و گفت: ما در اینجا با بمب های آتش زا، مجرمان خشن، آمادگی خشونت طلبان برای قتل و غارت که به خیابان ها ریخته اند سرو کار داریم. در ضمن نشست جی ۲۰ به دعوت صدر اعظم آلمان برگزار شده است. جبران کردن خسارت های آسیب دیدگان یک وظیفه ملی است.

وزیر دادگستری آلمان نیز اقدامات سخت علیه خشونت طلبان را اعلام کرده است و آن ها را اراذل و اوباش و مجرم نامیده است. وی اعلام کرد که دولت مشروعه با همه سختگیری لازم به این گونه اقدامات واکنش نشان می دهد.

انزوای ترامپ در مسئله حمایت از آب و هوا

امروز در مناقشات بر سر مسئله حمایت از آّب و هوا دیگر کشورهای عضو جی ۲۰ علیه آمریکا موضع گیری کردند. در نشست قدرت های بزرگ اقتصادی که امروز برگزار شد به تضادها در بیانیه پایانی اشاره شد.

مهمانی ناخوانده بر سر میز مذاکرات سران جی ۲۰

یکی از اخبار جالب درباره حواشی نشست جی ۲۰ امروز حضور ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ بر سر میز مذاکرات نشست جی ۲۰ بود و بسیاری رسانه ها نوشتند که وی بدون داشتن هیچ منصب دولتی در این مذاکرات شرکت کرده و بین رئیس جمهور چین و نخست وزیر انگلیس نشست.  این در حالی است که وی حق این کار را نداشت و حضور یکی از اعضای خانواده سران در این گونه نشست ها غیر معمول است.

در دومین روز نشست هامبورگ وزیر کشور آلمان هم به خشونت ها و ناآرامی ها در هامبورگ واکنش نشان داده و خشونت ها با آنارشیست های بسیار خشن که طی روزهای اخیر در هامبورگ اتفاق افتاده است را باورنکردنی و ظالمانه دانست.

به گفته وی آن چه ما در اینجا می بینیم بر خلاف اعتراض دموکراتیک است. وی با نیروهای پلیس در حال عملیات در هامبورگ و فرماندهان آن ها ابراز همبستگی کرده و حمایت خود از آنان را اعلام کرد. وزیر کشور آلمان در عین حال همه انتقادها به برگزاری این نشست در هامبورگ را رد کرد.

پاپ فرانسیس هم با اشاره به اجلاس جی ۲۰ درباره اتحاد کشورهای قدرتمند در برابر فقرا و پناهندگان ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز و در حاشیه نشست جی ۲۰ سفیر سابق آمریکا در ناتو، "کرت ولکر" را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده برای اوکراین منصوب کرده و آمریکا به این ترتیب این پیام را ارسال کرد که از این پس قدرتمندانه تر از قبل می خواهد برای حل این بحران وارد عمل شود.

شهردار هامبورگ متهم به ناکامی در حفظ امنیت شهرش شد

به دنبال گسترش خشونت ها در هامبورگ اعتراضات و انتقادات از شهردار هامبورگ هم شدت گرفته و حزب سوسیال مسیحی وی را در برقراری امنیت این شهر محکوم به شکست کرد و خواستار شفاف سازی در این باره شد که چرا هامبورگ به عنوان مکان برگزاری این نشست انتخاب شده است.

روسیه نیز امروز درباره اجرای کند توافق مینسک برای حل بحران اوکراین ابراز دلسردی کرد. دیداری البته بی نتیجه در این باره بین پوتین، مرکل و امانوئل ماکرون در حاشیه نشست جی ۲۰ انجام شد.

رسانه های آلمانی همچنین از برخورد بد آلمان با خبرنگاران در اجلاس جی ۲۰ و لغو چند مجوز رسمی روزنامه نگاران خبر دادند.

دولت آلمان بر اساس یافته های سازمان های امنیتی و نگرانی های امنیتی لغو این مجوزها را تایید و از آن حمایت کرده است.

فروشگاه هایی که از ترس خشونت باز نشد

سخنگوی پلیس هامبورگ نیز اعلام کرد که نوع و شیوه خشونت و حملات علیه پلیس ابعاد تازه ای به دست آورده است. بدون دخالت نیروهای ویژه، افسران پلیس می توانستند در معرض خطر مرگبار قرار گیرند. برخی از مغازه ها و فروشگاه ها در مرکز شهر هامبورگ از ترس خرابی و ویرانی و غارت معترضان باز نشد.

رئیس جمهور آمریکا در حاشیه این نشست از صدر اعظم آلمان برای سازماندهی اجلاس جی۲۰ با وجود مزاحمت ها و اختلالاتی که خشونت طلبان ایجاد کردند قدر دانی کرد.

همچنین رئیس جمهور آمریکا صبح امروز در حاشیه نشست جی ۲۰ با نخست وزیر انگلیس دیدار کرده و از تصمیماتش برای مذاکره درباره توافق تجاری دو جانبه بین دو کشور خبر داد.

بر اساس اطلاعات پلیس هامبورگ اعتراضات خشونت بار در هامبورگ تا به حال ۲۱۳  نیروی پلیس را مجروح کرده و تعداد زیادی نیز دستگیر شده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.