عضو کمیسیون و برنامه و بودجه مجلس گفت: قرارداد ۲۵ ساله شرکت نفت با شرکت توتال حاکمیت ملی ما را زیر سؤال می‌برد و لازم است شورای عالی امنیت ملی به این موضوع ورود کند.

قرارداد با شرکت توتال حاکمیت ملی ما را خدشه‌دار می‌کند/  شورای عالی امنیت ملی به موضوع قراردادها ورود کند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به امضای قراردادهای وزارت نفت کشورمان با شرکت توتال فرانسه گفت: این قرارداد از جهات مختلف دارای اشکال است و اجرای این قرارداد به ۲۵ سال به طول می‌انجامد.

وی افزود: در این قرارداد هیچ تضمینی برای آوردن سرمایه توسط شرکت توتال وجود ندارد و اگر آمریکایی‌ها اخم کنند فرانسوی‌ها و از جمله شرکت توتال که ملیت آن فرانسوی است کار را تعطیل خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: تعطیلی کار از سوی شرکت توتال به این معنا نیست که ما بتوانیم که شرکتی را جایگزین آن کنیم تا کار را ادامه دهد بلکه منطقه ای که برای آن قرارداد با شرکت توتال امضا شده به حالت سکون می‌ماند و نه ما می‌توانیم کاری در آن منطقه انجام دهیم و نه آنها کار را به پیش خواهند برد و حاکمیت ما را دچار اشکال می‌کنند.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که شرکت توتال با دیگر کشورهای منطقه نیز قراردادهای همکاری امضا کرده تصور ما این است که این شرکت تحت تاثیر شیطنت‌های کشورهایی مثل عربستان سعودی قرار گیرد و اقداماتی را در این راستا داشته باشد.

وی افزود: وزیر نفت بدون اینکه درخصوص امضای این قراردادها با شورای عالی امنیت ملی هماهنگی داشته باشد آنها را منعقد کرده و این در حالی است که در مصوبه ابلاغی بوده که بیش از اینکه اطلاعات محرمانه میادین نفتی و گازی در اختیار شرکت‌های خارجی قرار گیرد لازم است تا در چارچوب شورای عالی امنیت ملی این اقدام انجام شود که اینگونه انجام نشده است و دبیر شورای عالی امنیت ملی باید در این موضوع ورود پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پایان گفت: قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال حاکمیت ملی ما را دچار خدشه می‌کند و به منظور رسیدگی به این موضوع و جلوگیری از اقدامات مشابه دبیر و دیگر اعضای شورای عالی امنیت ملی لازم است تا موضوع را مورد رسیدگی قرار دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.