هنگامی که اقتصاد در شرایط افت تولید قرار گرفت و تورم افزایش یافت نرخ بیکاری در کشور بالا می رود. به هر حال کاهش تورم می تواند در تولید و اشتغال بیشتر موثر باشد اما اصلی ترین کار این است که در راه اشتغال زایی هدف گذاریهای مشخص ومنظمی داشته باشیم. برای اینکه این اتفاق بیفتد دولت اقداماتی در دست دارد که از آن میان می توان به طرح برنامه اشتغال فراگیراشاره کرد که با همکاری وزارت خانه ها با سایر دستگاه ها قرار است ایجاد اشتغال درظرف مدت زمانی کوتاهی برای برطرف کردن معضلات بازار کارایجاد شود.

 وضعیت بازار کار به مراتب بهتر از گذشته  شده است/ اقتصاد ایران به مرحله ای رسیده است که می تواند به طور متوسط سالیانه هفتصد هزار شغل  ایجادکند

اختصاصی قدس آنلاین- دکتر علاء الدین ازوجی مشاور وزیر و مدیر کل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با بیان اینکه باید به همه ظرفیت های کشور در راستای کار آفرینی امیداوار بود به قدس آنلاین گفت: اقتصاد ایران تجربه رشد نامطلوبی در یک دهه گذشته را پشت سر گذاشته است به صورتی که در یک دهه گذشته اشتغال اندکی در کشور صورت گرفته است که قابل اعتنا نیست. طبیعتا در فضایی که رشد اقتصادی به وجود نمی آید نمی توان از منابع انسانی موجود در جهت تولید وشکوفایی اقتصاد بهره مند شد. با کاهش رشد اقتصادی، بهره وری اقتصاد و تولید کاهش یافته و اثرات مطلوب اقتصادی در شاخص های اقتصادی کشور منفی شد. وی افزود: اگر بخواهیم جدای از مباحث سیاسی با رعایت انصاف صرفا درباره مسائل اقتصادی  سخن بگوییم باید گفت خوشبختانه در یکی دو سال اخیر شاهد تغییر در وضع یاد شده هستیم به نحوی که به تدریج و به آرامی شاهد اثربخشی اقتصاد بر اشتغال خواهیم بود. هر چند رکود عمیقی بر اقتصاد کشور حاکم بوده و این موضوع مانع از ایجاد اشتغال در کشور شده است اما علائم موجود نشان می دهد می توان به ایجاد اشتغال با توجه به همه ظرفیت های موجود اقتصادی کشور امیدوار بود.

ازوجی با تاکید برخروج تدریجی کشور از رکود اظهار داشت:  با نگاهی به شاخص های بخش صنعت، کشاورزی و نفت به این موضوع می رسیم که اقتصاد به آرامی در حال خروج از رکود است و طبیعتا برای اینکه این اتفاق بیفتد و اقتصاد بتواند نیروی کاری بیشتری جذب کند نیازمند هماهنگی همه ارگان ها ونهادها و اتفاقا همکاری همه آحاد مردم هستیم. هر چند ممکن است در ابتدا این تصور سخت باشد که قرار است نیروی عظیم میلیونی بیکار وارد چرخه اشتغال شوند اما اخیرا وضعیت بازار کار به مراتب از گذشته بهتر شده است اما اگر اقتصاد ایران بخواهد به هدف گذاری و اهداف برنامه ششم برسد نیازمند برداشتن گامهای اساسی تری در زمینه ایجاد اشتغال در کشور هستیم.

ازوجی درخصوص ایجاد اشتغال فصل به فصل سال گذشته به قدس آنلاین گفت: به عنوان مثال در دو سه سال گذشته بین ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار فر صت شغلی در کشور فراهم شده یعنی فراهم شدن فرصت شغلی بین فصل یک سال نسبت به فصل سال گذشته اش چنین رقمی بوده است. از این رو می توان گفت خوشبختانه اینک اقتصاد ایران به مرحله ای از ظرفیت خود رسیده است که به طور متوسط سالیانه بتواند هفتصد هزار شغل در کشور ایجادکند.

وی با تاکید براهمیت پایدار بودن شغل خاطرنشان کرد: مسلما پایدار بودن شغل و اینکه آن شغل بتواند فرد را به لحاظ معیشتی در کل سال تامین کند مساله مهم و ضروری است، اما متاسفانه شاخص قوی و مشخصی برای تشخیص پایداری یا ناپایداری فرصت های شغلی هنوز نداریم هر چند از دید کارشناسی هر فردی در اقتصاد با هر شغلی تاثیرگذار است  وکار او در چرخه اقتصاد محسوب می شود. هر چند برخی شغل های ناپایدار که می تواند در هفته ساعتی باشد در همه دنیا معمول ورایج است واصولا چنین مشاغلی نیز وجود دارند اما خوشبختانه مشاغل ناپایدار یا اشتغال ناقص و  پاره وقت  در ایران سهمی  به مراتب کمتر از کشورهای دیگر دارد.

  مشاور وزیر کار با اشاره به ورود بخش خصوصی وتعاونی درعرصه کارآفرینی به قدس آنلاین گفت : نکته بعدی اینکه در بحث محاسبات اشتغال توجه به  کیفیت شغل نیز بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه اقتصاد ایران در شرایط خروج از رکود است به مراتب کمتر به کیفیت شغل توجه می شود و در حال حاضر بیشتر بر ایجاد اشتغال تکیه می شود. اما اینکه اقتصاد کشور به مرحله اشتغال آفرینی رسیده است جای بسی امیدواری دارد چرا که در این راستا هم بخش خصوصی و تعاونی در حال ورود به عرصه  اشتغال زایی است. مدیر کل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار تصریح کرد: طبیعتا ورود بخش خصوصی وتعاونی ها بر اقتصاد و شغل آفرینی آن نکته مثبتی است که باید بیشتر  به آن بپردازیم. اما نکته مهم تری که شاید کمتر بدان پرداخته ایم این است که هر خانوار درآمدی که کسب می کند تنها از محل اشتغال نیست. هر خانوار در مناطق شهری تقریبا ۵۵ درصد از درآمد خود را از درآمدهای غیر کاری چون سود سپرده، مستغلات، بازنشستگی و... دریافت می کنند یعنی عملا کاری صورت نمی دهند اما از طریف سپرده ها سود به دست می آورند که بی شک با توجه به اینکه درآمدهای جانبی و سودهای عاید شده در سفره مردم بیشتر دیده می شود ایجاد شغل کمتر به چشم می آید و در سفره مردم کمتر دیده میشود.

ازوجی با توضیحاتی درباره برنامه فراگیر اشتغال گفت: هنگامی که اقتصاد در شرایط افت تولید قرار گرفت و تورم افزایش یافت نرخ بیکاری در کشور بالا می رود. به هر حال کاهش تورم می تواند در تولید و اشتغال بیشتر موثر باشد اما اصلی ترین کار این است که در راه اشتغال زایی هدف گذاریهای مشخص ومنظمی داشته باشیم. برای اینکه این اتفاق بیفتد دولت اقداماتی در دست دارد که از آن میان می توان به  طرح برنامه اشتغال فراگیراشاره کرد که با همکاری  وزارت خانه ها با  سایر دستگاه ها قرار است ایجاد اشتغال درظرف مدت زمانی کوتاهی برای برطرف کردن معضلات بازار کارایجاد شود. برای شکوفایی و به ثمر رسیدن این موضوع  طرح های مختلفی در حال بررسی است و قرار است که دستگاه های اجرایی کشور در کنار بخش خصوصی وتعاونی ها  همکاری وسیعی داشته باشند. دولت درصدد است با استفاده از همه ظرفیت های بخش خصوصی وتعاونی ودولتی برای یکسال آینده ۹۷۰ هزار شغل ایجاد کند اما مساله مهم این است که دستگاه ها تا چه حد با هم هماهنگ باشند واین برنامه تا چه حدی مطابق انتظار دولت پیش برود.

مشاور وزیر کار با تاکید بر همراهی وهمگرایی دستگاه ها ومطبوعات در ایجد فضایی سالم برای رونق اشتغال زایی گفت: واقعیت این است که در سه چهار ماه گذشته تعاملاتی که با دستگاه های مختلف دولتی و مرکز پژوهش های مجلس صورت گرفته که درآن طرحهای اشتغال زایی دولت مورد توجه همگان قرار گرفته است. خوشبختانه در کل نظام  اجماع بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال وهمکاری برای کار آفرینی ایجاد شده است. همچنین همکاری دستگاه ها ورسانه ها در ایجاد یک حس ملی برای کمک به ایجاد اشتغال در کشور مثال زدنی است که باید از آن به عنوان  سرمایه اجتماعی قوی برای پیشبرد اهداف اجتماعی یاد کرد. بی شک در عرصه اشتغال باید بر معقول بودن دستمزدها و  امنیت شغلی افراد و رضایتمندی نسبت به شغل کار فراوانی صورت گیرد تا ایجاد اشتغال همراه با سایر مسائل ضرروی انجام شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.