توافق آمریکا و روسیه برای آتش بس در جنوب سوریه که چند روز پیش علنی شد، از ظهر روز یکشنبه (امروز) اجرایی خواهد شد.

آتش بس در جنوب سوریه از ظهر امروز آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از الجزیره، قرار است از ظهر امروز یکشنبه آتش بسی که روسیه و آمریکا توافق کرده اند در جنوب غربی سوریه آغاز شود. این توافق که با مشارکت اردن صورت گرفته روز جمعه گذشته در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان رسانه ایی شد.

آتش بس از ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی سوریه و ۹ صبح به وقت گرینویچ اجرا می شود، در حالی که واشنگتن اعلام کرده این توافق برای آمریکا در اولویت قرار دارد مناطق جنوبی سوریه از روز گذشته شاهد آرامش محتاطانه ایی بوده است. خبرنگار الجزیره تأکید کرده که استان های القنیطره و درعا در جنوب غرب سوریه از روز گذشته آرامش نسبی داشته است.

به گفته او با وجود اینکه آتش بسی که از سوی دولت سوریه اعلام شده بود، امروز به اتمام می رسد اما هم ارتش سوریه هم نیروهای معارض مسلح در برخی جبهه ها به ویژه شهر البعث در استان القنیطره نیروهای خود را تجمیع کرده اند. خبرنگار الجزیره تأکید کرده که گروه های معارض مسلح در جنوب سوریه از واکنش به توافق واشنگتن و روسیه سر باز زده اند.

ژنرال هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن تأکید بر اینکه این توافق برای واشنگتن در اولویت قرار دارد اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان با شماری از سران کشورهای جهان در خصوص توافق ایجاد شده با روسیه گفتگو کرده است، به گفته مک مستر، ترامپ با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، تریزا می نخست وزیر انگلیس و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این خصوص گفتگو کرده است.

بر اساس این توافق قرار است در استان های السویداء، درعا و القنیطره و بخش هایی از جولان اشغالی آتش بس اعلام شود. این توافق خارج از چارچوب توافق های آستانه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.