بجنورد- استاندار خراسان شمالی از طرح کشوری کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و به کارکنان دولت در استان نیز هشدار داد که تا پایان مهرماه امسال برای ترک اعتیاد خود اقدام کنند.

اولتیماتوم ۱۰۰ روزه استاندار خراسان شمالی به کارمندان دارای اعتیاد
به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی یکشنبه در جمع اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان این که خراسان شمالی جزو استان های با شیوع متوسط اعتیاد محسوب می شود، گفت: حدود ۳ درصد جمعیت استان دچار سوء مصرف مواد هستند و میانگین سنی شیوع اعتیاد در این استان هم ۳۰ سال، ولی این رقم در کشور ۲۴ سال است که یک نقطه قوت برای استان ما محسوب می شود.
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با اشاره به این که کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد در جامعه یکی از اهداف برنامه ششم توسعه است، تحقق این امر را نیازمند مشارکت عمومی دانست و افزود: توجه به صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد از راهکارهای مهم و اولویت های سال جاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد است.
صالحی گسترش راه های تفریح و نشاط سالم بین جوانان را از دیگر الزامات رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر برشمرد و ادامه داد: امسال بر اساس سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، اهداف برنامه ششم و تصمیمات ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر، ۱۱ برنامه در حوزه مقابله، ۷ برنامه در حوزه فرهنگی و پیشگیری و ۹ برنامه در حوزه درمان و کاهش آسیب ها اجرایی می شود.
وی با اشاره به این که حدود ۲۲ درصد جامعه آماری معتادان را شاغلان تشکیل می دهند، به معضل اعتیاد در کارکنان دولت هم اشاره کرد و گفت: کارمندان استان برای درمان تا پایان مهرماه مهلت دارند که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه و روند درمان را طی کنند و پس از آن، در چارچوب مقررات، اشد مجازات در مورد آن ها اعمال خواهد شد.
صالحی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم افزایش ۳۵ درصدی عملیات مقابله ای، افزایش ۱۴ درصدی انهدام باندها و افزایش ۱۵ درصدی کشفیات انواع مواد مخدر را شاهد بوده ایم.
وی با اشاره به بیکاری ۷۸ درصد معتادان کشور تصریح کرد: ایجاد اشتغال های ارزان قیمت و تأمین معیشت پایدار خانواده ها، اقدامی موثر برای کاهش اعتیاد در جامعه است که در استان نیز این رویکرد پیگیری می شود.
به گفته وی، کاهش۵ درصدی ورودی قاچاق مواد مخدر و هم چنین شناسایی مناطق آلوده، از برنامه های شاخص استان در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر خواهد بود.
استاندار خراسان شمالی با گرامیداشت یاد و خاطره ۵۳ شهید گرانقدر استان در عرصه مبارزه با مواد مخدر و ایثار بیش از ۹۰ جانباز این عرصه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در این راه تقدیم کرده است اما به دلیل توطئه های استکبار و گردش مالی ۱۶۰۰ میلیارد دلاری تجارت مواد مخدر در جهان و پیوند آن با تروریسم بین الملل، مبارزه با این معضل خانمانسوز دشوار است.
وی در عین حال، از نخبگان، دانشگاهیان، رسانه ها و تشکل های مردمی خواست در حوزه پیشگیری، کاهش آسیب، درمان معتادان و اشتغال بهبودیافتگان از اعتیاد، مشارکت و نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.
این گزارش حاکیست، احمد ریواده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز به شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد که تصریح دارد: "اول گوش کن! گوش کردن به کودکان و نوجوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آن هاست".
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس کمیته توسعه مشارکت های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این نشست با بیان این که دولت یازدهم گام های خوبی برای توسعه مشارکت های مردم در عرصه های گوناگون برداشته است، گفت: مجوزهای صادرشده در استان برای سازمان های مردم نهاد طی ۴ سال اخیر نسبت به گذشته ۲ برابر شد.
محمدتقی ایرانی اضافه کرد: شمار سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، توانمندسازی و اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد در خراسان شمالی در سال ۹۵ نسبت به سال پیش از آن، از ۴۹ به ۵۳ تشکل افزایش یافته است‌.
به گفته وی، از این تعداد، ۳۷ سمن در حوزه پیشگیری و مباحث فرهنگی، ۱۳ سمن در حوزه درمان و ۳ تشکل هم در حوزه کاهش آسیب فعالیت دارند. وی هم چنین بهره گیری از ظرفتیت هنرماندان، ورزشکاران و نخبگان جامعه به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را مورد تأکید قرار داد.
سردار مظاهری فرمانده انتظامی خراسان شمالی و رئیس کمیته مقابله این شورا نیز میزان کشفیات سال گذشته در استان را افزون بر ۱۶۰۰ کیلوگرم انواع مخدرهای گیاهی و صنعتی خواند و گفت: مبارزه با پولشویی و درآمدهای ناشی از تجارت مواد مخدر، استمرار برخورد اجتماعی با خرده فروشان و جمع آوری معتادان متجاهر در دستور کار این کمیته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مسئول کمیته درمان شورای مبارزه با مواد مخدر استان هم از فعالیت ۱۳۰ مرکز درمان و کاهش آسیب در استان خبر داد که به گفته وی، ۳۱ هزار و۷۱۱ نفر را زیر پوشش قرار داده اند. دکتر گلمکانی هم چنین یادآور شد: برقراری پوشش بیمه درمانی معتادان در مراکز دولتی ترک اعتیاد هم که قبل از آن یک مشکل محسوب می شد، از ۲ سال قبل محقق شده است.
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد هم تصریح کرد: مراکز ترک اعتیاد به منظور مبارزه درست با مواد مخدر باید از محتوای آموزشی مناسب و کادر متخصص بهره مند شوند. مسلم محمد یاران در ادامه نیز از برخورد قاطع و بازدارنده با قاچاقچیان مواد مخدر و نیز کارمندان معتاد و تخریب پاتوق های مصرف مواد مخدر در محلات حاشیه ای خبر داد.
در پایان این نشست خبری، کتاب "پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر " رونمایی شد.
این کتاب به همت شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر و اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تدوین شده و از مهرماه امسال به عنوان کتاب  راهنمای معلم در دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان ابتدایی سراسر کشور تدریس خواهد شد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.