اصفهان- مدیرکل زندان‌های استان اصفهان گفت: مواد مخدر عامل حبس ۵۰ درصد افراد در زندان های این استان شده و ۲۶ درصد از ورودی زندان‌های اصفهان را به خود اختصاص داده است.

مواد مخدر عامل حبس ۵۰ درصد افراد در زندان های استان اصفهان شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اسدالله گرجی زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرایط زندان‌ها در جمهوری اسلامی به دلیل لزوم رعایت قوانین اسلامی و اولویت کار فرهنگی خاص و ویژه است، گفت: تلاش مسئولان زندان‌ها متمرکز بر تحقق فرمایش امام خمینی مبنی بر اینکه «زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شوند»، است.

وی افزود: بی توجهی به زندانیان و خانواده آنها، آسیب‌های اجتماعی را به جامعه سرایت می‌دهد و مشکلات جامعه را چند برابر می‌کند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان تصریح کرد: حساب خانواده زندانی را باید از خود او جدا کرد، تصریح کرد: توجه به خانواده زندانیان، حمایت اجتماعی و کمک به حل مشکلات آن‌ها آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده و مانع از بازتولید بزهکاری می‌شود.

گرجی زاده افزود: ورودی امسال زندان‌ها ۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۵ بوده که این رقم نسبت به سال ۹۴، یک و هشت دهم درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه انجمن حمایت از زندانیان ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار را تحت پوشش خود درآورده، گفت: یک هزار و ۱۳۵ خانواده به کمیته امداد و بهزیستی معرفی شدند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان اظهار کرد: مواد مخدر با ۲۶ درصد از ورودی زندان‌ها در صدر جرائم قرار دارد که ۵۰ درصد از زندانیان حال حاضر را تشکیل می‌دهند، همچنین سرقت با ۲۰ درصد، جرم علیه اشخاص با ۱۴ درصد و محکومیت‌های مالی با ۱۳ درصد به ترتیب بیشترین تعداد ورودی زندانیان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: تعداد زندانی‌های کشور، تعداد بسیار بالایی است به‌طوری‌که رتبه اول در میان کشورهای اسلامی و رتبه هشتم دنیا را در این زمینه‌ داریم و این تعداد زیاد زندانیان باعث بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی در ادامه گفت: موجودی زندان‌ها در حال حاضر ۳ برابر ظرفیت آن‌هاست و این مسئله کار اصلاح و تربیت را با مشکل جدی مواجه کرده است؛ باید توجه داشت که اصرار به زندان رفتن افراد خود باعث ایجاد آسیب می‌شود و قبح زندان به‌عنوان مجازاتی برای جرائم خاص و خطرناک نباید شکسته شود.

گرجی زاده تأکید کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار نفر در زندان های استان اصفهان  هستند که این تعداد بیش از ظرفیت زندان ها است و بر همین اساس طرح توسعه و جابه‌جایی زندان اصفهان کلید خورده و زمینی ۸ هکتاری در منطقه زیار اصفهان با اعتباری بالغ‌بر ۳۶۰ میلیارد تومان مکان‌یابی شده و نیازمند تأمین اعتبار از سوی دولت است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۸۱ درصد از زندانیان در سال ۹۵ فاقد سابقه کیفری بوده و برای نخستین بار به زندان آمده بودند، گفت: در حال حاضر ۹۶ درصد زندانیان مرد و ۴ درصد از آن‌ها زن، هستند؛ همچنین ۵۷ درصد زندانیان متأهل و ۳ درصد زندانیان بی‌سواد هستند.

وی گفت: در سال ۹۵ برای زندانیان استان اصفهان ۵۷ هزار و ۶۰۰ مورد مرخصی برای ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر در نظر گرفته شد که به‌طورکلی ۵۶۳ هزار روز مرخصی در سال ۹۵ برای زندانیان این استان از طرف اداره زندان‌ها رد شد.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان افزود: هزار و ۷۳۴ مورد عفو برای زندانیان در سال ۹۵ محقق شد؛ هم‌چنین ۱۲۰ مورد از زندانیان در سال ۹۵ به دلایلی نظیر عفو، تخفیف مجازات و رضایت شاکی بعد از پایان زمان مرخصی به زندان برنگشته‌اند.

رئیس هیئت اجرایی بنیاد تعاون زندانیان با بیان  اینکه ۲ هزار ۴۰۰ نفر از زندانیان در سال ۹۵ حافظ قرآن شده‌اند، اظهار داشت: یک هزار و ۱۱۵ نفر از زندانیان به ادامه تحصیل پرداختند که ۲۴ نفر از آن‌ها در حال تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.