۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 545834

از ابتدای شــکل گیری تنش ریاض با دوحه قابل پیش بینی بود که قطری ها تن به شروط ســعودی ها نخواهند داد و در این مســیر اگر لازم باشد، قطر برای حفظ استقلال و حیثیت خود هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد و با راهبرد صبــر و مقاومت تلاش خواهد کرد، شرایط کشــنده اولیه را که توسط سعودی ها اعمال شده بود، تعدیل کند.

ایران لنگرگاه ثبات و آرامش خاورمیانه

قدس آنلاین - از ابتدای شــکل گیری تنش ریاض با دوحه قابل پیش بینی بود که قطری ها تن به شروط ســعودی ها نخواهند داد و در این مســیر اگر لازم باشد، قطر برای حفظ استقلال و حیثیت خود هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد و با راهبرد صبــر و مقاومت تلاش خواهد کرد، شرایط کشــنده اولیه را که توسط سعودی ها اعمال شده بود، تعدیل کند.

از دیگر ســو، رجزخوانی های تند سعودی ها و اعلام اخراج قطر از شــورای همکاری خلیج فارس به نوعی نشان دهنده دستپاچگی ریاض در برخورد و تطمیع دوحه بود که باعث شــد دوحه از این نقطه ضعف سعودی ها به بهترین شیوه بهره برداری و با ایستادگی در برابر ریاض و تحریم کنندگان برای منافع ملی این کشور آینده ای راهبردی را ترســیم کند، زیرا تداوم ایــن مقاومت باعث از بین رفتن پدرخواندگی سعودی ها برای کشورهای عرب خاورمیانه در آینده خواهد شد.

از ســوی دیگر، دوحه با زیرکی درباره موضوع روابط با ایران، برای ریاض نوعی گروکشــی و تعلیق روابط بنا به خواسته سعودی را موکول به شکل گیری اجماع دنیای عرب در این باره کرد که به هیچ وجه قابلیت تحقق نخواهد داشت. در حقیقت اشتباه بزرگ سعودی ها این است که تلاش می کنند در همه امور دخالت کنند و همیــن موضوع اندک دوســتان باقی مانده ریاض را از آن ها دور خواهد کرد، زیرا عربستان سال هاست که تلاش می کند نقشی در قامت پدرخوانده برای کشــورهای عرب ایفا کند اما کشورهایی نظیر ســوریه، عراق، عمان، قطر، لبنان، یمــن و در برهه ای مصر این موضوع را نپذیرفته اند.

عربستان باید بپذیرد که دوران چماق و هویج به پایان رســیده و امروز عصر ارتباطات است. اگرچه نباید از نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز در این اختلافات و تطمیع عربستان غفلت کــرد زیرا آن ها تــلاش می کنند فضایی تک قطبی در شــورای همکاری خلیــج فارس و خاورمیانه ایجاد کننــد و از این طریق منافع استعماری خود را بهتر تأمین کنند.

بدون تردید این دو کشــور چشــم به خزانه کشــورهای عربی و بخصوص عربستان و قطر دوخته اند و برای هر سنت آن ها حساب ویژه ای بازکرده اند، از طرفی برای فروش تســلیحات از رده خارج شــده آمریکا بازاری بهتر از عربســتان و قطر وجود ندارد، از این رو، سعی دارند با برهم زدن موازنه قدرت بین عربســتان و قطر به عنوان رقبای قدیمی آن ها را وادار به عقد قراردادهای هنگفت کنند، علاوه بر این اختلافات بین کشــورهای عربی باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد که موجب افزایش درآمدهــای آمریکا و تضعیف اقتصاد کشــورهایی نظیر چین، ژاپن و اتحادیه اروپا خواهد گردید.

بــه هرحال افزایش تنش هــا در خلیج فارس اتفاقی اســت که بیش از همــه در بلندمدت به ضرر عربســتان تمام خواهد شد زیرا آن ها به هرقیمتی دنبال سلطه گری بر کشورهای حاشــیه خلیج فارس و خاورمیانه هســتند و ادامه این رویکرد انزوای ریاض در خاورمیانه را افزایش خواهد داد و حقایق جاه طلبانه ریاض را به نمایش خواهد گذاشت. در این بین، ایران به عنــوان لنگرگاه ثبات و آرامش خاورمیانه خواهان توسعه و شکوفایی روابط کشورهای منطقه است و برای حق حاکمیت کشورهای منطقه احترام قایل است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.