اصفهان- مسئول گروه باستان‌شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: گورستان تازه کشف شده در فلاورجان که متعلق به دوره اشکانی است، به صورت بالقوه قابلیت سایت موزه دارد اما متاسفانه تعداد زیادی از قبور تخریب شده و قبر سالم انگشت شمار است.

گورستان تازه کشف شده فلاورجان قابلیت تبدیل شدن به موزه دارد

به گزارش قدس آنلاین، علمدار علیان با اشاره به گورستان تازه کشف شده در فلاورجان اصفهان اظهار داشت: شناسایی اولیه این گورستان صورت گرفته و به کلیات دست پیدا کردیم اما باید مطالعات دقیق صورت بگیرد و نتایج علمی نیازمند برنامه باستان‌شناسی و اعتبار است که مکاتبات آن انجام شده است.

وی افزود: براساس پیمایشی که انجام شده است به صورت تقریبی تخمین زده شده که این گورستان ۱۶۰ هکتار وسعت دارد اما هنوز قطعی نیست چراکه براساس شناسایی اولیه صحبت می‌کنیم اگر مطالعات انجام شود یا این تخمین کمتر یا بیشتر شود در یک برنامه گسترده می‌ توان به آن رسید.

مسئول گروه باستان‌شناسی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان بیان کرد: این گورستان به صورت بالقوه قابلیت سایت موزه دارد و این امکان را فراهم  می‌کند که گردشگر را برای بازدید سوق دهد و این بستگی به تصمیم و سیاست مسئولان دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع به رویکرد و اعتباری که نیاز دارد محقق می‌شود، متذکر شد: ما بر اساس شواهد دانستیم این یک قبرستان پیش از اسلام و به احتمال زیاد مربوط به دوره اشکانی است و متاسفانه تعداد زیادی از قبور تخریب شده و قبر سالم انگشت‌شمار است.

علیان تصریح کرد: در سال‌های گذشته قاچاقچیان و افراد سودجو خیلی از قبرها را باز کرده و تخریب کردند و این مکان در نقطه‌ای که تردد صورت نمی‌گرفته و یکی از عواملی که سبب شده خیلی از قبور توسط قاچاقچیان تخریب شود همین مسئله است.

وی تبیین کرد: نوع معماری آن خاص است که در فلات مرکزی در استان اصفهان تاکنون شناسایی نشده و در این مورد باید مطالعه جامع داشته باشیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.