بجنورد- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد از رهاسازی عوامل کنترل بیولوژیک زنبورهای تریکوگراما و براکون در مزرعه گوجه فرنگی روستای مطرانلوی این شهرستان خبر داد.

زنبور ها به کمک مزارع گوجه فرنگی بجنورد شتافتند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی بجنورد، اسماعیل محمودآبادی اظهار کرد: برای آشنایی کشاورزان منطقه، به صورت ترویجی رهاسازی این زنبورها با حضور جمعی از کشاورزان در مزارع گوجه فرنگی روستای مطرانلو انجام گرفت.

وی افزود: با توجه به آفات متعدد مزارع گوجه فرنگی از جمله پروانه کرم قوزه، سموم مختلف از گروه های متفاوت به دفعات و بدون در نظر گرفتن مسایل بهداشتی و زیست محیطی، نوع و دوام سم در محیط و دوره کارنس آن برای کنترل آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چون دوره برداشت محصول گوجه فرنگی در فواصل زمانی کوتاه و در چندین نوبت نجام می گیرد، لازم است که گام های اساسی در جهت حذف یا کاهش مصرف سموم شیمیایی مانند استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک در این مزراع انجام گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد اضافه کرد: رها سازی زنبور تریکوگراما به صورت نصب تریکو کارت با مشاهده اولین پروانه کرم قوزه و مشاهده تخم کره قوزه و درصورت شروع گلدهی گوجه فرنگی شروع و به ترتیب رهاسازی دوم یک هفته بعد و رهاسازی سوم، پنج روز بعد از رهاسازی دوم انجام می گیرد که در نوبت سوم بطور همزمان زنبور براکون نیز رهاسازی می گردد و در صورت نیاز رهاسازی مجدد نیز خواهیم داشت.

محمودآبادی گفت: جهت افزایش کارایی زنبور تریکوگراما، رعایت برخی موارد نظیر نصب تریکوکارت ها به صورت یکنواخت، انجام رهاسازی بعد از آبیاری و در اوایل یا اواخر روز، نصب در وسط بوته ها و در جایی که اشعه مستقیم آفتاب نباشد و ... ضروری است، همچنین مناسب ترین رطوبت ۵±۷۵ درصد و مناسبترین دما ۱ ± ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده نه چندان دور، با استفاده از عوامل بیولوژیک، مصرف سموم را به حداقل برسانیم تا جامعه در معرض آسیب های کمتری بخاطر استفاده از سموم شیمیایی باشد.امسال پیش بینی می شود ۱۱۲ هزار تن گوجه فرنگی از سطح سه هزار و ۲۲۰ هکتار در استان خراسان شمالی برداشت شود.

شهرستان بجنورد بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.