ارومیه- شنیدن سقوط یک هواپیمای مسافربری با ۱۰۰ سرنشین در هر نقطه ای از دنیا بسیار تاثر آور و البته سوال برانگیز است اما عجیب اینجاست که در ۳ ماهه ابتدایی امسال افزون بر ۱۰۱ نفر از هموطنان ما در سوانح رانندگی آذربایجان غربی جان خود را از دست دادند و تاکنون این دلایل این ضایعه سوال برانگیز نشده است.

 آمار مرگ و میر در راه های آذربایجان غربی سبقت می گیرد

قدس آنلاین- گروه استان ها: سالانه بنا بر اعلام پلیس راهور افزون بر ۶۰۰ نفر در محور های مواصلاتی آذربایجان غربی جان خود را در سوانح رانندگی از دست می دهند و علاوه بر خسارت های جانی و مالی فراوان تعداد ۱۱ هزار نفر نیز مصدوم می شوند که با توجه به این آمار هنوز اقدام عاجلی برای پیشگیری از این خسارت سنگین انجام نشده است.

افزایش مجروحان سوانح رانندگی

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی در این رابطه با بیان اینکه در طی ۳ ماهه نخست امسال تعداد یکهزار و ۹۱۷ تصادف جرحی در جاده های این استان رخ داده است بیان می کند: متاسفانه این تصادفات ۲ هزار و ۸۶ نفر مجروح در پی داشته که در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد افزایش نشان می دهد.

سرهنگ عباس فرمانی یادآور می شود: ۵۸ درصد تصادف ها در جاده های اصلی، ۲۰ درصد در جاده های فرعی، ۱۲ درصد در جاده های روستایی و ۱۰ درصد نیز در بزرگراه ها رخ داده است.
وی همچنین با ابراز تاسف از جان باختن تعداد ۱۰۱ نفر در جاده های آذربایجان اذعان می کند: ۶۰ درصد از این جانباختگان در سر صحنه، ۱۰ درصد در حین انتقال به بیمارستان و ۳۰ درصد نیز در بیمارستان ها فوت کردند.
وی با تاکید بر اینکه ۵۴ درصد تصادف های این استان جرحی، ۴۲ درصد خسارتی و چهار درصد فوتی بوده است، ادامه می دهد: در سه ماهه نخست امسال تعداد ۴۴۶ فقره تصادف خسارتی رخ داده و ۲۹۴ هزار و ۲۴۲ راننده متخلف مورد اعمال قانون و صدور جریمه قرار گرفته که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

جاده های برون شهری بیشترین عامل تلفات جانی

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی نیز با اشاره به آمار بالای حادثه دیدگان در سوانح رانندگی ابراز داشت: سال گذشته تعداد ۱۱ هزار و ۴۲۹ نفر در حوادث رانندگی استان مصدوم شدند که هشت هزار و ۲۰۰ نفر از این مصدومان مرد بودند.

رسول روشنی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته در محور های ارتباطی این استان تعداد ۶۴۴ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند ادامه داد: این رقم حاکی از افزایش ۱۰ درصدی تلفات جانی در مقایسه با سال ۹۴ است.

وی یادآور شد: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با ۴۳۹ مورد در جاده های برون شهری به وقوع پیوست و پس از آن، بیشترین تلفات با ۱۱۰ مورد در مسیرهای درون شهری و ۹۵ مورد غیرترافیکی بود.

کمبود امکانات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی علت وقوع تصادفات و سوانح رانندگی در این استان را نبود امکانات جاده ای و ایمنی و همچنین راههای غیر استاندارد می داند.

علی اکبری بیان می کند: بزرگراه‌های آذربایجان غربی استاندارد نیست و مشکل عمده نداشتن جداکننده در مسیر رفت و برگشت جاده‌هاست و علاوه بر آن وجود ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه ناتمام مانع اصلی توسعه‌نیافتگی این منطقه است.

علی اکبری خاطرنشان می کند: بیش از ۳ هزار کیلومتر اصلی و فرعی و ۸ هزار کیلومتر راه‌های مواصلاتی روستایی در سطح استان داریم  و علی رغم توجه‌های اخیر مشکلات بسیاری در حوزه راهداری داریم و کمبود آزادراه در استان یکی از مشکلات غیر قابل چشم پوشی است.

وی بیان می کند: ۵۰ درصد از راه‌های روستایی فاقد آسفالت است و هر چند آماری ارائه شده است که ۸۲ درصد جمعیت از جاده‌های دارای آسفالت برخوردار هستند ولی در راه‌های روستای عقب ماندگی قابل توجهی داریم که در هر شهرستان این رقم متفاوت است و مسئولان باید به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: ۸۰۰ کیلومتر از ۳ هزار کیلومتر جاده‌های اصلی و فرعی به بزرگراه تبدیل شده‌اند که متأسفانه هیچ کدام از بزرگراه‌ها تکمیل نشده و هر کدام در قسمتی نواقصی دارند و مشکل عمده نداشتن جداکننده در مسیر رفت و برگشت جاده‌هاست که جدا کردن آن به روش معمول بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد.

وی یادآور می شود: کمبود امکانات در جاده‌ها یکی از دلایل عمده تصادفات جاده‌ای است که مردم را آزار می‌دهد و باید به این حوزه توجه کرد و اعتبارات کافی را تخصیص داد تا مشکلات را برطرف کرد تا جان مردم را بهتر از پیش حفظ کرد.

آذربایجان غربی رتبه ۱۴ کشور

مدیرکل راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه این استان از یک هزار و ۳۰ کیلومتر راه شریانی برخوردار است بیان می کند: در این رابطه دارای رتبه ۱۴کشوری هستیم که برای رسیدن به میانگین کشوری در این زمینه باید به رتبه ۱۰ ارتقا پیدا کنیم.

داریوش نصر با تاکید بر اینکه این استان در زمینه دارا بودن و دسترسی به آزاد راه در رتبه ۲۲ کشوری قرار دارد می افزاید: با توجه به هم مرز بودن استان با سه کشور خارجی و اینکه تردد در راه های آذربایجان غربی بسیار بالاست در این زمینه استان باید به رتبه هشتم کشوری در سال ۱۴۰۰ شمسی برسد.

وی یادآور می شودالبته این استان در حوزه راه باید به میزان سه برابر کشور شاهد پیشرفت باشد تا به رتبه هشت کشوری در سال ۱۴۰۰ برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.