یزد - مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار مورد آزمایش ژنتیک در استان یزد انجام شده گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۱۲۰۰مورد سقط قانونی در استان با رعایت موازین شرعی و قانونی صورت گرفته و این سازمان از تولد ۱۲۰۰کودک معلول جلوگیری بعمل آورده است.

بیش از ۱۲۰۰مورد سقط قانونی در استان با رعایت موازین شرعی و قانونی  صورت گرفته است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر جلیل عفتی به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی در نشست خبر ی با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: ترویج ارزش‌های فرهنگی به منظور ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه ضروری بوده ودر برنامه ششم توسعه بیشتر برروی مسائل اجتماعی تاکید شده  و طلاق،آسیب های اجتماعی و اعتیاد ازمهمترین  معضلاتی است که جامعه را تهدید می کند و در این بین سازمان بهزیستی مسئولیتی  بسیار بزرگ دارد.

وی افزود: در برنامه‌ ششم توسعه مسئولیت سلامت اجتماعی به عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده و سازمان بهزیستی ازمتولیان ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه است و در استان  بیش از ۱۰۰۰موسسه و مرکز خیریه با بیش از ۳۵۰۰نیروی انسانی و با سرمایه ای بالغ بر ۳هزار میلیار د تومان به مددجویان ارائه خدمت می کنند ودراین بین بخش خصوصی حضور بسیار پررنگی دارد .

 عفتی با بیان این که از ۲۴ تا ۳۰ تیرماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده، تصریح کرد: شعار امسال این هفته، بهزیستی محور مسئولیت و سلامت اجتماعی است. و در این  هفته ۳۲ طرح عمرانی و خدماتی با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان در استان یزد افتتاح می‌شود.

وی  از برگزاری۶۱ برنامه مختلف فرهنگی،‌آموزشی،‌نشست علمی و کارگاه به مناسبت هفته گرامیداشت بهزیستی در یزد خبر داد و گفت : بیش از ۹۵ درصد خدمات سازمانی بهزیستی در اختیار مردم بوده و بیش از سه هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در بیش از یک هزار مرکز فرهنگی،‌آموزشی و خدماتی در استان یزد فعالیت می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار ازدواج در استان یزد ثبت شده افزود: در این ازدواج ها  تمام آزمایشا ت غربالگری ژنتیک به صورت رایگان انجام شده  و یزد اولین استانی است  که این طرح پایلوت کشوری را انجام داده است .

عفتی برگزاری  آموزش‌های ۱۶ ساعته حین ازدواج را از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار سازمان بهزیستی استان یزد دانست و گفت: این طرح با همکاری کانون سردفتران ودادگستری استان و اداره ثبت اسناد انجام شده و هزینه ای که زوجین باید در این طرح پرداخت کنند ۳۵۰۰۰تومان می باشد و زوجین در این طرح همکاری خوبی داشتند و آموزشهای پیش از ازدواج نیر  از سنین ۱۴سال به بالا در دستور کار این سازمان است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انجام ۱۵۰ هزار جلسه مشاوره از سوی سازمان بهزیستی استان یزد در سال گذشته، تصریح کرد: طی سه سال اخیر بیش از ۲۱ هزار پرونده طلاق در استان یزد بررسی شده که ۴۵ درصد آنها به سازش ختم شده است.

وی برگزاری دوره غربالگری اوتیسم در استان را ازدیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: متاسفانه خانواده ها از این بیماری آگاهی کافی ولازم را ندارند و باید از این بیماری شناخت پیدا کنند و در استان بیش از ۱۲۰۰کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شده و تنها دو مرکز به این افراد ارائه خدمات می کنند و پوشش غربالگری ناشنوایی و نابینایی و تنبلی چشم نیز از دیگر اقدامات این سازمان است .

این مسئول دادگاه درمان مدار با هدف ارائه خدمات درمانی افراد معتاد را از دیگر اقدامات انجام شده در استان یزد دانست و گفت: طرح دادگاه درمان مدار در حال حاضر به صورت پایلوت در چهار استان کرمان،‌البرز، قزوین و یزد در حال اجراست که استان یزد در کشور پیشتاز بوده و تاکنون بیش از ۳۵۰۰فرد معتاد متجاهر و بی سرپناه در استان از طریق نیروی انتظامی  و مراکز اورژانس اجتماعی به این طرح  پیوستند .

 عفتی تصریح کرد: در حال حاضر ۴مرکز تحقیاتی در یزد در زمینه سالمندان ، اعتیاد و ژنتیک وآسیب های اجتماعی در استان فعال می باشند و در روستاها و حاشیه شهرها یک وعده غذای گرم ارائه می شود و تسهیل ارائه خدمات به مردم و موسسات و مراکز خیریه ،ارائه آموزش ها ی پیش از ازدواج ، ارائه۱۲ هزار خدمات اورژانس اجتماعی و احداث دو هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی ویژه معلولین از دیگر اقدامات انجام شده در استان یزد است.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در  سه سال گذشته ۳۳۸ میلیارد تومان مشارکت خیرین در سازمان بهزیستی یزد ثبت شده گفت: دولت باید شرایطی را فراهم کند تا مردم مشارکت بیشتری با سازمان بهزیستی داشته باشند ودر همین راستا بهزیستی استان در نظر دارد ۱۰بنگاه بزرگ اقتصادی استان را در مسائل اجتماعی وارد کرده  و مشارکت بدهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.