تربت جام ـ رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تربت جام از کشف یک لوح سنگی مربوط به ۸۰۰ سال پیش درمحوطه شهر تاریخی خرگرد تربت جام خبر داد.

کشف یک لوح سنگی  ۸۰۰ ساله در تربت جام

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحیم تاج محمدی با حضور در میراث فرهنگی تربت جام ظهر امروز گفت: شهر تاریخی خرگرد تربت جام از جمله شهرهای بزرگ خراسان است که قدمت چند هزار ساله دارد و توانسته دانشمندان زیادی به جهان اسلام معرفی کند.

وی گفت:طبق گفته های با ستان شناسان گورستان  این شهر تاریخی بیش از ۱۳ کیلومتر مربع وسعت داشته که بقایای آن از تپه های روستای لنگر شروع و تا حوالی روستای قلعه نو تربت جام امتداد یافته است.

وی به ویژگی های این لوح سنگی اشاره کرد و گفت: متن این لوح سنگی متعلق به یک متوفی بنام احمد بن محمد بن عمر دانشمند مربوط می شود که در سال ۲۰ ذی الحجه در سال ۵۹۱ ه. ق در شهر تارخی خرگرد تربت جام فوت شده است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تربت جام گفت: نوع خط این لوح سنگی خط توقی و بصورت بودن نقطه بوده و جنس سنگ  از نوع سنگ های هر کاره می باشد و مربوط به قرن ششم ه. ق و دوره تیموری و دقیقا ۸۳۷ سال پیش روی این سنگ حکاکی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه موزه رباط جام بدلیل نداشتن امکانات ایمنی و فضای نمایشگاهی این لوح سنگی و چند اثر تاریخی ارزشمند در انبار مپراث فرهنگی تربت جام  نگهداری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.