پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین - سعید کوشافر: یکی از چهرهایی که دوتار نوازی خراسان رضوی و شرق کشور را در ایران و حتی جهان به نام او میشناختند , در حالی دار فانی را وداع گفت که هنوز خیلی منتظر تعلیم ساز از او بودند.

خراسان دیگر دوتار نوازی اینگونه نخواهد داشت

در پی در گذشت استاد دوتار دیار خراسان و تربت جام , عبدلله سرور احمدی , قدس انلاین به دوتن از نزدیکان وی گفتگو کرده است , غفور محمد زاده , در این باره به خبرنگار ما گفت : استاد مدتی بودبه دلیل تومور مغزی در تهران بستری بودند و همین چند روز قبل قرار بر عمل جراحی ایشان قرار گرفت اما با تاخیر در روز جمعه این عمل انجام شد , اما عمل جراحی موفق نبود ووی در بیمارستان درگذشت .

او افزود : پیکر وی هم اکنون توسط فرزندانش از تهران به مشهدو سپس تربت جام که زادگاه استاد میباشد در حال انتقال است و فردا صبح , سه شنبه ، رد زادگاهش تربت جام به خاک سپرده خواهد شد .

محمد زاده استاد سرور احمدی را یکی از چهره های درخشان موسیقی شرق کشور دانست و تصریح کرد : وی اقدامات مفیدی در زمینه موسیقی سنتی خراسان رضوی و کشور برداشت و فعالیتهای زیادی در زمینه تک نوازی و گروه نوازی انجام داد .

اوبا اشاره به سوابق کاری استاد از سال58 در مزکز موسیقی و سرودهای انقلابی , تا جشنواره های موسیقی فجر که مقامهای اول تا سوم را در دوره های گوناگون کسب کرد اشاره کرد وبیان داشت : استاد بعد از این به عنوان مشاور هیات داوران در جشنواره موسیقی نواحی فعالیت میکرد.

وی با اشاره به اجراهای استاد احمدی در خارج از کشور یاداور شد : او علاوه بر اجراهای زیادی که در اروپا وامریکا داشت , در مقر پاپ در واتیکان نیز به اجرا پرداخت و به معرفی موسیقی محلی شرق کشور به تمام دنیا پرداخت .

محمد زاده بر این باور است که استاد ارزش و احترام خاصی برای هنر وسازش قایل بود و با ساز و نوایش یک رابطه عاشقانه داشت .

به گفته وی هم اکنون دوپسر از فرزندان این استاد به رهروی از پدر تار مینوازند و شاگردان زیادی نیز از استاد دوتار نوازی را اموخته اند که از جمله انها میتوان به طالب احمدی اشاره کرد .

عزیر تنها , مدیر یک اموز شگاه هنری نیز که از دوستان ونزدیکان استاد سرور احمدی بود به خبرنگار ما گفت : استاد درسال 1328 در خانواده ای به دنیا امد که هنرمند بودند ومادر ایشان نیز دوتار مینواخت و او از همان طفولیت اموزش نوازندگی را نزد مادرش اغاز کرد .

وی خاطر نشان کرد : استاد در سال 1348 برای اولین بار به صدا وسیمای خراسان رضوی دعوت به کار شد و در سال 1352با استاد سلیمانی اشنا شد که خرقه شاگردی استاد را پوشید و در کنار او به اموخته هایش افزود.

وی با بیان اینکه از ایشان یک البوم تک نوازی منتشر شد که با استقبال زیادی از سوی هواداران موسیقی محلی مواجه شد اظهار داشت: وی سبک خاصی در نوازندگی داشت و در این سبک هیچ استاد شناخته شده ای وجود ندارد و به همین دلیل موسیقی کشور ما یکی از اساتید بنام وچهرهای مطرح خود را از دست داد.

 ***زندگینامه استاد سرور احمدی

 عبدالله سرور احمدی در سال 1328 در تربت جام و در خانواده ای هنرمند چشم به جهان گشود .

از همان دوران کودکی یعنی نه سالگی با نغمه های ساز مرحوم مادرش آشنا شد که در وی علاقه شدیدی به این هنر ایجاد شد و این علاقه باعث شد که مادرش خود به فراگیری اش بپردازد.

پدر و مادرش دوتار نواز بودند , بالاحض مادرش که خیلی صاحب نظر و مقامدان بود و دوتار رابه خوبی می نواخت و ثلث قرآن کریم را حفظ بود به طوریکه تا آخر عمر مکتب خانه داشت و درس می داد .

او طولی نکشید که دوتار نوازی را یاد گرفت. وی در سال 1348 برای اولین بار جهت اجرای موسیقی به صدا و سیمای مرکز خراسان دعوت شد و این همکاری تا سال 1356 ادامه داشت.

در سال 1352 با شادروان استاد نظر محمد سلیمانی دوتار نواز برجسته منطقه تربت جام و تایباد آشنا شد و تا آخر عمر از ظرایف و پختگی کار ایشان بهره برد .

از اساتید دیگر همچون مرحوم یوسف خان تیموری و استاد حاج غلامعلی میرزااحمدی و استاد عبدالکریم دوستکام احمدی نیز کسب هنر نمود .

فعالیت های هنری :

در سال 1367 گروه موسیقی مقامی شیخ احمد جامی را تاسیس نمود که در همان سال گروه به مقام سوم و در تک نوازی دوم شد .

در سالهای 69-70 و 71 به عنوان تک نواز برتر شناخته شد و از آن سال به بعد حدود هفت سال به عنوان مشاور هیئت داوران با مرکز محترم سرود و آهنگهای انقلابی همکاری داشته و در اکثر جشنواره های موسیقی فجر شرکت داشته است.

وی از اولین جشنواره ذکر و ذاکرین تا آخرین جشنواره شرکت داشته است.

در اکثر جشنواره ها فرزندانش سعید و مجید سرور احمدی و گاهی هم وحید سرور احمدی شرکت داشته اند .

در حال حاضر هر شش فرزندش هستند دوتار می نوازند .

در مرداد ماه 1370 در جشنواره موسیقی آوینیون فرانسه شرکت داشته که بسیار مورد تشویق قرار گرفت.

در شهریورماه همان سال در کشور آلمان ( دوسلدورف ) به همراه گروه هفت نفره به اجرای برنامه پرداخت .

در بهمن ماه سال 1372 به مناسبت هفته فرهنگی ایران در لندن عازم انگلستان شد .

در سال 1374 به همراه گروه به کشورهای دوبی و عمان اعزام شد .

در تیرماه 1376 به همراه گروه در کشور ژاپن اجرای موسیقی داشته که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در بهمن ماه 1379 مجددا به کشورهای آلمان دعوت شد .

وی همچنین کاست موسیقی تربت جام را در سال 1367 تنظیم نمود.

همچنین در آلبوم موسیقی خراسان که شامل شش عدد نوارکاست است وی در سه کاست به اجرای موسیقی و تکنوازی پرداخته است.

در سال 1379 از طرف انجمن محترم موسیقی ایران به مدت 150 دقیقه از مقام ها را جهت تنظیم سی دی ضبط نموده که فعلا هنوز یکصد سی دی تکثیر شده و در خدمت هنر دوستان عزیز کشور می باشد .

از سال 1351 در ساخت و تعمیر دوتار فعالیت داشته و چهل و پنج سال است که با نوازندگی و نغمه دلنشین دوتار زندگی می کند .

شاگردان زیادی را در امر نوازندگی و ساخت دوتار تعلیم داده که هنوز هم ادامه به این آموزش مبادرت می ورزد.

در سال 83 از طرف انجمن محترم موسیقی ایران چهار عدد سی دی آموزشی وی که به طور مشترک با فرزند بزرگش سعید سرور احمدی به طور مشترک اجرا کرده بودند تکثیر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .

در سال 1376 لوح سپاس به جهت بیش از دو دهه فعالیت هنری به وی اهداء گردید.

استاد عبدالله سرور احمدی از آن سری هنرمندانی است که سبک خاص نوازندگی دوتار او شهره خاص و عام در ایران و عرصه های بین المللی است.

او آنقدر لطیف و زیبا و ماهرانه می نوازد که دل هر عاشقی را بی تاب هنر نابش می کند . به طوری که حکیم سید عباس معارف در کتاب شعر خود با عنوان ( دیوان معارف ) در وصف تکنوازی استاد عبدالله سرور احمدی چنین می گوید:

رنج شاگردی نبرده کس نگردد اوستاد در جهان هادی نباشی تا نگردی مهتدی

آمدم از آسمان اینجا که آموزم به شوق شیوه از استاد عبدالله سرور احمدی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    1 1
    روحش شاد و يادش گرامي...
  • farshad IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    0 0
    salam. man ahle torbate jam hastam va kheyli az fote ostad sarvar narahatam va b khanevade azizash tasliyat arz mikonam va omidvaram k pesarash saeid agha v majid agha rahe pedareshan ra donbal konand v b pesaran ostad eftekhar mikonam.