از جمله رخدادهای تاریخی که بعد از گذشت سال‌های سال هنوز تبعات و تأثیرات حاصل از آن همچنان در بین مردم دیده می‌شود، جنگ تحمیلی است که خیلی از شهرها از جمله خرمشهر را به‌طور خاص و ویژه‌ای درگیر خود کرد. این رخداد مدت‌ها است که به صورت‌های گوناگونی دستمایه فیلم‌ها، سریال‌ها و کتاب‌ها شده است.

وقتی عشق و جنگ به هم می‌رسند
قدس آنلاین -  از جمله رخدادهای تاریخی که بعد از گذشت سال‌های سال هنوز تبعات و تأثیرات حاصل از آن همچنان در بین مردم دیده می‌شود، جنگ تحمیلی است که خیلی از شهرها از جمله خرمشهر را به‌طور خاص و ویژه‌ای درگیر خود کرد.  
این رخداد مدت‌ها است که به صورت‌های گوناگونی دستمایه فیلم‌ها، سریال‌ها و کتاب‌ها شده است.  این روزها هم امیر پوروزیری به عنوان کارگردان و مهدی همایونفر به عنوان تهیه‌کننده گروهی را دور هم جمع کرده‌اند که در آن با قصه‌ای نو، روزهای آغاز جنگ و تصرف و سقوط خرمشهر را روایت ‌کنند.  در این داستان، طبق چیدمانی که از حیث گروه بازیگران وجود دارد، علاوه بر حضور چند تن از پیشکسوتان مثل پروانه معصومی، محمود پاک‌نیت و سیاوش طهمورث، شاهد حضور تعدادی از هنرمندان فعال تئاتر که کم و بیش در سینما و تلویزیون حضور داشتند نیز هستیم؛ از جمله عباس غزالی، فرزین محدث، اسماعیل موحدی و مالک سراج.

تصویربرداری تا مهر ادامه دارد

مهدی همایونفر، تهیه‌کننده این سریال، درباره روند تولید کار می‌گوید: فیلمنامه «آشوب» را علی دلگشایی نوشته است و زمانی طولانی را صرف اصلاحات مورد نظر و بازنویسی کار کرده‌ایم و با  یک پیش‌تولید حساب‌شده، کار از اوایل اسفند سال گذشته شروع شد. در حال حاضر هم حدود ۳ ماه از فیلمبرداری سپری شده و ما نزدیک به ۴۰ درصد از کار را آماده پخش داریم ولی طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده احتمالاً تصویربرداری تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: «آشوب» یک سریال قصه‌محور است که در ۲۲ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای و در ۲ فصل تهیه می‌شود. داستان فصل اول آن از تقریباً ۳ ماه مانده به جنگ آغاز می‌شود و داستان فصل دوم نیز زمانی آغاز می‌گردد که همه این آدم‌ها در موقعیت جنگی قرار گرفته‌اند.

داستان کلی «آشوب» ماندن میان عشق و وظیفه است. ما در داستانمان آدم‌هایی را داریم که قبل از شروع جنگ از جانب عراق آمده‌اند و در حال انجام کارهایی هستند که مقدمات جنگ را مهیا کنند. بنابراین در این ماجرا هم کاراکترهای عراقی حضور دارند و هم ایرانی.  قصه «آشوب» تا روزی که خرمشهر سقوط می‌کند، پیش می‌رود و پایان فصل دوم ما، مصادف با زمانی است که دیگر خیلی از مردم شروع به ترک این شهر کرده‌اند.  همایونفر در ادامه و درباره ویژگی‌های این سریال نسبت به دیگر آثار مشابه گفت: مهم‌ترین واقعه‌ای که در جریان جنگ ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، حادثه‌ای است که در شروع جنگ و در خرمشهر اتفاق افتاده است. این حادثه نسبت به دیگر حوادثی که در طول جنگ پیش آمده، خاص‌تر است چون مردم این شهر در حین جنگ در این شهر زندگی می‌کردند و مقاومت کاملاً مردمی بوده است.

داستانی برای همه نسل‌ها

وی ادامه می‌دهد: نیاز است که همه نسل‌ها از آن روحیه و افتخاری که مردم در طول جنگ آفریدند، مطلع باشند. اما این متنی که نوشته شده، تفاوتی‌هایی با نمونه‌های قبلی‌اش دارد؛ آن هم اینکه ما در این کار شاهد حضور نیروهای پیشرو عراقی هستیم که از مدت‌ها قبل مقدمات حضور عراق را در کشور ما فراهم می‌کردند. ما تلاش کرده‌ایم که تفاوت مردم عراق با نیروهای بعثی را در این کار به تصویر بکشیم. این تهیه‌کننده درباره صحنه‌های بازسازی‌شده نیز توضیح داد: این قضیه اصلاً کار آسانی نیست و اگر قرار باشد فضای واقعی خرمشهر و آبادانِ سال ۵۸ ساخته و به تصویر کشیده شود، حتی در همین شهرها هم به دلیل تغییرات ماهوی که پس از جنگ ایجاد شده است، امکان پذیر نیست. بنابراین ما بخشی از کار را در فضاهایی که در تهران پیدا کرده‌ایم، با ترکیب دکور ساختیم و سعی کرده‌ایم بار دیگر خرمشهر سال ۵۸ را به تصویر بکشیم؛ مثل مسجد جامع خرمشهر که در شهرک دفاع مقدس ساخته شده است.

همایونفر در مورد انتخاب گروه بازیگران که اغلب تئاتری هستند، می‌گوید: تعدادی از کاراکترهای قصه افرادی هستند که از آن طرف یعنی عراقی‌ها آمده‌اند. قراردادن بازیگران چهره برای نقش این افراد از آن جهت که مخاطب آن‌ها را می‌شناسد، مقداری کار را دشوار می‌کند و در واقع باورپذیری کاراکتر را کاهش می‌دهد. بنابراین تصمیم گرفتیم تا بازیگران خوبی که تجربه‌های سینمایی هم داشتند را انتخاب کنیم.

یک نقش کاملاً متفاوت

عباس غزالی که اصلی‌ترین کاراکتر این سریال است، درباره حضورش در این مجموعه می‌گوید: من بعد از مدت‌ها دوری از تلویزیون با نقش «رضا» در سریال «آشوب» به تلویزیون برمی‌گردم. «آشوب» یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایی است که تاکنون ایفا کرده‌ام. رضا تمام ویژگی‌هایی که بتواند یک بازیگر را وسوسه کند و به چالش بکشد را دارد. چون تِم قصه و نقشی که من بازی می‌کنم، جای کار زیادی دارد و برای مخاطب خیلی جذاب خواهد بود. این بازیگر ادامه می دهد: رضا نقشی در شأن مخاطب ماست و قصه‌ای متفاوت از ژانر دفاع مقدس دارد. ما آثار زیادی را در این ژانر دیده‌ایم ولی «آشوب» عاشقانه‌ای است از مردم خرمشهر که در یک مثلث عشقی رخ می‌دهد و در یک جایی از قصه به داستان جنگ و ۲۹ روز مقاومت مردم خرمشهر متصل می‌شود. همیشه دلم می‌خواست که نقشی در برگی از تاریخ کشورم داشته باشم و بتوانم خودم را در چنین کاراکترهایی محک بزنم. نقش رضا نقش خیلی سخت و ویژه‌ای است که با همه این سختی‌ها دوست داشتم آن را تجربه کنم. من در پرونده کاری‌ام نقش‌های خاکستری زیادی داشته‌ام اما در این سریال یک نقش کاملاً مثبت و البته دور از کلیشه‌های معمول را ایفا می‌کنم. به نظرم «آشوب» یکی از پُراتفاق‌ترین سریال‌های این سال‌ها است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.