طی ۴سال اخیر بازار پوشاک در تسخیر اجناس۵و۱۰هزار تومانی وارداتی وقاچاق قرار گرفته به گونه ای که مشتریان کمتر رغبتی برای خرید تولید ایرانی که حاصل دسترنج چندین کارگر ماهر و زحمت کش این مرز وبوم است، نشان می دهند.

ارزان فروشی هایی که گران تمام می شود!

قدس آنلاین - طی ۴ سال اخیر بازار پوشاک در تسخیر اجناس ۵ و ۱۰ هزار تومانی وارداتی وقاچاق قرار گرفته به گونه ای که مشتریان کمتر رغبتی برای خرید تولید ایرانی که حاصل دسترنج چندین کارگر ماهر و زحمت کش این مرز وبوم است، نشان می دهند. در بازار اولین مسئله ای که موجب حیرت خریداران می شود، فراوانی اجناس وپوشاکی است که مارک کشورهای مختلف را به همراه دارند و پس از آن با قیمت های بسیار نازل به متقاضیان عرضه می شوند.

 حتی با یک حساب سرانگشتی می توان فهیمد که هزینه تولید این کالاها بسیار گران تمام می شود اما پرسش اینجاست که چرا این محصولات با این نرخ اندک در ایران عرضه می شود وچه دست هایی برای واردات آن وبرهم ریختن بازار پوشاک ودر نهایت اقتصاد کشور وجود دارد.

 این مسایل در حالی رقم می خورد که به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس بالغ بر ۷۵ درصد از کارگاه‌های تولید پوشاک در کشور به علت واردات بی رویه وقاچاق به تعطیلی کشیده شده که اعمال برخی سیاست‌های غلط در گذشته نیز هم اکنون این صنعت اشتغالزا و ارزآور ما را فلج کرده است.

به گفته وی حتی مجوز واردات بدون تعرفه گمرک تا ۸۰ دلار برای هر نفر باعث شده است تا برخی وارد کنندگان افراد را به خارج از کشور برده و با استفاده از پاسپورت آنها کالا وارد کشور ‌کنند.

* قیمت های عجیب ۵ و ۱۰ هزار تومانی

در این زمینه یکی از کارشناسان اقتصادی با بیان علت واردات بی رویه کالاهای مختلف به کشور به خصوص پوشاک خارجی که با قیمت های عجیب ۵ و ۱۰ هزار تومان عرضه می شود به خبرنگار ما گفت: مشکلی اساسی در این خصوص نداشتن استراتژی مشخصی اقتصادی در کشور است.

دوست حسینی افزود: وقتی واردات وحتی قاچاق این کالاهای ارزان به داخل کشور صورت می گیرد به تبع صنعت پوشاک کشور لطمه سنگینی می بیند چرا که این صنعت نمی تواند با مشابه خارجی آن از نظر قیمت رقابت کند وطبیعتا رو به شکست ونابودی می رود.

وی با بیان این که در یک مقطع حتی علمای اعلام نیز بیان کردند که خرید کالاهای خارجی که مشابه تولید داخل دارد اشکال شرعی دارد اظهارداشت: در همه بخش های صنعتی وتولیدی به خصوص بخش پوشاک باید حمایت همه جانبه از آن ها صورت بگیرد تا این صنعت بتواند سرپا بایستد.

* مراقب دامپینگ باشید

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران در ادامه وبا بیان پشت پرده واردات پوشاک ۵ و ۱۰ هزار تومانی به کشور خاطرنشان کرد: برخی کشورها در سیاست های اقتصادی خود مسایلی مانند دامپینگ را دارند تا به این وسیله بازار ایران را تصاحب کنند که حتی برخی برندها نیز محصولات خود را زیر قیمت تولید می فروشند.

وی با بیان این که تولیدکنندگان وصادرکنندگان خارجی هم به این وسیله از بازار ایران سود می برند، گفت: این مسایل موجب می شود که کالاهای خارجی در بازار ایران از نظر قیمت برتر و برنده باشند وطبعا مردم نیز به سمت خرید کالاهای خارجی ارزان تمایل نشان می دهند.

دوست حسینی افزود: اما اغلب این کالاهای خارجی کیفیت لازم را ندارند وبه عنوان مثال یک کالای خارجی شاید ۳ هفته هم عمر نکند ولی به دلیل تبلیغات آن که همان قیمت پایین است، مردم بیشتر استقبال کنند.

وی با بیان این مطلب که سیل عظیم ورود کالاهای خارجی از جمله پوشاک، سیلی به اقتصاد کشور محسوب شده وموجب بیکاری هزاران نفر شده است، خاطرنشان کرد: ورود این کالاها چه به واسطه دامپینگ، کیفیت پایین و وچه قیمت های غیرواقعی ونازل به تولید داخلی لطمه می زند. دوست حسینی افزود: البته با این وضعیت واردات وقاچاق نه تنها تولید ضربه می خورد بلکه نابود خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که تولید برای کشور مسئله ای حیاتی شده که با توجه به ضرورت اشتغال و رشد اقتصادی در کشور باید بخش های تولید وصنعت تا مدتی از پرداخت مالیات معاف شوند.

* صدور مجوز آسان برای واردات برندها

رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه نیز با بیان این که برخی دست های پنهان موجب نابودی صنعت نساجی وپوشاک کشور شده است تصریح کرد: واردات بی رویه وقاچاق پوشاک موجب نابودی صنعت نساجی کشور شده و این مسئله تولید داخلی را به زانو درآورده است.

امیر قدیمی نژاد در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به واردات پوشاک ارزان قیمت وفروش ۵ و ۱۰ هزار تومانی این محصولات در کشور تصریح کرد: اصولا هزینه تولید در کشور ما بالاست که یکی از دلایل این مسئله مالیات بر ارزش افزوده ونرخ بهره بانکی ۱۸ درصد است که این مسایل برای حمایت از تولید وصنعت معقول نیست.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات از جمله مسایل تامین اجتماعی ومالیات ها اظهارداشت: وضع مالیات بر ارزش افزوده برای کشورهایی که نرخ سود بانکی آن ها بالاتر از ۴ یا ۵ درصد است اشتباه بوده وموجب مرگ تولید می شود که این معضلات کارگاه های تولید را در کشور به زانودرآورده است.

وی با اشاره به این که صنعت نساجی رو به نابودی است، خاطرنشان کرد: به همین دلایل حتی اکثر کارخانجات وواحدهای تولید وکارگاه ها ومشاغل مرتبط با صنعت نساجی وپوشاک تعطیل شده ویا ورشکسته شده اند.

* معادله عجیب واردات ۸۰ وتولید ۲۰ درصدی 

قدیمی نژاد گفت: به عنوان مثال از ۵ سال گذشته تاکنون تعداد واحدهای ما از ۷ هزار واحد به ۳۲۰۰ واحد تقیل یافته که عمده آن ها تعطیلی ویا تغییر شغل بوده که با این روند در هر واحد به صورت مستقیم وغیر مستقیم حدود ۷ تا ۱۰ نفر بیکار شده اند. قدیمی نژاد تصریح کرد: حتی در برخی کارخانجات تعطیل شده تا ۲۰۰ نیرو نیز تعدیل شده اند.

وی با اشاره به پشت پرده واردات پوشاک ارزان قیمت گفت: وقتی به برندهای مختلف مجوز واردات داده می شود آن ها نیز از این مسئله استفاده کرده وبا واردات بخشی از این کالاها به صورت قانونی و همچنین غیرقانونی، پوشاک ارزان در اختیار منتقاضیان قرار می دهند.

 وی گفت: هم اکنون واردات ۸۰ درصدی وتولید ۲۰ درصدی به معادله عجیبی در کشور تبدیل شده که این تصمیمات اشتباه ونابجا موجب نابودی صنعت نساجی وپوشاک در کشور شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.