«ابراهیم سلیمان» عضو کمیته تعلیم و تربیت حرکت اسلامی نیجریه گفت: شیخ زکزاکی راهپیمایی روز جهانی قدس را از اواسط دهه هشتاد میلادی آغاز کرد و اکنون این راهپیمایی به کشورهای همسایه مانند نیجر، غنا، چاد و سنگال و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی هم گسترش یافته است.

حامیان «شیخ زکزاکی» به حرکت انقلابی خود ادامه می دهند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ آذر ماه ۹۴ بود که نظامیان ارتش نیجریه در اقدامی جنایتکارانه ابتدا به حسینیه شیعیان و سپس منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» واقع در ایالت «کادونا» یورش بردند. در حملات وحشیانه ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی نزدیک به دو هزار نفر شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. طبق اعلام رسمی نهادهای بین المللی، ارتش نیجریه پس از شهادت شمار زیادی از شیعیان اقدام به دفن آن‌ها در گورهای دسته جمعی کرده است. این هجوم غیرقانونی البته برای نخستین بار صورت نگرفته و پیش و پس از آن هم سابقه داشته از جمله نظامیان ارتش نیجریه در ایام ماه محرم و صفر نیز شیعیان عزادار حسینی را در منطقه «کانو» هدف حملات خود قرار دادند که منجر به شهادت ده‌ها نفر از آن‌ها شد.

صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی و محکومیت ارتش این کشور نه تنها در مناطق مسلمان نشین بلکه در مناطق مسیحی نشین در نیجریه فراگیر شده است؛ تا این عالم دینی که آذرماه سال 94 دستگیر شده است هر چه زودتر آزاد شود، سرانجام مقاومت مردم جواب داد و دادگاه عالی نیجریه طی حکمی ضمن محکوم کردن حمله ارتش این کشور، اعلام کرد شیخ زکزاکی به همراه همسرش ظرف مدت ۴۵ روز آزاد خواهند شد، اما از پایان این زمان بیش از 6 ماه گذشته و از آزادی شیخ خبری نیست.

در همین راستا و برای اطلاع از آخرین وضعیت شیخ زکزاکی و نیز بررسی تاثیرات افکار امام خمینی(ره) بر جنبش اسلامی نیجریه، همچنین نگاه شیعیان نیجریه در قبال آرمان آزادسازی قدس شریف با «ابراهیم سلیمان» عضو کمیته تعلیم و تربیت حرکت اسلامی نیجریه به گفت‌وگو پرداختیم:

لطفا در خصوص آخرین وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و چرایی عدم آزادی ایشان توضیح دهید؟

شیخ زکزاکی در زمانی که به وی حمله شد، از نظر جسمانی بسیار آسیب دیده و چشمانش مجروح شد. متاسفانه به دلیل اینکه دولت نیجریه مانع از حضور پزشکان ماهر برای معالجه وی شد، شیخ چشم چپش را از دست داد و چشم دیگرش هم دچار آسیب شده است.

در حال حاضر شیخ زکزاکی به همراه همسرش در زندان حکومت نیجریه به سر می برند. دولت ظالم نیجریه هر کاری کرد تا حامیان شیخ زکزاکی آشوب کنند ولی آن‌ها چنین کاری نکردند و همچنان مظلومانه به دفاع از آرمان‌های خود ادامه می‌دهند و دست به سلاح نبرده‌اند. این اقدامات مسالمت آمیز موجب شد حکومت نیجریه هیچ ادله‌ای برای ارائه به دادگاه علیه شیخ زکزاکی نداشته باشد. هر چند حکم آزادی شیخ اجرا نشده ولی حامیانش ضعیف نشده‌اند و به برنامه‌های انقلابی خود ادامه می‌دهند.

برخی از حکام عرب به جای پرداختن به مسئله فلسطین و کمک به مستضعفان جهان اسلام از جمله نیجریه در صدد عادی سازی روابط خود با صهیونیست‌ها هستند. این اقدام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برخی رژیم‌های عربی درصدد عادی سازی روابط خود با صهیونیست‌ها هستند و دلیل آن این است که بیشتر این حکام از راه دموکراسی به قدرت نرسیده‌اند بلکه از راه دیکتاتوری بر اریکه قدرت تکیه داده‌اند. آن‌ها از قیام مردم خود هراس دارند و به همین دلیل نیز به اسرائیل ملحق شدند تا تاج و تختشان را حفظ کنند چرا که تصور می‌کنند که اسرائیل قوی ترین کشور در منطقه است.

چرا برخی از کشورهای عربی منطقه به جای قرار گرفتن در صف ایران به منظور مبارزه با اسرائیل، به دشمنی با تهران می‌پردازند و جای دوست و دشمن را عوض کرده‌اند؟

برخی رژیم‌های عربی، پیروزی انقلاب اسلامی و عدم وابستگی آن به قدرت های مستکبر را تهدید بزرگی برای خود می دانند و بر همین اساس نیز به دشمنی با ایران روی آوردند. غرب با استفاده از سازمان ملل، ایران را تحریم و منزوی می‌کند. اعراب با به کارگیری علمای خود جنگی مذهبی میان شیعه و سنی ایجاد می کنند. به عنوان مثال شیعیان را کافر می‌خوانند تا به این صورت ایران هراسی را میان مردم گسترش دهند.

 مواضع شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در قبال فلسطین چگونه است. آیا آزادسازی قدس شریف برای شیعیان نیجریه اهمیتی دارد؟

مواضع شیخ زکزاکی در قبال فلسطین همان مواضع امام خمینی(ره) است. زکزاکی معتقد است که تلاش برای آزادسازی فلسطین بر هر مسلمانی واجب است. به همین دلیل راهپیمایی روز جهانی قدس را از اواسط دهه هشتاد میلادی آغاز کرد و اکنون این راهپیمایی به کشورهای همسایه مانند نیجر، غنا، چاد و سنگال و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی هم گسترش یافته است.

لطفا در خصوص اهمیت آزادسازی قدس و تاثیرانقلاب اسلامی ایران بر این موضوع توضیح دهید؟

انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در زنده شدن مسئله فلسطین بسیار نقش داشتند. امام خمینی(ره)  بر اساس تکلیف الهی خود در نخستین گام، از انقلاب مستضعفان مانند انقلاب فلسطینی‌ها و حزب الله در لبنان که با اسرائیل می‌جنگیدند، حمایت کرد. دیگر اینکه از طریق مطرح کردن مسئله فلسطین درصدد متحد کردن مسلمانان جهان برآمدند تا بدون توجه به سنی و یا شیعه بودن ملت‌ها، برای آزادسازی فلسطین متحد شوند. از این رو بود که امام خمینی(ره) فرمودند: «فلسطین قلب امت است و قدس هم قلب فلسطین». همچنین ملت‌های مسلمان که عاشق قدس بودند، به ندای امام خمینی(ره) در حمایت از انتفاضه فلسطین لبیک گفتند. این در حالی بود که حکام این ملت‌ها یا وابسته به اسرائیل بودند و یا از آن هراس داشتند. در برهه کنونی نیز امام خامنه‌ای با ادامه دادن راه امام خمینی(ره) مانع از فراموشی فلسطین شده‌اند. باید توجه داشت که روز قدس موجب زنده ماندن فلسطین در قلب مسلمانان می‌شود تا به اذن الهی در روزی آزاد گردد./

انتهای پیام

محمد فاطمی زاده

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.