سید محسن حکیم، با اشاره به اینکه حشد الشعبی برگرفته از همه گروه‌های مردمی در عراق است، گفت: مسیحی‌ها، اهل تسنن، ایزدی‌ها، نیروهای کرد و شیعیان، در واقع همه گروه‌های قومی عراق در آن حضور فعالانه دارند؛ حشد الشعبی وجدان و آئینه ملت عراق است و یکی از مهمترین تضمین‌های استقلال یکپارچه و تمامیت ارضی عراق است.

«حشد الشعبی» آئینه ملت عراق است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ سید محسن حکیم فرزند سعید عبدالعزیز حکیم متولد ۱۹۷۳ نجف اشرف است که با تکمیل تحصیلاتش در رشته حقوق بین الملل هم اکنون مشاور برادرش سید عمار رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق است.

سید محسن که تا ۸ سالگی در نجف به سر می برد به دلیل شرایط موجود در عراق به همراه خانواده اش به سوریه رفت و پس از یک سال اقامت در این کشور در سال ۲۰۰۳ به ایران آمد و دروس حوزوی خود را تا سطوح عالی در قم به پایان رساند. پس از فوت پدرش سید عبدالعزیز حکیم و انتخاب برادرش سید عمار به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق،  به عنوان مشاور برادرش انتخاب و او را در بسیاری از جلسات و کنفرانس‌های بین‌المللی همراهی می‌کند.

بازپس گیری موصل از دست گروه تروریستی داعش بهانه‌ای شد تا به گفت‌وگو با او بنشینیم. آینده عراق پس از تکفیری‌ها و طرح برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق محورهای دیگر گفت‌وگویمان با عضو برجسته، خاندان سرشناس «حکیم» است که متن کامل آنرا در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا از اهمیت آزادسازی موصل و نقش حشد الشعبی در آزادسازی این شهر برایمان بگویید.

موضوع داعش و حضور گروه تروریستی تکفیری در عراق از بحث‌های بسیار استراتژیک امروز عراق است؛ برخی از نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تلاش کردند تا پروژه مردم سالاری در عراق را متوقف و خدشه دار کنند. از این رو گروه‌هایی در جهت خدشه دار کردن روند مردم سالاری و دموکراسی ظهور و بروز کردند، شاید عناوین رافدین، بعثی ها، توحید، جهاد، انصارالمجاهدین و ... را بتوان نام برد که پس از سقوط صدام به منظور سرنگونی دولت مردمی در عراق شکل یافت، امروزه هم با عنوان دولت اسلامی عراق درصدد خدشه دار کردن عراق برآمدند که الحمدالله با مقاومت ملت عراق تمامی نقشه‌ها و توطئه‌های آن‌ها خنثی شد.

 داعش که در سال ۲۰۱۱ به سوریه یورش برد با یک ساز و برگ جدیدی در سال ۲۰۱۳ وارد موصل عراق شد باید بگویم که این‌ها نسل سوم القاعده هستند که فرهنگ توحش و رعب و وحشت را در عراق به اجرا گذاشتند. شگردهای وحشتناک آن‌ها همانند بهمن بود که زمان بارش برف از بالای کوه سرازیر می‌شود و به پائین می‌آید، آن‌ها با این وحشیگری موصل را اشغال کردند و تا صلاح الدین، عمار و اطراف سامرا پیش رفتند و حتی تا شهر بلد و دوجیل که ۳۵ کیلومتر با بغداد فاصله دارد، رسیدند. برخی هسته‌های آن‌ها زیر زمینی بودند که در زمان اشغال روی زمین ظاهر شدند و این گونه بود که تا حومه بغداد وارد شدند.

فتوای آیت‌الله سیستانی و دعوت مردم به جهاد کفایی موجب حضور وصف ناپذیر گروه‌های مردمی در قالب الحشد الشعبی (بسیج مردمی) شد و با کمک‌های مستشاری و آموزشی ایران و هزینه‌های بالای مردمی توانستیم امروزه به پیروزی های خوبی دست پیدا کنیم و شاهد بازپس گیری موصل باشیم.

امروزه گروه‌های تروریستی فقط چند خیابان در منطقه شفاء که به مساحت ۵۰۰ متر است را در دست  دارند و مردم را سپر انسانی خود می‌کنند.

داعش از نظر عقیدتی و رزمی روی نیروهایش کار کرده و آن‌ها را اسیر تفکرات اشتباه خود کرده است؛ این نوع تفکرات تروریستی آن‌ها به گونه‌ای است که در روز گذشته(چهارشنبه) ۵۵ عملیات انتحاری در موصل انجام دادند که ۳۵ عملیات آن با خودرو و ۲0 عملیات دیگر انتحاری با موتور صورت گرفته است. البته نباید فراموش کرد که نیروهای عراقی با صلابت و قدرت بالایی در مقابل آن‌ها مبارزه می‌کنند.

پس از آزادسازی کامل موصل سه منطقه دیگر تلعفر، ایازیه و منطقه شیخ ابراهیم را داریم که به همراه دیگر نقاط جنوب غربی کرکوک پاکسازی خواهد شد. این مناطق که پاکسازی شود به طور رسمی می‌توان گفت که عراق بدون داعش داریم که البته پس از آن کارهای اطلاعاتی نیاز است که دولت کارش را دراین باره به خوبی انجام می‌دهد.

اما در خصوص نقش حشدالشعبی در عراق عنوان کنم که نقش حشدالشعبی بسیار مهم و تعیین کننده است چرا که با حضور داعش در عراق شاهد وارد شدن خسارت‌هایی به نیروهای نظامی و انتظامی بودیم اما با ایجاد حشدالعشبی موفق شدیم در کنار سایر نیروها در عملیات‌های موفق صلاح الدین، موصل، بغداد، شمال سامرا، تکریت، بیجی و ... حضور داشته باشیم.

عملیات‌های بیجی و شهر گرمه از سخت‌ترین و استراتژیک‌ترین نبردها در مقابله با داعش بود چرا که بیجی مهمترین شهر صنعتی در شمال بغداد محسوب می‌شود و شهر گرمه هم برای بغداد نقش استراتژیکی داشت. پیروزی در این محورها با همکاری حشدالشعبی و دیگر نیروها به دست آمد. پاکسازی‌هایی هم که اخیرا توسط حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه صورت گرفت، موجب شد تا ۱۰۰ خودروی داعش که به منظور اشغال دوباره منطقه تل سفوک آماده شده بودند، تار و مار شوند.

چرا برخی از کشورهای منطقه و آمریکا به دنبال انحلال حشدالشعبی هستد؟

پارلمان عراق قانونی وضع کرد که حشدالشعبی در عراق رسمیت پیدا کرد و می‌توان آن را بعنوان چهارمین نیروی نظامی و انتظامی عراق به رسمیت شناخت چرا که از سوی پارلمان قانون آن تصویب شده و حتی زیر نظر فرمانده کل قوای عراق قرار گرفته است.

حشدالشعبی برگرفته از نیروهای مومن و متدین، جان فشان و ایثارگر است که توانستند توازن منطقه را تغییر دهند و کمیته‌ای برای سازمانی شدن آن از سوی آقای حیدر العبادی مشخص شده است.

حشد الشعبی برگرفته از همه گروه‌های مردمی در عراق است، مسیحی‌ها، اهل تسنن، ایزدی‌ها، نیروهای کرد و شیعیان، در واقع همه گروه‌های قومی عراق در آن حضور فعالانه دارند؛ حشد الشعبی وجدان و آئینه ملت عراق است و یکی از مهمترین تضمین‌های استقلال یکپارچه و تمامیت ارضی عراق است که در کنار ارتش، پلیس و نیروهای انتظامی در برقراری نظم و امنیت پایدار کمک می‌کند.

اینکه شما عنوان می‌کنید آمریکا به دنبال انحلال آن است چیزی نشنیدم اما برخی از کشورهای منطقه سخنانی در این باره عنوان کردند که بهتر است بگویم حشد الشعبی مورد تایید پارلمان و دولت عراق است و هیچ کس حق ندارد آن ‌را منحل کند چرا که تابع یک طیف خاص نیست و از همه گروه‌ها و قومیت‌ها شکل گرفته و همه، تیپ‌های نظامی خود را در آن دارند که برای استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق همکاری و تلاش می کنند.

 در کنار حشد الشعبی دیگر گروه‌های نظامی هم شهید داده و کارهای بزرگی برای آزادی عراق انجام دادند، هوانیروز عراق یکی از مهمترین نیروهایی است که در کنار سایرین شجاعانه عمل کردند و از همه آن‌ها که با جانفشانی و مبارزه توانستند داعش را در عراق شکست دهند تقدیر و تشکر می‌کنم. امروز محور مقاومت حرف اول را در منطقه می‌زند و در جبهه‌هایی که حضور دارد رو به جلو حرکت می‌کند.

آیا کشورهای غربی در پاکسازی عراق از دست تکفیری‌های داعشی نقشی داشتند؟

ائتلافی که به منظور نابودی داعش صورت گرفت شامل ۶۴ کشور بود که در خصوص پوشش سیاسی و سطوح اطلاعاتی اقداماتی صورت داد حتی در موصل از توپخانه ائتلاف استفاده شد اما احساس نمی‌کنیم که اراده جدی در برخورد با داعش در آنها وجود داشته باشد؛ زمانی که به آن‌ها می‌گوییم ۵۰ خودرو در بیابان به سمت فلان منطقه در حرکت است در حالی که دارای نیروی هوایی هستند و می‌توانند مانع حرکت تروریست‌ها شوند، می‌گویند آنها را نمی‌زنیم و برخورد نمی‌کنیم؛ در مجموع از رفتار آنها احساس می‌شود که اراده جدی در این زمینه وجود ندارد و این گله‌مندی را هم عنوان کنم که کارکرد آن‌ها در برابر گروه تروریستی داعش آن گونه که باید مناسب نبوده است.

مبارزه با داعش چه دستاوردهایی برای ملت عراق در بر داشت و آیا خطر تکفیری داعش در عراق تمام شده است؟

شاید بتوان گفت داعش در سطح نظامی و امنیتی تمام می‌شود اما مبارزه با تفکر داعش و تکفیری اقدامات دیگری را می‌طلبد، عراق در طول تاریخ هیچ وقت شاهد رشد سلفی نبوده است چون سنی‌های عراق صوفی هستند و فکر سلفی در جامعه عراق جایی نداشت. شاید این سوال مطرح شود که چرا داعش در مناطق جنوب عراق رشد نکرد ما باید ریشه ها را خشک کنیم. ما باید زمینه فکری و عقیدتی داعش را در نقاطی که رشد یافته، خشک کنیم

تجزیه عراق و از جمله استقلال منطقه اقلیم کردستان را با توجه به همه پرسی‌ای که قرار است در این منطقه برگزار شود، چقدر جدی می دانید؟

کارکرد و فعالیت همه گروه‌ها و هسته‌های سیاسی عراقی بر اساس قانون اساسی این کشور است و اجازه فعالیت مستقل شدن به آن‌ها داده نمی‌شود و مناطقی همانند کردستان عراق در چهارچوب قانون کشورمان می‌توانند به صورت فدرال و اقلیم اداره شوند ولی استقلال آن برخلاف قانون است؛ گفت‌وگوهایی با طرف‌های کرد در حال انجام داریم و در وقتش تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

همه پرسی که برای منطقه اقلیم کردستان مطرح شده مورد حمایت کسی نیست و بر اساس قوانین عراق این امر غیرقانونی است. نمایندگان اتحادیه اروپا و حتی بریتانیا و آمریکا به ما اعلام کردند که حمایتی از این امر نداشتند.

چالش های پیش روی عراق چیست؟

تفکر تندروی رادیکال و نحوه مبارزه با آن، حفظ وحدت و انسجام، بازسازی مناطق تخریب شده، بحران انسان دوستانه و موضوع آوارگان، آشتی ملی، سیاست خارجی و فصل جدید ارتباطات خارجی از مهمترین چالش‌های پیش روی عراق است. نباید فراموش کرد که داعش از ۸۰ کشور جهان نیرو داشت و این‌ها به سوی کشورهای خودشان بر می‌گردند و اگر ارتباطات بین‌المللی مناسبی صورت نگیرد این‌ها می‌توانند در سایر کشورها اثرات سوء خودشان را بر جای بگذارند.

ریشه بحران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را در چه می‌دانید؟

اختلافات عمیق بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سالیان سال وجود داشته، شاید درباره اختلافات اخیر بین ریاض و دوحه که با همکاری امارات و مصر ادامه می‌یابد بتوان گفت به این فکر می‌کنند که قطر به تهدیدی جدی برای آن‌ها تبدیل شده است چرا که در خصوص اخوان المسلمین و گروههای مقاومت دیدگاه‌هایی دارند. کویت و عمان هم در این زمینه اعلام بی طرفی کردند. عراق هم در این موضوع بی طرف است و تلاش بر این است تا این موضوع از طریق گفتمان و دیپلماسی حل شود.

این بحران می‌تواند تاثیرات منفی بر منطقه داشته باشد و ناامنی را به دیگر نقاط بکشاند تا زمانی که این اختلافات هست نیروهای بیگانه هم در منطقه حضور دارند. راهکار مدیریت اختلاف را باید هدایت کنیم این‌ها با درگیری و تنش حل نمی شود و با گفت‌وگو است که می‌توان به نتیجه رسید.

در این چارچوب تمایل برخی حکام عرب برای ارتباط با رژیم صهیونیستی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

ما به عنوان شهروند و نیز دولت عراق؛ اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و سفر به رژیم صهیونیستی برای ما در عراق جرم محسوب می‌شود؛ رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا به شکلی در منطقه جاپایی باز کند و در طول تاریخ از اختلافات موجود در منطقه استفاده کرد؛ ایجاد هماهنگی و همکاری های مشترک می تواند حافظ منافع کشورهای منطقه باشد./

انتهای پیام

روح‌الله فرقانی فدافن

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.