وزارت اقتصاد با ارائه تحلیل‌های جدید از وضعیت قیمت نفت خام ایران و جهان، از پیش‌بینی نرخ رشد ۳.۳ و ۴.۳ درصدی اقتصاد ایران در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی خبر داد. هفته پیش نیز بانک جهانی در گزارش مفصلی درخصوص چشم‌انداز اقتصاد ایران، رشد ۴درصدی را برای کشورمان پیش‌بینی کرده بود.

رشد ۴.۳ درصدی اقتصاد در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

به گزارش قدس آنلاین، وزارت اقتصاد با ارائه تحلیل‌های جدید از وضعیت قیمت نفت خام ایران و جهان، از پیش‌بینی نرخ رشد ۳.۳ و ۴.۳درصدی اقتصاد ایران در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی خبر داد. هفته پیش نیز بانک جهانی در گزارش مفصلی درخصوص چشم‌انداز اقتصاد ایران، رشد ۴درصدی را برای کشورمان پیش‌بینی کرده بود.

در گزارش بانک جهانی آمده بود: «انتظار می‌رود که در میان‌مدت و در فقدان اصلاحات ساختاری و تغییر عمده‌یی در سرعت ادغام مجدد تجارت و سرمایه‌گذاری کشور در نظام بین‌المللی، رشد اقتصادی به اندکی بالای ۴‌درصد در سال محدود شود». اما کارشناسان بانک جهانی چندین چالش را سد راه ایران برای بزرگ‌تر کردن کیک اقتصاد متذکر شده بودند. آنها ریشه یکی از این چالش‌ها را در نظام بانکی معرفی کرده و نوشتند: «از آن جایی که بانک‌های ایران با موانع برقراری مجدد رابطه کارگزاری با بانک‌های بزرگ بین‌المللی مواجه هستند، ورود سرمایه مستقیم خارجی به ایران و مناسبات تجاری با بقیه جهان محدود بوده است. با این همه تحولات اخیر حاکی است که بخش غیرنفتی و سرمایه‌گذاری‌ها، احتمالا در سال‌های آتی نقش پررنگ‌تری ایفا خواهند کرد و رشد اقتصادی در دوره ۹۸–۱۳۹۶ به متوسط ۴.۱‌درصد در سال خواهد رسید.» البته این دیدگاه مثبت بانک جهانی در خصوص رشد متکی بر این فرض عنوان شده بود که برخی توافق‌ها میان ایران و شرکت‌های عمده خارجی در بخش نفت و گاز و دیگر بخش‌های کلیدی و ازجمله تولیدات صنعتی تحقق پیدا کند. به‌موازات پیش‌بینی‌ نهادهای بین‌المللی از شرایط اقتصاد ایران، وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز پیش‌بینی خود را اعلام کرده است. براین اساس، نگاهی به روند قیمت‌های در بازار جهانی نفت در ماه آوریل ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که هر بشکه نفت خام امریکا در این ماه با ۳‌درصد رشد به ۵۱.۰۶دلار رسید. در عین حال، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال ۵۲.۵۹ دلار و هر بشکه نفت خام اوپک نیز در این ماه ۵۱.۳۴دلار بود که ۲‌درصد رشد نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام ایران در ماه آوریل ۲۰۱۷ (اردیبهشت ماه) با ۱.۷درصد رشد، ۵۱.۱۲دلار بود. رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی به میزان ۳.۳‌درصد و برای سال آینده میلادی نیز ۴.۳درصد برآورد شده است.

متوسط نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی ۳.۵‌درصد و برای سال ۲۰۱۸ نیز ۳.۶درصد است که مقایسه آن با نرخ رشد اقتصادی ایران، حاکی از فراهم بودن شرایط مناسب رشد اقتصادی در ایران طی امسال و سال آینده میلادی است.

با این حال، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی در برخی کشورها مانند چین در سال جاری میلادی به مراتب بیشتر از ایران و به میزان ۶.۶درصد و در سال آینده میلادی نیز ۶.۲‌درصد خواهد بود. همچنین برای کشور هندوستان نیز در سال جاری ۷.۲‌درصد و در سال آینده میلادی، ۷.۷‌درصد رشد اقتصادی برآورد شد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد تقاضای جهانی نفت اوپک در سال جاری میلادی به ۳۱ میلیون و ۷۳ هزار بشکه در روز خواهد رسید که این میزان نسبت به ۳۲ میلیون و ۴۷ هزار بشکه نفت خام تولیدی اوپک در سال ۲۰۱۶ میلادی، کمتر است.

منبع: روزنامه تعادل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.