مسئول میهمانسرای صحن غدیر حرم مطهر رضوی از ظرفیت پذیرایی روزانه ۱۰ هزار زائر در این در این میهمانسرای تازه تأسیس خبر داد و آن را هدیه‌ای برای بهره‌برداری زائران دانست.

جزئیاتی از تازه ترین فناوری پخت در میهمانسرای غدیر

قدس آنلاین- مسئول میهمانسرای صحن غدیر حرم مطهر رضوی از ظرفیت پذیرایی روزانه ۱۰ هزار زائر در این در این میهمانسرای تازه تأسیس خبر داد و آن را هدیه‌ای برای بهره‌برداری زائران دانست.

«علی اصغر یزدانی» با اشاره به اینکه ساخت این میهمانسرا از حدود پنج سال قبل آغاز شد، اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل ساخت و احداث آن را تصمیم‌گیری و سیاست‌های آستان قدس رضوی مبنی براختصاص فضاهای مرکزی بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) به امر زیارت و انجام اعمال عبادی و زیارتی زائران واستفاده ازفضاهای پیرامونی به منظور انجام امور خدمات رسانی به زائران(از جمله میهمانسرا) مورد استفاده عنوان کرد.

یزدانی در بیان سایر دلایل احداث این میهمانسرا اضافه کرد: وجود فضای مناسب(از قبل پیش‌بینی شده) برای احداث این میهمانسرا در مکان فعلی آن، سهولت دسترسی به انبارهای تعبیه شده برای میهمانسرا از محل پارکینگ شماره یک(از قسمت زیرگذر حرم مطهر) و... از دیگر دلایل مهم و قابل توجه در احداث این میهمانسرا در ضلع غربی بارگاه مطهرامام هشتم(ع) به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: با دستور و تأکید تولیت فقید آستان قدس رضوی مراحل مربوط به انجام مطالعات لازم، طراحی نقشه‌ها، ساخت فضاهای اسکلتی و تأسیساتی وزیربنایی و سایر امورعمرانی و ساختمانی مربوط به احداث این میهمانسرا با همکاری سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) در مدت پنج سال با موفقیت انجام و به پایان رسید.

میهمانسرای جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

مسئول این میهمانسرا درباره برخی از مشخصات این میهمانسرا گفت: مساحت زمین آن حدود ۲۳۰۰ مترمربع و زیربنای کل آن در حدود ۱۲۸۰۰ مترمربع می‌باشد، به گونه‌ای که زیربنای قسمت اصلی آن حدود ۱۱۸۴۰ مترمربع و مابقی، متعلق به فضاهای تأسیساتی می‌باشد.

وی اضافه کرد: این میهمانسرا در حال حاضر در سه وعده صبحانه، نهار و شام با ظرفیت‌های موجود (صبحانه ۲۰۰۰ نفر و نهار و شام هریک به طور جداگانه۱۰ هزار نفر) مشغول پذیرایی از زائران می‌باشد.

یزدانی تصریح کرد: هم اکنون حدود ۲۰۰۰ صندلی مربوط به پذیرایی اززائران در این میهمانسرا چیدمان و پیش‌بینی شده است و براساس دستورعمل‌های موجود، دعوت‌نامه‌های این میهمانسرا توسط بخش خدمات زائران حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی مانند میهمانسرای بست شیخ حر عاملی و در مبادی ورودی شهر مقدس مشهد (زمینی- هوایی و ریلی) توزیع می‌شود، ضمن اینکه مطابق تصمیمات گرفته شده وآماراعلامی، پذیرایی از زائران غیرایرانی بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) همچنین از کاروان‌های دانش آموزی، دانشجویی، خانواده‌های معظم شهداء، ایثارگران و جانبازان، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، بیماران خاص، هیئت‌های مذهبی (بیشتر در دهه آخرماه صفر) و...  پس از تأیید و موافقت معاونت اماکن متبرکه و امور زائران، با حضور در محل این میهمانسرا در وعده صبحانه، صورت می‌گیرد.

وی متذکر شد: یک روش دیگر در پذیرایی از زائران در وعده صبحانه، تقدیم بسته‌های کامل و ویژه (اصطلاحاً پک سفری) به کاروان‌ها و مجموعه‌های اشاره شده فوق جهت برخورداری از خوان بابرکت حضرت رضا(ع)، به عنوان تبرک و تیمن می‌باشد که مطابق آمار به آنان تقدیم می‌شود.

تجهیزات میهمانسرا

این کارشناس ارشد مدیریت اماکن مذهبی در ارتباط با تجهیزات این میهمانسرا بیان داشت: میهمانسرای غدیر دارای بخش‌های انبار، آماده سازی مواد اولیه، آشپزخانه و طبخ غذا، پذیرایی و تأسیسات می‌باشد و در تهیه تجهیزات این میهمانسرا سعی شده است در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توجه به تولیدات داخلی، همگی از صنایع و تجهیزات آشپزخانه‌ای ملی و داخلی کشور تهیه شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه سردخانه‌های مربوط جهت نگهداری گوشت، مرغ و... در قسمت انبارها تعبیه و پیش‌بینی شده است ضمن اینکه انبار موادغذایی و انبار ملزومات نیز در این قسمت به طور مجزا وجود دارد و در بخش آماده سازی مواداولیه شامل برنج و حبوبات، سبزیجات و... نیز خدمات مربوطه توسط نیروها و میزبانان افتخاری خواهران در میهمانسرا (به تعداد ۵۰ نفر) درهر روز، ارائه می‌شود.

یزدانی در ارتباط با بخش آشپزخانه و طبخ غذا توضیح داد: در این بخش دو خط ریلی طبخ برنج وجود دارد که هر خط دارای ۶ دیگ و هر دیگ قادر به طبخ ۳۵۰ پرس غذا می‌باشد، به عبارت دیگر، قابلیت پخت برنج برای حدود ۴۰۰۰ نفر در هر ساعت (۴۰۰۰ پرس) در این میهمانسرا فراهم است.

مسئول این میهمانسرا تصریح کرد: وجود دو تونل ویژه دم کردن برنج از دیگر تجهیزات این میهمانسرا به شمار می‌آید، به گونه‌ای که در هرتونل ظرفیت چیدمان هشتاد ظرف استیل ویژه دم کردن برنج (اصطلاحاً به نام «بن‌ماری» یا «شِف اندیش») وجود دارد که هر یک ازاین تونل‌ها، توانایی طبخ ۲۴۰۰ پرس برنج را در هر بازه زمانی تعریف شده دارا می‌باشد.

وجود دو تونل ویژه دم کردن برنج از دیگر تجهیزات این میهمانسرا به شمار می‌آید، به گونه‌ای که در هرتونل ظرفیت چیدمان هشتاد ظرف استیل ویژه دم کردن برنج (اصطلاحاً به نام «بن‌ماری» یا «شِف اندیش») وجود دارد که هر یک ازاین تونل‌ها، توانایی طبخ ۲۴۰۰ پرس برنج را در هر بازه زمانی تعریف شده دارا می‌باشد.

وی دراین ارتباط افزود: در همین مرحله وجود سیزده دم کن بخار برای دم کردن برنج‌ها (با گنجایش ۳۰۰ پرس غذا درهر یک ازدم کن‌های مذکور)، وجود ۱۰ عدد دم کن حرارتی برای دم کردن برنج‌ها و... از دیگر امکانات و تجهیزات این میهمانسرا می‌باشد که باید به آن اشاره کرد.

مسئول این میهمانسرا متذکر شد: تلاش شده است با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنایع غذایی و امکانات مربوط از هرگونه تجهیزات پیشرفته پیش‌بینی شده برای پخت غذا در میهمانسرای صحن غدیراستفاده شود.

۲۰ دیگ بخارپز برای طبخ خورشت

این کارشناس ارشد مدیریت اماکن مذهبی در مورد طبخ خورشت اظهار داشت: این میهمانسرا در بخش آشپزخانه و طبخ غذا دارای ۳۰ عدد اجاق سنتی بوده که دیگ‌های موجود در این اجاق‌ها، هر یک توانایی پخت ۳۵۰ تا ۴۰۰ پرس خورشت را دارا می‌باشند، ضمن اینکه ۲۰ عدد دیگ بخارپز ویژه طبخ خورشت نیز در این زمینه وجود دارد که هر یک از این دیگ‌ها نیز از ظرفیت طبخ ۳۵۰ تا ۴۰۰ پرس خورشت برخوردار می‌باشند.

قسمت «دیگ شوی خانه و قسمت «شست‌شوی برنج» از دیگر مواردی بود که مسئول این میهمانسرا به آن‌ها اشاره کرد و افزود: این میهمانسرا دارای یک سیستم مرکزی برای شست‌وشوی ظرف و دیگ‌های طبخ غذا می‌باشد ضمن اینکه در هر یک از چهار سالن پذیرایی میهمانسرای صحن غدیر، یک قسمت به نام ظرفشوی خانه به طور مجزا وجود دارد که ظروف غذای هر طبقه و سالن پذیرایی را به صورت مکانیزه شست‌وشو میدهد.

وی دراین ارتباط خاطرنشان کرد: به جهت سهولت شارژ و تجهیز سالن‌های پذیرایی و پیشگیری از شکستن ظروف غذا (در اثر انتقال) و تسریع در انجام امور پذیرایی از زائران و... از روش مکانیزه برای شست‌وشوی ظروف هر طبقه و سالن پذیرایی استفاده شده است.

یزدانی در زمینه شست‌وشوی برنج در این میهمانسرا گفت: دو عدد دستگاه شست‌وشوی برنج در این میهمانسرا پیش‌بینی شده است که هر یک قادر به شست‌وشوی ۷۰۰ کیلوگرم برنج در ساعت بوده و علت استفاده ازاین دستگاه، ظرافت و شکنندگی برنج‌های ایرانی (که نسبت به برنج‌های خارجی از مرغوبیت و کیفیت بیشتری برخوردار بوده) و گستردگی پذیرایی از زائران در مقیاس بالامی باشد.

مسئول این میهمانسرا در ارتباط با بخش پذیرایی میهمانسرا صحن غدیر تصریح کرد: پس از طبخ غذا و حضور میهمانان، غذای طبخ شده در آشپزخانه به سالن‌های پذیرایی منتقل و توسط آشپزهای مربوط، غذا در داخل ظروف کشیده شده و توسط نیروهای میزبان افتخاری برادران (به تعداد ۸۰ نفر در هر روز) پذیرایی از زائران به نحو شایسته به عمل می‌آید.

پذیرایی ۲۰ خادمیار افتخاری از زائران

وی با اشاره به فعالیت بخش انتظامات و راهنمایی زائران در این میهمانسرا افزود: روزانه توسط حدود ۲۰ نفر از برادران و خواهران افتخاری و با هدف تکریم و بزرگداشت زائران و راهنمایی آن‌ها جهت حضور در سالن‌های پذیرایی و... این امور با نهایت دقت و در نهایت ادب توسط افراد مذکور انجام شده تا زائران راحت‌تر به سالن‌های پذیرایی مراجعه نمایند.

وی یادآور شد: این میهمانسرا دارای چهارسالن پذیرایی هر یک به ظرفیت مجموعاً ۲۰۰۰ نفر می‌باشد، ضمن اینکه مجهز به پنج دستگاه آسانسور بزرگ شامل: دو دستگاه آسانسور بزرگ ویژه حمل غذا، دو دستگاه آسانسور بزرگ مربوط به زائران (هر یک به ظرفیت ۲۱ نفر و جمعاً ۴۲ نفر) و یک دستگاه آسانسور بزرگ بالابر ویژه حمل مواداولیه می‌باشد.

وجود سرویس‌های بهداشتی و نظافتی در این میهمانسرا از دیگر مواردی بود که مسئول این میهمانسرا به آن اشاره کرد و یادآور شد: درهر طبقه(سالن)، سرویس بهداشتی مجهز (به تفکیک برادران و خواهران) پیش‌بینی شده است به گونه‌ای که درهر طبقه ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی ایرانی (به تفکیک مردانه و زنانه) و دو چشمه سرویس فرنگی و ۱۶ محل وضوخانه برای زائران در هر طبقه (به تفکیک مردانه و زنانه) تعبیه و جانمایی شده است.

گفتنی است، براساس تصمیمات مدیران ارشد و عالی رتبه آستان قدس رضوی، نخستین مراحل آماده سازی، راه‌اندازی و تجهیزاین میهمانسرا از سالروز شهادت حضرت رضا(ع) در دهه آخر ماه صفر سال گذشته آغاز و به طور رسمی در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال گذشته همزمان با سالروز ولادت باسعات حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و مدیران، مقام‌ها و میهمانان دعوت شده، افتتاح شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.