گلستان- زلزله در آق قلا، علی آباد کتول، گرگان، گمیشان و ده ها مورد دیگر که بنا بر گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان در سال های اخیر افزون بر ۹۵۰ زمین لرزه در مناطق گوناگون این استان رخ داده است زنگ خطری برای هوشیاری در برابر بلایای طبیعی است.

گلستان بر روی پایه های لرزان ایستاده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: گسل البرز و یا ملقب به گسل خزر یکی از گسل های فعالی است که بنا بر گفته کارشناسان به عنوان عاملی تهدید کننده در این استان محسوب می شود.

وجود اراضی با جنس خاک رسی و ساخت و ساز های بی شمار در استان گلستان به گفته کارشناسان امور شهری و روستایی از جملات خطراتی است که بسیاری از مردم از آن غافل هستند.

گرگان بی اعتنا در برابر زلزله

در همین باره رئیس کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله استان گلستان با بیان اینکه گلستان به عنوان یکی از مناطق زلزله خیز کشور محسوب شده و هر چند روز یک بار تکان می خورد اظهار می کند: با این وجود هنوز پهنه بندی کامل از گسل های این خطه شمالی تهیه نشده است.

‌ابراهیم مبارک قدم ادامه می افزاید: متاسفانه فقط اطلاعاتی از عبور گسل اصلی زلزله از گرگان تا رشت را در اختیار داریم ولی از وجود گسل های فرعی در استان گلستان که بی شمار هستند، اطلاعات کاملی تهیه نشده است.

وی ادامه می دهد: گلستان در منطقه زمین ساختی البرز قرار گرفته که مهم‌ترین ساختارهای زمین شناختی آن شمال البرز و گسل خزر، مینودشت، مراوه تپه، تکل کوه، بالکور، کلیجه، آق‌بند، توسکستان، رادکان و زیارت گرگان است.

وی بیان می کند: زلزله در گلستان برای بسیاری از ساختمان‌های روستایی و بافت‌های مسکونی احداث شده در اراضی شیب‌دار با بستر خاکی رسی به عنوان تهدید جدی مطرح است.

وی با تاکید بر این موضوع که آگاهی بخشی به مردم را باید جدی بگیریم یادآور می شود: در شهر گرگان تپه های لسی پرخطر وجود دارد، اما هم اینک مردم به علت آگاهی نداشتن از خطرات آن در این مناطق ساخت و ساز انجام می دهند.

نیاز به جدیت بیشتر

در این رابطه یکی از اعضای شورای شهر گرگان با تاکید بر اینکه در حوزه ساخت و ساز های شهری باید با جدیت بیشتری ورود کرد بیان کرد: باید در بخش مدیریت بحران و کمبود های فنی مهندسی دقت نظر بیشتری به خرج دهیم.

محمد رضا سبطی با اشاره به بی توجهی شهرداری به قانون در بحث فروش تخلف گفت: رای ماده ۱۰۰ با دید مساعدت، ترحم و نظایر آن نادیده گرفته می شود بطوریکه مدیریت بحران خود دچار بحران می‎شود.

وی با اشاره به آمادگی در برابر حوادث احتمالی یادآور شد:آگاهی مردم از نحوه ساخت و ساز، رعایت استاندارد های مهندسی و ساختمان و همچنین جدیدت و توجه بیشتر مسئولان می تواند در کاهش آسیب های ناشی از بلای طبیعی تاثیر گذار باشد.

مسکن روستایی غیر مقاوم

با وجود اینکه نیمی از جمعیت استان گلستان را روستائیان تشکیل می دهند اما متاسفانه بنا بر گفته مدیر کل بنیاد مسکن افزون بر ۶۱ درصد این خانه ها بر روی پایه های لرزان قرار داشته و غیر مقاوم هستند.

محمدتقی زمانی نژاد ابراز می کند: کاهش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی نیازمند توجه به مراحل مختلف مدیریت بحران اعم از آمادگی، پیشگیری، مقابله و بازسازی است.

به گفته وی، گلستان در این ارتباط طی سال های گذشته متولی بازسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی خسارت دیده ناشی حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی در سطح استان و کشور بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از وجود ۲۰۳ هزار واحد مسکونی روستایی در گلستان خبر می دهد و یادآور می شود: از این تعداد ۱۲۴ هزار واحد، معادل ۶۱ درصد در برابر حوادث طبیعی غیرمقاوم و بی دوام بوده و نیازمند استحکام بخشی هستند.


معرفی مناطق بدون خطر ضروری است

حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان در روستاها ساکن هستند که غیر مقاوم بودن ۶۱ درصد واحدهای مسکونی این مناطق ایمنی روستاییان را همواره در معرض خطر قرار داده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان با بیان اینکه به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث طبیعی همچون سیل، رانش زمین و زلزله قرار دارد بیان می کند: علاوه بر انجام نشدن مطالعات کافی برای شناسایی دقیق گسل ها؛ در حوزه آگاهی بخشی به مردم و توجه به ساخت و سازها و تجهیز دستگاههای امداد و نجات گلستان نیز اقدام کافی انجام نشده است.

صادق علی مقدم با اشاره به اینکه گلستان جزو مناطق مهم زلزله خیز کشور محسوب می شود، افزود: معرفی مناطق بدون خطر به مردم برای ساخت و ساز ضروری است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان با بیان اینکه این استان روی گسل زلزله قرار داشته و در سال های اخیر افزون بر ۹۵۰ زمین لرزه در مناطق گوناگون آن رخ داده است یادآور می شود: سرمایه گذاری در خصوص مطالعه و معرفی مناطق مجاز و پرخطر در حوزه ساخت و ساز، می تواند خسارت ناشی از ناآگاهی مردم را در پی بروز زلزله به کمترین میزان برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.