وزیر نفت همچنین با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر اینکه «توتال گفته است در شرایط تحریم،‌ از ایران می‌روند» گفت: خب اگر تحریم سازمان ملل و شورای امنیت باشد، پس بگویند می‌مانیم؟ مگر می‌توانند بمانند؟ مگر کسان دیگر ماندند؟ خب می‌روند؛ تحریم سازمان ملل است.

افشای  سند رشوه توتال به یک مقام دولتی ایران

به گزارش قدس آنلاین، در جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان به قرارداد مبهم و پر از اشکال دولت با توتال پرداخته و با بزک این قرارداد توسط وزیر نفت و توهین وکیل‌الدوله‌ها به منتقدین، طرح سه‌فوریتی توقف قرارداد فوق را از دستور خارج ساختند!

در ادامه زنگنه پس از پایان صحبت‌های نمایندگان مجلس در سخنان کوتاهی با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی و تعدد حضور آنها موجب پیشگیری از اعمال تحریم‌ها بر کشور خواهد شد گفت: اتفاقا در مجموعه سیاست خارجی اگر قرار است با اروپا کار کنیم قوی‌ترین قدرت سیاسی اروپا فرانسوی‌ها هستند؛ ضمن اینکه فرانسوی‌ها هم با چین آمدند.

وی در ادامه گفت: خیلی‌ها می‌گویند با سرمایه‌گذاری خارجی موافقیم و لکن ... این صحبت‌های اینها ما را کشته است. اگر مخالفید صریحا بگویید با سرمایه‌گذاری خارجی مخالفیم و به من بگویید حق نداری قرارداد ببندی، اما مگر با چند شرکت می‌شود قرارداد درجه یک بست؟ زنگنه همچنین گفت:  برخی می‌گویند این شرکت رشوه گرفته است؛ من می‌گویم سوابق را به قوه قضائیه بدهید تا ممنوع‌المعامله شود؛ من از توتال پرسیده‌ام و آنها می‌گویند «این‌طور نیست و ما هیچ جا محکوم نشده‌ایم و موضوعی که در بورس آمریکا بوده یک کلمه آن مربوط به ایران نیست». شما اگر نظری غیر از این دارید اسنادتان را به من بدهید و اگر نمی‌خواهید اسناد را به من بدهید به قوه قضائیه ارایه کنید.

وی تصریح کرد: نمی‌توانم بدون اینکه دستوری به من داده و یا حکم قضایی صادر شود، با یک شرکت قرارداد امضا نکنم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر اینکه «توتال گفته است در شرایط تحریم، ‌ از ایران می‌روند» گفت: خب اگر تحریم سازمان ملل و شورای امنیت باشد، پس بگویند می‌مانیم؟ مگر می‌توانند بمانند؟ مگر کسان دیگر ماندند؟ خب می‌روند؛ تحریم سازمان ملل است.

وی تصریح کرد: اما باید در نظر داشته باشیم که حضور و تعدد حضور این شرکت‌ها باعث می‌شود تحریم‌ها هرگز اتفاق نیفتد که لازم شود بروند یا نروند؛ چون خودشان ضرر می‌کنند.

زنگنه در حالی ماجرای رشوه توتال را تکذیب می‌کند که براساس مستندات وزارت دادگستری آمریکا توتال به طرف ایرانی در قرارداد پیشین رشوه داده و محکوم شده و این محکومیت را پذیرفته است.

در سند رسمی وزارت دادگستری آمریکا آمده است شرکت نفتی توتال به جرم رشوه دادن به یک مقام رسمی دولت اسبق ایران (دولت اصلاحات)، محکوم به پرداخت بیش از ۲۴۵ میلیون دلار جریمه شده است.

از سوی دیگر زنگنه همانند ماجرای برجام که گفته شد تحریم‌ها در روز نخست و با انعقاد قرارداد فسخ خواهد شد از ریشه هر نوع تحریمی در آینده را تکذیب می‌کند و می‌گوید تحریمی صورت نخواهد گرفت که توتال از ایران برود، پس از امضای برجام نیز چنین ادعاهایی مطرح شد ولی نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد که بر میزان آنها نیز افزوده شد!

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.