وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش تربیت در نظام آموزشی مدارس کشور مغفول مانده است و باید مهارت های زندگی در ساعات درسی کلاس ها گنجانده شود.

سند ۲۰۳۰ در نظام آموزشی کشور جایی ندارد/ تحصیل رایگان است

به گزارش قدس آنلاین، فخرالدین آشتیانی ظهر پنجشنبه در نشست مشترک شورای معاونان و روئسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به مولفه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: اعتقاد دارم موضوع تربیت در کنار تعلیم آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و امروز متاسفانه در کلاس های درس بیشتر به موارد آموزشی و درسی پرداخته می شود و نقش تربیت در آن مغفول مانده است.

وی تمام تلاش نویسندگان کتاب های درسی را پرداختن به محتواهای آموزشی دانست و عنوان کرد: مهمترین دلیل ناموفق بودن ما در نظام آموزشی کشور ،توجه ناکافی به بحث تربیت بوده است که در این خصوص تنها ساعاتی به بحث های تربیتی و مهارتی اختصاص داده شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت های خارج از کلاس، اگر خارج از چهارچوب برنامه‌ریزی درسی باشد به‌ نتیجه نخواهد رسید، تصریح کرد: بهترین مکان و موقعیت برای پرداختن به تربیت همان کلاس های درس است که باید برنامه ریزی های دقیق و نظامندی در این خصوص انجام شود.

وی با تاکید بر مسئولیت معلم در بخش تربیتی دانش‌آموزان بیان کرد:  این نگاه که تربیت دانش آموزان بر عهده معاون پرورشی مدرسه است نه معلم، به طور کامل اشتباه است بلکه معلم ابتدا باید رسالت خود را در تربیت دانش آموزان بداند و سپس تعلیم، اما این مهم به انجام نرسیده و اشکال در نظام آموزشی وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد : اگر بخواهیم به دانش آموز ایده آل برسیم باید شناخت صحیحی از ظرفیت‌های او داشته باشیم و همچنین بتوانیم توانایی‌ها، پتانسیل‌ها و نوع مدیریت‌ها را مورد توجه جدی قرار دهیم.

وی گفت: در خصوص رابطه اجتماعی و حقوق شهروندی، دانش‌آموزان باید آموزش ‌های لازم را به‌ درستی دریافت کنند تا با حقوق خود آشنا شده و در کنار آن بتوانند رابطه آشنایی با طبیعت را آموزش ببینند تا به مسائل زیست‌ محیطی لطمه‌ و آسیبی نزند و دوستدار و حامی محیط‌ زیست باشد.

دانش‌آشتیانی تصریح کرد: معلم باید این هنر و مهارت را داشته باشد و این موضوعات را در ساعت ‌های درس خود به دانش‌آموزان بیان کند.

وی با اشاره به اهمیت فراگیری مهارت‌های زندگی توسط دانش آموزان گفت: این مهم باید در تمام ساعات درسی با دانش‌آموزان کار شود که در این خصوص از تمامی مسئولان، مدیران و معلمان درخواست می کنیم که این اصول را در مدارس و در سر کلاس درس اجرا کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.