وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن سالگرد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تصریح کرده است که این توافق بیشتر از جامعه جهانی، آزادی عمل ایران را محدود کرده است.

برجام دست ایران را محکم‌تر می‌بندد تا دست ما را/ در کنار آمریکا علیه ایران هستیم

به گزارش قدس آنلاین، «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی روز جمعه به مناسبت سالگرد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام، نوشته که این توافق هسته‌ای بیشتر آزادی عمل ایران را محدود می‌کند تا دیگر طرف‌ها را.  

«جانسون» در ابتدای این یادداشت مدعی شده آمریکا و انگلیس در حال تلاش برای حل بحران‌ها در خاورمیانه هستند. وی همچنین نوشته است که بدون توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، مشکلات در خاورمیانه، بیش از پیش پیچیده می‌شد.  

وی می‌نویسد: «تا کنون، این توافق که رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، پا بر جا است و ما اعتقاد داریم که بهترین گزینه برای جامعه بین‌المللی است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس، ضمن تأیید پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام نوشته است: «و از آنجا که توافق هسته‌ای اختیاراتی جامع در اختیار بازرسان بین‌المللی قرار می‌دهد - که در واقع شدیدترین نظارت‌های اعمال‌شده در قبال هر کشوری در جهان هستند- ما از شانسی بهتر برای کشف تلاش ایران برای رسیدن به بمب برخوردار هستیم.»

به نوشته جانسون، بازرسی‌های انجام‌شده تا کنون تأیید می‌کنند که ایران به تعهدات خودش در این توافق هسته‌ای پایبند مانده است.  

وی در ادامه نوشته است: «و دیدگاه بریتانیا این است که اجرای برجام، دست ایران را محکم‌تر از دست ما می‌بندد. اگر توافق هسته‌ای فروبپاشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ حقیقت این است که ایران - نه آمریکا یا بریتانیا- آزادی عملش را دوباره به دست خواهد آورد.»

جانسون نوشته است که ایران، بدون محدودیت‌های برجام می‌توانند بار دیگر سانتریفیوژها را بازگردانده و اقدام به بازسازی ذخایر اورانیوم خود بکنند.

وی تأکید کرده است: «ایالات متحده و بریتانیا، چه گزینه‌هایی در اختیار خواهند داشت؟ از لحاظ تئوری، ما می‌توانیم تحریم‌ها را باز گردانیم، اما ما همزمان با تمامی مخاطرات مربوط به اقدام ایران برای بازسازی برنامه هسته‌ای این کشور و کاهش دادن زمان گریز هسته‌ای به چندین ماه یا هفته روبرو خواهیم بود.»

  «جانسون» در بخش دیگری از این یادداشت، با تکرار اتهامات‌ اثبات‌نشده علیه ایران، این کشور را به انجام اقدامات مخرب در منطقه متهم کرده و بر همکاری لندن با واشنگتن برای مقابله با آنها تأکید کرده است.

وی می‌نویسد: «من نیز همانند آمریکا احساسات قدرتمندی درباره نقش مخرب ایران در منطقه دارم. می‌توانید اطمینان داشته باشید که بریتانیا برای مقاومت در برابر مداخلات ایران در کنار ایالات متحده خواهد بود.»

اتهام مداخله ایران در امور داخلی منطقه در حالی مطرح می‌شود که گروه‌های حقوق بشری در ماه‌های گذشته بارها از نقش سلاح‌های مرگبار انگلیسی و آمریکایی در حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن انتقاد کرده‌اند.

ادعاهای جانسون همچنین در حالی مطرح می‌شوند که دولت ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس دیروز، پنجشنبه به دلیل تلاش برای سرپوش گذاشتن بر نقش عربستان سعودی در تأمین مالی تروریسم، مورد انتقادات شدید قرار گرفت. دولت انگلیس علی‌رغم فشارها از انتشار گزارشی که نقش ریاض در ترویج تروریسم در انگلیس را نشان می‌دهند، خودداری کرد.  

جانسون در یاداشت خود در واشنگتن‌پست، از آنچه به گفته وی «اجرای موشکافانه»  برجام با هدف اعمال فشار بر ایران است نیز حمایت می‌کند: «اقدام رئیس‌جمهور ترامپ از بابت اصرار بر اجرای موشکافانه برجام، اقدام درستی است. بریتانیا در دفاع از مفاد این توافق، سخت‌گیر خواهد بود.»

وی همچنین تصریح کرده است که رفع تحریم‌ها علیه ایران به موجب تعهدات کشورهای ۱+۵، باعث سر زیر منابع مالی ایران، در عملیات‌های این کشور در منطقه نشده است: «با آنکه ایران از رفع بخشی از تحریم‌ها منتفع شده، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه برجام باعث سر ریز منابع مالی برای عملیات‌هایش در سراسر منطقه شده، وجود ندارد.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.