روند افزایشی قیمتها در بازار آهن که از یک ماه گذشته شروع شده همچنان ادامه دارد.

۱۴۰۰واحد آهن فروش تاوان دادند!

 به گزارش قدس آنلاین، روند افزایشی قیمتها در بازار آهن که از یک ماه گذشته شروع شده همچنان ادامه دارد.

در حالی که رکود، بازار آهن را فرا گرفته، بی رونقی صنعت ساختمان نیز کمر بازار آهن آلات را خم کرده اما در ماههای اخیر و به دلیل افزایش قیمت جهانی مواد اولیه در این بازار روند رو به رشد نرخ ها نیز مشاهده می شود.

* گرانی آهن با وجود رکود

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، تحت تاثیر نوسانات  جهانی، قیمت اقلامی نظیر تیرآهن، میلگرد و دیگر فلزات در بازار داخلی افزایش داشته است. محمد آزاد گفت: احتمال ثبات قیمت آهن آلات در بازار تا ۲ ماه آینده دور از انتظار نیست.

وی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: هنوز رکود بر بازار حاکم است و اگر چه به دلیل همین رکود از سه سال قبل، صادرکننده آهن هستیم و صادراتمان تاکنون به بالای ۱۰ میلیون تن رسیده و حدود ۵ برابر رشد کرده اما حدود ۱۴۰۰ واحد آهن فروشی هم به خاطر اعمال مالیات بر ارزش افزوده تعطیل شدند.

 وی همچنین از واردات از چین، ترکیه و کره به عنوان دلیلی دیگری برای تعطیلی و یا تغییر کاربری واحدهای آهن فروشی یاد کرد.

* کاسبی سودجویان در بازار فعلی 

یک عضو سابق اتحادیه هم به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت در بازار باعث تحریک تقاضا شده و می توان امید داشت این تقاضاها منجر به بهبود نسبی بازار شود. وی که نخواست نامش ذکر شود، ادامه داد: قبل از این افزایش گاه تا بیش از یک هفته شاهد ثبات قیمت ها بودیم و تحرکی در بازار وجود نداشت اما به نظر می رسد با خوش بینی ایجاد شده در فروشندگان، بازار روزهای خوبی در پیش داشته باشد.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه  برخی فروشندگان سودجو در این ایام فروش را متوقف می کنند و منتظر افزایش بیش از پیش قیمت هستند، افزود: قطعا بازار رو به ثبات خواهد رفت و کمبودی در بازار نیست.

بر اساس این گزارش، پیشتر هم سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به رکود و تعطیلی واحدهای آهن فروشی به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: مهم ترین دلایل از رونق افتادن فروش آهن آلات در کشور رکود حاکم بر بخش تولید و صنعت کشور است چرا که مشتری صف اول آهن فروشان تولیدکنندگان هستند.

صدیف بدری معتقد است رکودی که طی سالهای اخیر در کشور فراگیر شده است به بسیاری از مشاغل و کارگران ضربه زده و مشکل ساز بوده که نباید منتظر بود این مسائل خود به خود حل شود و دولت باید برای برطرف شدن این مشکلات برنامه ریزی دقیقی صورت دهد و نسبت به رفع رکود تلاش کند.

به گفته وی واردات بی رویه نیز در تعطیلی واحدهای صنفی آهن فروشان بی تاثیر نبوده است. بدری ادامه داد: وقتی تولید داخلی وجود دارد، به جای حمایت از آن نباید سراغ واردات برویم، چرا که با این کار به اقتصاد و اشتغال زایی کشور صدمه وارد می کنیم.

سخنگوی کمیسیون عمران اظهار داشت: جلوگیری از قاچاق، کنترل واردات و توجه به تولید و رونق ساخت و ساز می تواند به حل مشکل رکود و تعطیلی واحدهای فروش آهن کمک کند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون هر شاخه تیرآهن ۱۲ (ذوب آهن اصفهان) ۲۸۹ هزار تومان، تیرآهن ۱۴ شاخه ای ۳۲۷ هزار تومان، تیرآهن ۱۶ شاخه ای ۴۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسد. همچنین هر کیلو میلگرد ۵/۶ حدود ۱۹۰۰ تومان، میلگرد ۸ حدود ۱۹۱۰ و میلگرد ۱۰ هم ۱۸۴۰ تومان به فروش می رسد. هر کیلو پروفیل درب و پنجره هم در بازار  ۲۴۸۰ تومان قیمت دارد. در همین حال  هر کیلو ناودانی ۵/۶ حدود ۱۹۳۰ تومان قیمت دارد. هر کیلو نبشی ایرانی ۳ و ۴ هم کیلویی ۱۹۷۰ تومان در بازار به فروش می رسد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.