دزفول- رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول خواستار ساماندهی فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های شهری و جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز شد.

ادامه ورود فاضلاب شهری و روستایی به سومین رودخانه پر آب کشور

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد قلی‌نژاد، با اشاره به نقش رودخانه ‌دز در محیط زیست و اقتصاد شمال خوزستان ‌اظهار کرد: ‌رودخانه ‌دز سومین رودخانه پرآب کشور است و نقشی اساسی در حیات اقتصادی، اجتماعی و زیست ‌محیطی شمال خوزستان دارد که با توجه به اهمیت این رودخانه، باید از ورود فاضلاب‌ها به آن جلوگیری شود.

وی‌افزود:‌ یکی از مشکلات اساسی رودخانه‌ دز، ورود فاضلاب‌های ‌خانگی و شهری و روستایی به این رودخانه است که در مسیر گذر از شهرستان دزفول به آن می‌ریزد. با پیگیری‌های سال‌های گذشته و احداث شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه دزفول، ورود بخش زیادی از فاضلاب‌های ‌خانگی شهر دزفول به رودخانه دز متوقف شد و اکنون ریزش این فاضلاب‌ها به شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب دزفول منتقل شده است.

قلی‌نژاد تصریح کرد:‌ با این وجود، در حال حاضر همچنان فاضلاب دو منطقه در رودخانه دز تخلیه می‌شود. یکی از این مناطق، «کوی زیباشهر» در شهر دزفول است که فاضلاب آن به دلیل نبود شبکه فاضلاب در این منطقه به رودخانه دز وارد می‌شود. با پیگیری‌هایی که انجام شد، مصوب شد که شرکت آب و فاضلاب نسبت به انتقال فاضلاب زیباشهر به شبکه فاضلاب دزفول اقدام کند که این مصوبه در حال پیگیری اداری است و تاکنون عملی نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با بیان این‌که فاضلاب شهر «چم گلک» نیز وارد رودخانه دز می‌شود، تصریح کرد:‌ با پیگیری‌هایی که انجام شد، شهرداری دزفول در این بخش اقدام کرد و در حال حاضر ورودی‌های فاضلاب چم گلک به یک خروجی ختم و در نهایت به یک حوضچه هدایت می‌شود و از ورود فاضلاب به طور مستقیم به رودخانه دز جلوگیری شده است اما همچنان هنگام بارندگی و سیلاب، فاضلاب این منطقه به رودخانه دز وارد می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های شهری بیان کرد: در این زمینه در شورای حفاظت کیفی رودخانه دز و شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون مصوب شده است که شبکه‌ها و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب احداث شوند ولی هنوز اقدام اجرایی در این زمینه انجام نشده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.