سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال و با بیان اینکه این قرارداد برخلاف اقتصاد مقاومتی است، گفت: قرارداد با توتال بدون مناقصه بسته شد و جالب این است که دلالان نفتی از محتوای قرارداد مطلع هستند اما نمایندگان مجلس بی خبر .

قرارداد با توتال بدون مناقصه بسته شد/ دلالان نفتی از محتوای قرارداد مطلع هستند اما نمایندگان بی خبر

 به گزارش قدس آنلاین،  حجت السلام والمسلمین حسنعلی نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگان مجلس قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال را ندیدند، گفت: آقایان می گویند قرارداد محرمانه است و نباید نمایندگان از محتوای آن مطلع شوند.

وی افزود: سوال ما این است که چطور دلالان نفتی و مشاوران بیژن زنگنه وزیر نفت که صاحبان شرکت های خصوصی در زمینه نفت و گاز هستند، از محتوای قرارداد مطلع هستند اما مردم و نمایندگان آنها نباید مطلع باشند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که وزیر نفت روز چهارشنبه گذشته در صحن مجلس اعلام کرده بر اساس قانونی که مجلس وضع کرده قراردادهای وزارت نفت محرمانه است، گفت: کدام قانون؟ کدام مجلس؟. در چه زمانی در مجلس قانونی مصوب شد که قراردادهای وزارت نفت محرمانه است و نمایندگان نباید از آن مطلع باشند؟.

حجت السلام والمسلمین حسنعلی نوروزی تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید از قرارداد نفتی مطلع شوند تا بلای قرارداد کرسنت بر سر ما تکرار نشود.

وی تصریح کرد: در قرارداد کرسنت که ما جریمه شدیم، بیژن زنگنه مقصر بود و نباید این ماجرا در قرارداد دیگر تکرار شود.

چهره شاخص اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بعنوان کمیسیونی که مادرقانون ها در مجلس است، باید از متن این قرارداد مطلع شود، افزود: شرکت توتال سابقه خوبی در ایران ندارد. در گذشته شاهد بد عهدی و حتی رها کردن کار از سوی این شرکت در پارس جنوبی بودیم.

حجت السلام والمسلمین حسنعلی نوروزی با بیان اینکه فاز ۱۱ پارس جنوبی بدون برگزاری مناقصه به توتال واگذار شد، افزود: ما مخالف سرمایه گذاری خارجی نیستیم بلکه تاکید داریم که برای انعقاد قرارداد باید مناقصه برگزار می شد و شرکت های داخلی و خارجی در آن حضور می یافتند و در یک شرایط برابر به شرکت برنده قرارداد داده می شد.

وی افزود: انعقاد قرارداد با این سطح فقط با حضور یک شرکت و بدون برگزاری مناقصه اصلا درست نیست.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به نادیده گرفتن توانمندی نیروها و شرکت های داخلی از سوی وزارت نفت، گفت: به جای پناه آوردن به شرکت های خارجی و دادن امتیازات به آنها، باید از توانائیهای نیروها، متخصصین و شرکت های داخلی استفاده می شد.

حجت السلام والمسلمین حسنعلی نوروزی افزود: معتقدم قرارداد با توتال مخالف اقتصاد مقاومتی و مخالف با اقتصاد درون زا است.

وی افزود: آقایان باید جواب دهند در حالی که می توانیم از امکانات و تجهیزات داخل استفاده کنیم،   چرا با شرکت توتال قرارداد بسته شد.

پاتریک پویانه مدیر عامل شرکت توتال فرانسه روز دوشنبه ۱۲ تیر وارد ایران شد و با مقامات ایران دیدار و گفت و گو کرد و برای فاز ۱۱ پارس جنوبی قرارداد امضا کرد.

ارزش این قرارداد ۴.۸ میلیارد دلار و مدت زمان آن ۲۰ سال است.

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.