وقتی برای یک اردوی دانش‌آموزی خارج از مدرسه از وسایل حمل و نقل دودزا و آلوده استفاده می‌شود، چه توقعی از کودکان و نوجوانان برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا وجود دارد.

دلنگرانی‌های سفرهای مدرسه‌ای/ «اردوهای دانش‌آموزی» و جان‌های ارزشمند

به گزارش قدس آنلاین، یکی از رویکردهای تربیتی در عصر حاضر، حضور دانش‌آموزان در موقعیت‌ها و مکان‌های خاص در جامعه و طبیعت جهت آموزش است.

کشورهای پیشرفته دنیا در موضوع آموزشی فعالیت‌های جدیدی را آغاز کرده‌اند و از کتاب محور بودن به مشاهده محور شدن دانش‌آموزان روی آورده‌اند.

اعتقاد این نظام‌های آموزشی این است که دانش‌آموز تا زمانی که مشاهده نکند و موضوعاتی که از آن صحبت می‌کنیم را درک نکند، نمی‌تواند رویداد مورد نظر را به صورت عمیق درک کند.

به همین منظور، آموزش خارج از کلاس درس یکی از محورهای نظام‌های آموزشی تلقی می‌شود که بدین وسیله درک و آگاهی دانش‌آموزان چندین برابر افزایش خواهد یافت.

برگزاری «اردوهای دانش‌آموزی» یکی از فعالیت‌های اصلی در پیشبرد اهداف نظام‌های متعالی آموزشی است که باید با نگاهی ویژه در دوره کنونی به آن نظر داشت.

اکنون نیز در مدارس کشورمان، برپایی اردوهای خارج از مدرسه مورد توجه قرار می‌گیرد اما آنچنان که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود.

توجه به وسیله حمل و نقل دانش‌آموزان برای اعزام به اردوهای خارج از مدرسه یکی از موضوعات مهمی است که در برخی موارد مورد غفلت متولیان برگزاری چنین اردوهایی بوده است.

متأسفانه از وسایل حمل و نقل «کهنه»، «فرسوده»، «دودزا»، «نا ایمن»، «نا مناسب» و «دارای نقص فنی» در برخی مدارس کشورمان جهت استفاده در اردوهای خارج مدرسه استفاده می‌شود.

اتوبوسی که بیش از 30 دانش‌آموز قد و نیم قد را در خود جای داده است، اگر حادثه و اتفاقی برایش رخ دهد، خسارات جبران ناپذیر انسانی را به وجود می‌آورد لذا توجه به انتخاب وسایل حمل و نقل مناسب دانش‌آموزان ضروری است.

البته حوادث و اتفاقات ناگوار بسیاری توسط همین وسایل حمل و نقل دانش‌آموز در کشورمان و همچنین در دنیا اتفاق افتاده که بسیار دلخراش است.

همین چند وقت پیش بود که اتوبوس حامل دانش‌آموزان ابتدایی رباط کریم در اتوبان یادگار امام(ره) دچار حادثه شد و برای تعداد زیادی از دانش‌آموزان مصدومیت‌هایی رخ داد.

حادثه اتوبوس برای دانش‌آموزان رباط کریم در اتوبان یادگار امام(ره)

**اتوبوس‌های فرسوده چرا؟

یکی از عللی که برخی مدارس گرایش به استفاده از اتوبوس‌های فرسوده دارند، ارزان بودن این وسایل حمل و نقل است.

وقتی که ارزانی جای خود را به ایمن بودن می‌دهد، نباید انتظار بیشتری از حوادث گذشته و اکنون داشت.

اتوبوس و مینی بوس‌هایی که سالیان سال در شهر و جاده‌ها کار کرده‌اند و حالا گرد و غبار خستگی روی آنها نشسته، همچنان در حال تردد هستند و هر لحظه امکان بروز حوادث را بیشتر می‌کنند.

به چه قیمتی مدارس باید به علت ارزان بودن، وسایل حمل و نقل دانش‌آموزان را طوری انتخاب کنند که زیبنده دانش‌آموز، مدرسه و معلمان نباشد؟

**اتوبوس‌های دودزا، حامل کودکان و نوجوانان

یکی از فعالیت‌های آموزشی که نهادهای مختلفی همچون خود آموزش و پرورش انجام می‌دهند، موضوع آلودگی هوا و مراقبت از این نعمت خدادادی هستند.

وقتی برای یک اردوی دانش‌آموزی خارج از مدرسه از وسایل حمل و نقل دودزا و آلوده استفاده می‌شود، چه توقعی از این کودکان و نوجوانان در امر یادگیری و فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و آلودگی هوا داریم.

نکات بسیار حساس و ریزی در امور آموزشی وجود دارد که لازم است مسئولان مدارس به تمام جوانب آموزشی آنها آگاه باشند سپس اقدام به برگزاری اردوهای دانش‌آموزی کنند.

**اردوهای دانش‌آموزی با ظرفیت بیش از حد!

مسئولان برگزاری اردوهای دانش‌آموزی همواره به دنبال استفاده حداکثری از امکانات و وسایل حمل و نقل اردویی هستند و در این راه هر کاری انجام می‌دهند.

اینکه در یک مینی بوس 20 نفره، 30 دانش‌آموز را به صورت فشرده سوار می‌کنند، بسیار خطرناک است. هنگامی که روی صندلی‌های دو نفره، 3 دانش‌آموز سوار می‌شوند، با کوچکترین برخورد یا حادثه‌ای، امکان بروز حوادث ناگوار به شدت زیاد می‌شود.

حال اینکه مدارس همیشه به علت مشکلات مالی درگیر چنین موضوعاتی هستند و اگر نبود این مشکلات اقتصادی و مالی، مطمئنا شرایط اردویی و موارد جانبی آن با ایمنی و استاندارد برگزار می‌شد.

اینکه وسایل حمل و نقل اردویی دانش‌آموزان باید ایمن و استاندارد باشد حرفی در آن وجود ندارد، اما آیا نباید برای جان این کودکان و نوجوانان ارزش بیشتری قائل بود؟

*مدیر مدرسه: مجبوریم سراغ ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل برویم

 مدیر یکی از مدارس ابتدایی در خصوص وسایل حمل و نقل دانش‌آموزان جهت استفاده در اردوهای خارج مدرسه به فارس گفت: دانش‌آموزان برای اردوهای خارج مدرسه علاقه بسیاری نشان می‌دهند، اما مشکلاتی وجود دارد که نمی‌توانیم این فعالیت را انجام دهیم.

وی افزود: از هزینه خارج کردن دانش‌آموزان از مدرسه تا دریافت مجوزها از ادارات آموزش و پرورش و رضایت نامه کتبی از اولیا باعث می‌شود تا برگزاری اردوهای خارج از مدرسه همیشه با مشکلاتی همراه شود.

این مدیر مدرسه تصریح کرد: در بیشتر مواقع هم مجبور هستیم هزینه اجاره اتوبوس یا مینی بوس را از خود دانش‌آموزان اخذ کنیم و این موضوع باعث می‌شود تا سراغ ارزان‌ترین وسیله نقلیه برویم.

وی گفت: اگر ادارات آموزش و پرورش چندین وسیله نقلیه خوب و تمیز و استاندارد در اختیار داشته باشند، مدارس می‌توانند به نوبت از آن استفاده کنند و دیگر مسائل مربوط به دریافت وجه و ایمنی و تهیه خودروی مناسب در این برنامه ریزی حل می‌شود.

**حوادثی که فقط مربوط به ایران نیست

در چند سال گذشته حوادث ناگواری در خصوص تصادف وسیله نقلیه اردویی دانش‌آموزان در نقاط مختلف جهان روی داده و متأسفانه تعدادی از کودکان و نوجوانانی که هیچ گناهی نداشتند در این بی تدبیری‌ها از بین رفتند.

-«فرانسه»، همین چند وقت پیش بود که یک اتوبوس مدرسه در فرانسه تصادف کرد، آتش گرفت و 20 کودک جان خود را از دست دادند.

-«امریکا»، در کانزاس هم برخورد دو دستگاه اتوبوس مدرسه با یکدیگر باعث 27 دانش‌آموز مصدوم شدند.

-«سوییس»، در کشوری که مهد قانون است، چندی پیش در پی واژگونی اتوبوس مدرسه، سه دانش‌آموز کشته و تعدادی زیادی هم به شدت مصدوم شدند.

-«چین»، برخورد اتوبوس مدرسه با یک کامیون در اواخر سال گذشته میلادی 13 مجروح به جای گذاشت.

-«هند»، در پی تصادف اتوبوس دانش‌آموزان مدرسه‌ای با یک کامیون، 25 دانش‌آموز کشته شدند.

-«ایتالیا»، تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان که منجر به آتش سوزی شد، 16 کشته در ایتالیا به جای گذاشت.

 تمام این موارد نشان می‌دهد که حوادث در وسایل نقلیه دانش‌آموزان در همه جای جهان روی می‌دهد که متأسفانه به کشته و زخمی شدن کودکان و نوجوان می‌انجامد.

اگر فقط کمی به موضوع استانداردها، ایمنی، رانندگان با صلاحیت و موارد دیگر در اتوبوس مدرسه و وسایل حمل و نقل اردویی خارج از مدرسه دانش‌آموزان توجه شود، از بروز بسیاری حوادث ناگوار جلوگیری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.