متخصص روانشناسی سلامت با اشاره به حادثه ناگوار قتل آتنا اصلانی و ابعاد روانشناختی این موضوع گفت: ایجاد نظام غربالگری سلامت روان در جامعه ضرورت دارد.

عواملی که سبب تجاوز به کودکان می‌شود/ لازم نیست آموزش‌ها بسیار باز به کودکان ارائه شود

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی انصاری شهیدی، با اشاره به حادثه ناگوار قتل آتنا اصلانی و ابعاد روانشناختی این موضوع، اظهار داشت: متأسفانه گاهی شاهد انتشار چنین اخباری در جامعه بوده که سبب ایجاد دل‌نگرانی بسیاری از خانواده‌ها می‌شود و تکرر این حوادث نشان از این داشته که باید جدی‌تر به فکر پیشگیری از این معضلات در سطح جامعه باشیم.

وی افزود: افرادی که دست به تجاوز می‌زنند اختلال شخصیتی و اختلالات جنسی داشته و می‌تواند این اختلال در افراد مختلفی اعم از مغازه‌دار و معلم گرفته تا ... بروز یابد لذا خانواده‌ها باید هوشیار باشند و آموزش مسائل جنسی را به کودکان خود ارائه دهند؛ البته این آموزش‌ها به طوری باشد که تابوها را نخواهیم بشکنیم.

متخصص روانشناسی سلامت اضافه کرد: والدین باید از طریق الفاظ ساده حریم خصوصی را به فرزندان خود آموزش دهند و این موضوع نیز باید از طریق مراکز فرهنگی، مدارس و حتی مهد کودک‌ها نیز ارائه شود تا شاهد کاهش آمار قربانیان تجاوز باشیم البته باید توجه داشت که لازم نیست به هیچ عنوان این آموزش‌ها بسیار باز به کودکان ارائه شود.

انصاری تصریح کرد: نکته دیگر اینکه باید توسط خانواده‌ها مدنظر قرار گیرد این بوده که کودکان خود را با زیورآلات چشمگیر نپوشانند چرا که این مسأله می‌تواند تشدیدکننده بروز حوادث تجاوز در افرادی که اختلالات جنسی دارند شود لذا والدین باید وسایل قیمتی و زیورآلات را تنها در مواردی که خود بر کودکشان نظارت دارند در اختیار آنها قرار دهند.

وی تأکید کرد: دولت از سازمان نظام روانشناسی در یک برنامه مدون باید نظام جامع غربالگری روانشناسی را مدنظر قرار دهد به طوری که همه کارمندان و حتی افرادی که مشاغل آزاد دارند مورد بررسی سلامت روان قرار گیرند به عبارتی حتی در هنگام استخدام و ارائه پروانه کسب این موضوع در نظر گرفته شود تا اختلالات مختلف روان در سطح جامعه مشخص شود.  

متخصص روانشناسی سلامت، تصریح کرد: تشخیص این اختلالات باید از طریق تست‌های معتبر که مجهز به دستگاه‌های دروغ‌سنج بوده انجام شود همچنان پزشکان و روانشناسان متخصص مصاحبه‌های لازم را با افراد انجام دهند.

انصاری گفت: این موضوع در مسائل حوادث رانندگی نیز بسیار ملموس است چرا که اختلالات شخصیتی می‌تواند سبب افزایش آمار نزاع و تصادفات شود لذا غربالگری روانشناسی افراد امری ضروری در جامعه است.  

وی خاطرنشان کرد: عدم تأمین به موقع نیازهای جنسی افراد به صورت مشروع نیز می‌تواند سبب دامن زدن به چنین حوادثی شود لذا متولیان امر باید شرایط ازدواج را در جامعه فراهم کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند چرا که از طریق توجه به این موضوع آمار قربانیان تجاوز نیز بسیار کاهش می‌یابد.

متخصص روانشناسی سلامت خاطرنشان کرد: موضوع تجاوز آتنا شاید از محدود موارد رسانه‌ای شده باشد چرا که بسیاری از افراد از ترس و یا حفظ آبرو اصلاً این موضوع را بیان نمی‌کنند که راهکار پیشگیری از چنین حوادثی توجه به مسائل قید شده در بالا است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.