«لیث العذاری» بیان کرد که عراقی ها پس از کسب پیروزی در برابر داعش خودشان می توانند زمام امور را دست گرفته و آینده روشنی را برای کشور رقم بزنند و مجددا عراق را بسازند.

عراقی ها پس از پیروزی برابر داعش قادرند خودشان کشور را بسازند

به گزارش قدس آنلاین،  نیروهای عراقی پس از حدود هشت ماه درگیری شدید با تروریست های تکفیری داعش سرانجام موفق به تسلط بر تمامی مناطق اشغال شده توسط آنها در موصل شدند.

عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل واقع در استان نینوا حدود هشت ماه پیش یعنی در روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ با دستور مستقیم «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کلید خورد. نیروهای عراقی از زمان آغاز این عملیات، ضربات مهلکی را بر پیکره داعش وارد آوردند. تصمیم مهم و استراتژیک فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در جریان عملیات موصل، موافقت با حضور نیروهای حشد شعبی در این عملیات بود. نیروهای حشد شعبی در طول این مدت نقش مهم و تعیین کننده ای را در نبرد آزادسازی موصل ایفا کردند؛ درست به همین دلیل است که همواره آماج حملات لفظی سران محور غربی ـ عربی گرفتند.

در همین راستا با «لیث العذاری» عضو جنبش عصائب اهل الحق عراق گفتگویی انجام شده است که شرح آن از نظر می گذرد.

در همین راستا، «لیث العذاری» در خصوص پیروزی عراق بر تروریستهای داعش اظهار داشت: هیچ کس تصور نمی کرد پس از اینکه عراق توسط تروریستهای تکفیری مورد هجومی خانمان سوز قرار گیرد، بتواند مجددا بر روی پاهای خود بایستد. عراق توانست با قدرت مردم و اراده ی خود و همچنین تقدیم شهدا داعش را شکست دهد و همگان جایگاه عراق مقاوم را می دانند. عراقی که در برابر اشغالگران آمریکایی در سال ۲۰۰۳ ایستاد، امروز نیز مجددا بر روی پاهای خود ایستاده است و نیروهای ما پرچم عراق را در شهر آزاد شده ی موصل برافراشتند. موصل بدست نیروهای عراقی و همچنین وجود مرجعیت دینی حکیم آزاد شد.

وی در ادامه افزود: بغداد با حضور هرگونه نظامیان خارجی در خاک عراق پس از نابودی داعش مخالف است؛ به ویژه که پیش از این حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک خود را رد کرده است و در همین راستا پارلمان عراق نیز حضور نظامیان ترکیه در خاک خود  را اشغالگری و این نیروها را اشغالگر دانست. می دانیم که تصمیم پارلمان در حقیقت خواسته و نظر مردم است و شایسته است که تمام نیروهای نظامی خارجی حاضر در عراق از کشور بیرون روند. در غیر این صورت با واکنش های گسترده ای مواجه خواهند شد. تاکید می کنیم که خروج نظامیان خارجی از کشور قطعی است و در این رابطه تلاشهای دیپلماتیکی نیز توسط دولت عراق صورت می گیرد.

عضو ارشد جنبش عصائب اهل الحق عراق همچنین درباره حضور مستشاران آمریکایی در خاک این کشور بیان داشت: این موضوع مربوط به دولت عراق است که اولویت و منفعت حضور یا عدم حضور مستشاران نظامی را مشخص می کنند اما بصورت کلی عراقی ها پس از کسب این پیروزی ها در برابر داعش خودشان می توانند زمام امور را دست گرفته و آینده ی روشنی را برای کشور رقم بزنند و مجددا عراق را بسازند.

وی در ادامه در خصوص تعداد اندکی عناصر باقی مانده داعش در خاک عراق نیز تصریح کرد: اکثر داعشی های حاضر در موصل کشته شده اند و آن تعدادی که مانده بودند از طریق رودخانه فرار کردند. در آن طرف رودخانه راه هایی وجود دارد که برای داعشی ها این امکان را فراهم می سازد که از طریق این راهها به سمت ترکیه که در آغوش گیرنده ی اصلی تروریستها است، فرار کنند؛ ترکیه کشوری بود که علاوه براینکه تروریستها را تسلیح کرد، جاده امنی را برای ورود آنها به عراق- سوریه تامین کرد.

العذاری در ادامه افزود: همچنین پیش از عملیات موصل تعدادی از تروریستها که متوجه شدند نیروهای عراقی و حشد الشعبی با سرعت بسمت موصل پیشروی می کنند و پیروزی های بسیاری را کسب کرده اند از شهر موصل به ترکیه فرار کردند. اکثر فرماندهان و سرکرده های اصلی داعش نیز در موصل به هلاکت رسیدند و همانگونه که موصل آزاد شد، ان شاء الله کل خاک عراق نیز بهزودی بدست خود عراقی ها آزاد خواهد شد. طبق اطلاعات موجود پیش ار عملیات موصل تعدادی از هواپیماهای آمریکایی در مناطق تحت تسلط داعش فرود آمده و این تروریستها را به دیگر مناطق عراق مانند الحویجه در جنوب کرکوک که امنیت بیشتری را برای عناصر داعش دارند، منتقل کرده اند.

وی در ادامه به تامین  امنیت در مرزهای عراق و سوریه اشاره کرد و افزود: تامین امنیت در مرزهای مشترک طرفین نقش مهمی را در جلوگیری از ورود تروریستهای داعش به کشور و همچنین انتقال عناصر تروریستی در خاک دوکشور و عبور و مرور آنها ایفا می کند. هر پیروزی که در عراق یا سوریه در برابر تروریست ها کسب شود، دستاوردی برای هر دو کشور محسوب می شود و نتیجتا منجر به تضعیف دشمن می شود. تلاقی نیروهای عراق و سوریه در مرزهای مشترک نقطه ی مهم و اساسی در شکستن ستون فقرات داعش و قطع ارتباط تروریستها در دو کشور محسوب می شود.

عضو جنبش عصائب اهل الحق عراق افزود: مرزهای عراق و سوریه امنیت ملی محسوب می شوند و هرگونه خطری که در این نقاط ایجاد شود و سوریه را هدف قرار دهد، در حقیقت تهدیدی برای امنیت ملی عراق می باشد. بغداد و دمشق برای پایان دادن به تروریسم در دو کشور با یکدیگر همکاری مستمر دارند.

وی در پایان گفت: مرحله ای که عراق به دلیل ورود عناصر داعش به کشور پشت سر گذاشت، موجب ظهور طبقه ی جدیدی از سیاستمداران و شخصیت های برجسته شد که در برابر هجوم تروریست ها ایستادگی کردند و پس از این نیز می توانند بعنوان شخصیت های پیشتاز سیاست کشور را تغییر داده و مسیر آن را اصلاح کنند تا روند سیاسی کشور بیش از پیش درست شود. مردم عراق از تجارب گذشته استفاده کرده اند و می توانند رهبران حکیم و حقیقی خود را تشخیص دهند؛ رهبرانی که مزدور ترکیه، سعودی ها و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس که علیه عراق توطئه کردند نیستند و از این کشورها پیروی نمی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.