اینکه چرا بعد از گذشت دو سال از اجرای برجام چرا بسیاری از اصلی ترین تحریم ها به خودی خود باقی است به این دلیل است که اعتماد به آمریکا هیچ گاه کارساز نبوده است.اصلی ترین دلیل ناکارآمدی برجام تعهد و قولی بود که آمریکا تنها روی کاغذ به ایران داد در حالی که بسیاری از آنها به مرحله اجرا وعملیاتی شدن نرسید و اصلا دست ایران در برابر بی تعهدی آمریکا به جایی بند نیست! و دربرابر بد عهدی طرف مقابل امکان شکایت موثر نداریم. متاسفانه دولت با اعتماد به آمریکا براین باور بود که اگر ما به تعهداتمان عمل کنیم ، آمریکاییها نیز عمل خواهند کرد در حالی که این کار انجام نخواهد شد.

دست ایران درتوافق برجام به جایی بند نیست / عمر برجام به خاطر نقایص اش کوتاه خواهد بود

اختصاصی قدس آنلاین- دکتر فواد ایزدی استاد سیاست خارجی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر عدم کارساز بودن اعتماد به آمریکا به قدس آنلاین گفت: اینکه چرا بعد از گذشت دو سال از اجرای برجام هنوز بسیاری از اصلی ترین تحریم ها به خودی خود باقی است به این دلیل است که اعتماد به آمریکا هیچ گاه کارساز نبوده است. اصلی ترین دلیل ناکارآمدی برجام تعهد و قولی بود که آمریکا تنها روی کاغذ به ایران داد در حالی که بسیاری از آنها به مرحله اجرا وعملیاتی شدن نرسید و اصلا دست ایران در برابر بی تعهدی آمریکا به جایی بند نیست!   تا جایی که در برابر  بد عهدی طرف مقابل امکان شکایت موثر نداریم. متاسفانه دولت با اعتماد به آمریکا براین باور بود که اگر ما به تعهداتمان عمل کنیم، آمریکایی ها نیز به تعهدات خود عمل  خواهند کرد در حالی که اینگونه نشد.

وی درباره برخی ادعاها در خصوص برداشته شدن برخی تحریم ها اظهار داشت: اینکه برخی ادعا می کنند که فلان تحریم یا این تعداد از تحریم ها برداشته شده و تعدادی از تحریم ها همچنان باقی است حرف دقیق و کارشناسی شده ای نیست. یکی از مشکلات اصلی ما در توافق برجام که منتهی به نشستن  پای میز مذاکره شد عدم وصول درآمدهای نفتی کشور  و پول های بلوکه شده ایران بود. مشکلات بانکی نیز از جمله مسائلی بود که امید می رفت با توافق برجام به پایان برسد در حالی که این مشکل با گذشت دوسال از اجرای برجام همچنان باقی است و انگار نه انگار که ما توافقی در حوزه برنامه صلح آمیز هسته ای داشته ایم. بنابراین ما همچنان در حوزه های مختلف اعم از دریافت های مالی و بانکی با مشکلات عدیده ای رو به رو هستیم.

ایزدی درباره افزایش تحریم های کنگره در زمان ریاست جمهوری ترامپ تصریح کرد: اینکه با روی کار آمدن آقای ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا شاهد افزایش تحریم ها علیه ایران هستیم به این دلیل است که آقای اوباما که به نوعی عامل توافق برجام بود کنگره را که در ضدیت با ایران و افزایش تحریم ها سابقه طولانی دارد به وتو تهدید می کرد. حال با روی کار آمدن ترامپ کنگره چنین  تهدیدی را ندارد بنابراین  شاهد افزایش تحریم وهجمه های کنگره علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر ناقص بودن برجام بیان داشت:  با توجه به اینکه ایران در حوزه هسته ای تعهدات گسترده ای را پذیرفته  و تعهدات محدود و ناقصی از طرف آمریکا به امضاء رسیده که همچنان بلا توجه مانده است باید گفت برجام یک توافق ناقص است بنابراین عمرکوتاهی خواهد داشت.

دکتر حشمت ا...فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با دفاع از برجام به قدس آنلاین گفت: واقعیت قضیه این است که تحریم ها افزایش نیافته بلکه رفع  تحریم ها دچار وقفه شده است. طبق گزارش وزارت امور خارجه به مجلس در آخرین گزارش های سه ماهه  در حدود ۹۱۵ نوع  تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی نفت کش و کشتی برداشته شده و حدود ۲۴۵ نوع تحریم هم باقی مانده که عمدتا  این تحریم ها با کارشکنی امریکا باقی مانده است.

 وی با اشاره به اینکه آمریکا در جهان برای خود حق وتو  ایجاد کرده است افزود: یکی از مسائل قبل از توافق فروش محدود نفت بود در حالی که بعد از توافق برجام می توانیم ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز صادر کنیم در حالی که قبل از برجام نفت فقط در ازای  غذا به فروش می رسید. حضور آمریکایی ها درهمه حوزه ها بر تعامل و قرارداد برجام سایه افکنده است. آمریکا با سرمایه گذاری در همه حوزه ها اعم از فناوری واقتصادی و ...برای خود در دنیا حق وتو ایجاد کرده اند بنابراین سایر کشورها نیز تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته اند ومورد بازی سیاسی آمریکا قرار گرفته اند.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: معتقدم با گذشت دو سال از توافق برجام، اینک با روح  واقعی برجام رو به رو هستیم بنابراین انتظارات ایده آل از برجام کنار رفته، ضمن اینکه معتقدم برجام یک توافق بد نبود بلکه یک توافق واقعی بود. اینکه در آینده چه می شود به نظر بنده ایران نباید در زمین آمریکایی ها بازی کند و بهانه ای به دست آنها بدهد هر چند که ایران هم همانند سازمان های بین المللی؛ سایر اعضای توافق کننده و آمریکا ضلعی از این اضلاع است. به هر حال آنچه در برجام مهم بود نحوه تعامل با دنیا بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خاتمه به قدس آنلاین گفت: طبق گزارش وزارت امور خارجه و وزیر نفت ایران بعد از توافق برجام دولت ایران توانسته پول نفت را دریافت کند اما همچنان در دریافت پولهای بلوکه شده  با مشکلات گذشته مواجه است. امریکاییها درصدد بودند با افزایش فشارها بر مناسبات اقتصادی ایران را تحت فشارهای جدی قرار دهند بنابراین در زمان بستن قرارداد وتوافق برجام درصدد بودند تا ایران را مجبور به پذیرفتن بند بازگشت تحریم ها  کنند که ایران این بند را نپذیرفت. نپذیرفتن این بند از سوی ایران یکی از جنبه های دفاعی از برجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.