رشت - مدیر کل پزشکی قانونی گیلان گفت : استان گیلان در حال حاضر فقط ۲ سالن تشریح در شهرستان رشنت و انزلی دارد که مشکلاتی را از نظر رفت و آمد برای مردم گیلان به وجود آورده است.

در گیلان فقط ۲ سالن تشریح فعال است

به گزارش قدس آنلاین مهدی قربانی در نشست با اصحاب رسانه پیش از ظهر یکشنبه با اشاره به اینکه پزشک قانونی ریشه در تاریخ دارد گفت: تلاش داریم از فعالیتهای تک بعدی بپرهیزیم و به عنوان یک نهاد دولتی گامهای خوبی را در عرصه آموزشی و پژوهشی برداشته ایم.

مهدی قربانی ادامه داد:در حال حاضر تنها دوسالن تشریح در رشت و انزلی فعال است و به دلیل کمبود اعتبارات ساخت سالن تشریح در شهرستان های صومعه سرا،رودبار و تالش پس از گذشت یک دهه با پیشرفت ۸۵ درصدی رو برو بوده است.

قربانی اضافه کرد: فعالیت‌های پزشک قانونی استاندارد بوده و نیاز است که پزشک قانونی از امکانات استانداردی نیز برخوردار شود.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر در دو شهرستان سیاهکل و رضوانشهر ادارات پزشک قانونی نداریم و نیاز است که سالن های تشریح بیشتری در استان ساخته شود.

قربانی تاکید کرد:در سال گذشته ۱۰۰ هزار مورد انواع معاینات پزشکی صورت گرفته که به تفکیک ۷۸ هزارو ۵۸۲ مورد معاینه بالینی با کاهش ۲ درصدی نسبت به سال ۹۴ و هزارو ۶۷۴ مورد معاینه اجساد که نسبت به سال قبل کاهش ۷/۶ درصدی داشته است و در بخش آزمایشگاه ۱۸ هزارو ۳۹ مورد بوده است که نسبت به سال ۹۴، ۶درصد کاهش داشته است .

وی ادامه داد: بیشترین مراجعین ما مربوط به ضرب و جرح عمدی بوده است که ۱۷ هزارو ۷۷۸ مورد پرونده به ما ارجاع داده شده است و خوشخبختانه نسبت به سال ۹۴ شاهد کاهش ۵ درصدی بوده ایم.

مدیرکل پزشک قانونی گیلان متذکر شد: در خصوص همسر آزاری ۲ هزارو ۲۹۶ مورد پرونده در سال ۹۵ به پزشک قانونی ارجاع داده شد و بانوان بیشترین مراجعه کننده در این خصوص  بودند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۶ مورد پرونده کودک آزاری نیز به پزشک قانونی گیلان ارجاع داده شده است.

قربانی با اشاره به صدور حکم سقط جنین درمانی در پزشک قانونی افزود: در سال گذشته ۳۵۶ مورد معاینه تخصصی جهت صدور سقط جنین درمانی انجام شده است که نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشک قانونی گیلان تاکید کرد: ۱ هزارو ۶۷۴مورد متوفیات به پزشک قانونی ارجاع داده شده است که نسبت به سال قبل حدود ۶ درصد کاهش داشته و ۶۲۸مرد ناشی از حوادث ترافیکی بوده است و ۲۰۲ نفر عابر پیاده و ۱۷۸ مورد موتور سوار بوده اند.

وی افزود: ۶۲ درصد کشته شدگان حوادث ترافیکی را تشکیل می دهند وشایع ترین دلیل مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ضربه مغزی است و متاسفانه در زمینه  حوادث مرگ ترافیکی بالاتر از نرم کشوری هستیم.

قربانی در زمینه آمار خودکشی در گیلان گفت: متاسفانه حلقه آویز نمودن و استفاده از سموم  و قرص برنج بیشترین شیوه های خودکشی رایج در این استان است و در سال گذشته ۷۶ نفر با قرص برنج خودکشی کرده اند و نسبت به سال ۹۴ شاهد کاهش ۹ درصدی بوده ایم.

وی همچنین با اشاره به آمار غرق شدگان گفت: به طور متوسط در ۵ سال اخیر هر ساله ۱۰۰ نفر در گیلان غرق شده داشته ایم ولی خوشبختانه در سال ۹۵ این آمار به ۸۱ نفر کاهش یافت و همه این افرادی که در دریا غرق شده در خارج از طرح و در ساعات غیر طرح غرق شده اند.

قربانی متذکر شد: در سه ماهه اول سالجاری ۱۱ نفر غرق شدند که نسبت به سال قبل شاهد کاهش ۳۵ درصدی بوده ایم و از این تعداد ۵ نفر در دریا،۳ نفر در رودخانه،۱ نفر در کانال و۱ نفر در چاه غرق شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.