۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 548373

کرمان- ریگان یکی از شهر های جنوب استان کرمان است که این روز ها بلایای طبیعی و نبود امکانات مشکلات مضاعفی برای ساکنانش فراهم ساخته است و تابستان امسال برای ساکنان آن با خاطرات بسیار تلخی همراه بود و به گونهای که احساس می شود در کانون بی توجهی قرار گرفته است.

«ریگان» در کانون بی توجهی

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان ریگان بنا بر گفته فرماندارش  در بین ۲۳ شهرستان استان کرمان رتبه نخست محرومیت را دارد و خانواده های بی بضاعت در چند کیلومتری شهر ریگان در بدترین شرایط آب و هوایی در کپر زندگی می کنند.

در طی سال های گذشته به دلیل نبود امکانات زندگی بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده است از جمله یکی از روستاهایی که درگذشته از رونق خاصی در مناطق عشایری برخوردار بود روستای دهنه عباسعلی ریگان بود که به دلیل مشکلات راه اهالی روستا اقدام به مهاجرت کردند.

زندگی در نقطه صفر

مردم ریگان امسال نیز زندگی را همچون سال گذشته با توفان های شن، انسداد راه های ارتباطی، بارش ریزگرد و در انتها بستری شدن در مراکز درمانی آغاز کردند.

نبود آب شرب کافی در روستاها و آبرسانی با تانکر؛ راه های غیر استاندارد و صعب العبور، نبود بیمارستان، گرمای هوا و در طی روز های اخیر حمله عقرب ها به منازل ساکنان ریگان و مرگ کودکان و زنان باردار به دلیل دوری از مراکز درمانی تنها بخشی از مشکلاتی است که دامن این مردمان را گرفته است.

نبود بیمارستان

شهرستان ریگان با ۹۶ هزار نفر جمعیت و ۳۰۲ روستا تا مرکز استان کرمان ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد و خانه های بهداشت تنها مراکز درمانی مناطق کوهستانی و سخت گذر در شهرستان ریگان به شمار می روند که در نبود بیمارستان به مردم ارایه خدمت می کنند.

خرداد ماه امسال مرگ مادر بارداری که بر اثر نیش عقرب و به دلیل دوری از مراکز درمانی جان خود را از دست داد خود گواه محرومیت و مظلومیت مردمان این منطقه بود.

این مادر بارداردر پی عقرب گزیدگی به شبکه بهداشت شهرستان ریگان مراجعه کرد که به دلیل نبود بیمارستان به شهرستان بم اعزام  شد اما در شهرستان نیز امکانی برای درمان وی فراهم نشد و لذا به کرمان اعزام شد اما این زمان طولانی مهلت ادامه زندگی به وی نداد و بنا بر گفته فردین حشمتی رئیس شبکه و مرکز بهداشت ریگان این مادر باردار تنها به دلیل بعد مسافت و نبود بیمارستان در ریگان جان خود را از دست داد.

عقرب ها بلای جان ریگانی ها

متاسفانه گرمای افزون بر ۵۰ درجه سانتی گراد در این شهرستان در طی روز های گذشته حالا هجوم عقرب ها به منازل روستائیان را به سایر مشکلات افزوده است.

رئیس شبکه مرکز بهداشت ریگان در این ابطه می گوید: تاکنون ۷نفر عقرب گزیده در شهرستان ریگان داشتیم که یک نفر جان خود را به علت دیر رسیدن به مرکز درمانی از دست داد.

فردین حشمتی بیان می کند: افزایش دمای هوا به ۵۴درجه در شهرستان ریگان مشکلات عدیده ای را برای کویر نشینان این منطقه از استان کرمان به وجود آورده است به طوری که تاکنون ۱۱۶ نفر راهی مراکز بهداشتی درمانی کرده و نیمی از انها بستری شدند.

مشکلاتی که تمامی ندارد

فرماندار ریگان با بیان اینکه در مناطق محروم این شهرستان مدارس کپری و سنگی وجود دارد و دانش‎آموزان در بدترین شرایط آب و هوایی مشغول به تحصیل هستند اظهار می کند: شهرستان ریگان از نظر محرومیت بین ۲۳ شهرستان استان کرمان رتبه ۲۳ را دارد.

امین باقری با اشاره به حمله عقرب ها به خانه ها ی روستایی ادامه می دهد: این موضوع به معضلی برای مردم این منطقه تبدیل شده  و به علت فقدان راههای ارتباطی مناسب بخصوص در مناطق کوهستانی و روستایی افراد عقرب گزیده برای دسترسی سریع به مراکز درمانی دچار مشکل می شوند.

وی بیان می کند: این شهرستان بیش از ۹۶ هزار نفر جمعیت دارد که از نظر محرومیت در بدترین شرایط زندگی می‎‎کنند.

ناتوانی پرداخت قبوض برق

وی همچنین با اشاره به ناتوانی بسیاری از خانواده در پرداخت قبوض برق اظهار می کند: تعرفه‌های برق شهرستان‌های همجوار ریگان از گرمسیری ۲ به گرمسیری یک۱ اصلاح شده است، اما مردم ریگان همچنان چشم انتظار اصلاح قبوض برق خود هستند.

فرماندار ریگان خواستار اصلاح تعرفه‌های برق شهرستان کویری ریگان  است و بیان می کند: ریگان با توجه به اینکه یک شهرستان بحران‌خیز در زمینه توفان شدید، ریزگردها و گرمای شدید است، فاقد اداره هواشناسی است.

باقری یادآور می شود: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد تا ایستگاه پایش غلظت ریزگردها در این شهرستان راه‌اندازی شود، اما تا کنون این امر صورت نگرفته است.

وی بیان می کند: در این منطقه متاسفانه به دلیل نبود مدارس کافی بسیاری از دانش آموزان به ویژه عشایر ترک تحصیل می کنند و نیمی از مدارس آن نیز غیر استاندارد است که رفع تمامی این مشکلات نیازمند کمک دولت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.