شهرهایی با آلودگی هوای وحشتناک که ذرات ریز معلق آن‌ها بیش از حد مجاز است و شهرهایی که هوایشان به‌طرز غیرقابل باوری تمیز هستند را در این خبر ببینید و بشناسید.

نفس کشیدن سخته...!

بین آلوده‌ترین‌ها هستیم
آلودگی ناشی از ذرات ریز معلق، موذی‌ترین آلودگی است که شهرهای بزرگ و صنعتی جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این ذرات ریز به کیسه‌های هوایی ریه‌ها حمله می‌کنند و باعث مرگ افراد بیمار، کودکان و سالمندان می‌شوند. براساس گزارش‌های منتشرشده ازسوی سازمان جهانی سلامت، در حال‌حاضر آلوده‌ترین شهرهای جهان، شهرهای نیجریه و پاکستان هستند، درحالی‌که پیش‌تر انگشت این اتهام به‌سوی شهرهای چین و هند گرفته می‌شد. متأسفانه ما هم در سال‌های گذشته از این فهرست عقب نمانده و معمولاً نام‌مان در  بین آلوده‌ترین‌ها دیده می‌شود. آلودگی هوا یکی از معضلات زیست‌محیطی ایران و به‌ویژه شهر اهواز و بوشهر در سال‌های اخیر بوده ‌است. قصه تکراری آلودگی هوا در کشورمان، چندان نیازمند توضیح نیست. از خودروها گرفته تا کارخانجات و در این چندسال گذشته، گرد و غبار ناشی از خشکسالی در عراق و البته کشور خودمان، همه دلایلی هستند که باعث شده ما در بین کشورهای آلوده دنیا قرار بگیریم. در گذشته هروقت حرف آلودگی به میان می‌آمد، نام شهر بزرگ و دوست‌داشتنی اهواز هم آن بالا بالاها بود، اما امسال شهر زابل با ایستادن در مقام سوم دنیا نشان داد که در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفته است.

آلوده‌ترین شهرهای جهان در کجا هستند؟
از بین شهرهای آلوده در جهان، ۴ شهر در نیجریه قرار دارد. از این چهارتا «اونیتشا» کثیف‌ترین شهر جهان لقب گرفته است و در مقام اول رده‌بندی ایستاده است. اونیتشا یکی از شهرهای نیجریه است که میزان کثیف بودن و آلودگی در آن بسیار بالاست. در نیجریه هنوز برای پخت غذا از سوزاندن چوب و نفت استفاده می‌شود. شب‌ها اکثر خانه‌ها با روشن کردن فانوس‌های نفتی خانه‌های خود را روشن می‌کنند و در شهرها هیچ سیستمی برای جمع‌آوری زباله وجود ندارد. اگر تصاویر منتشرشده از این شهر را ببینید، با تماشای تپه‌های زباله که در اطراف خانه‌ها و کنار خیابان‌ها درست شده متوجه وضعیت وحشتناک این شهر می‌شوید. شاید باورتان نشود، اما آلودگی این شهر ۳۰برابر میزان مجاز اعلام‌شده ازسوی سازمان بهداشت جهانی است. پس از شهر اونیتشا شهر پیشاور در کشور پاکستان، امسال دومین شهر آلوده دنیا شناخته شده است. خودروها و گازهای منتشرشده از کارخانه‌های صنعتی به‌خصوص کارخانه‌های آجرسازی که یکی از مهم‌ترین صنایع در این شهر هستند، متهمان ردیف اول آلودگی هوای این شهرند. پاکستان با سه شهر ازجمله کشورهای آلوده جهان است. شهر کراچی که در سال‌های گذشته هم به‌شدت با مشکل آلودگی هوا درگیر بود، مرکز و پایتخت اقتصادی پاکستان است. سوخت‌های خانگی و خودروهایی که هرروز به تعدادشان اضافه می‌شوند، در این شهر، ۲۴ میلیون شهروند کراچی را هرروز بیشتر از دیروز در معرض آلودگی، خصوصا آلودگی به‌وسیله سرب قرار می‌دهند. پس از پاکستان، عربستان سعودی، افغانستان و هند صاحب آلوده‌ترین شهرهای دنیا هستند. در سال ۲۰۱۴، ریاض آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است. آلودگی هوای عربستان علاوه بر آلودگی کارخانجات و ترافیک، به‌دلیل ریزگردها و  گردوغبار هم هست.

تمیزترین شهرهای دنیا در کجا هستند؟
درمقابل کشورهای آلوده که بیشتر در خاورمیانه، شرق آسیا و جنوب آفریقا قرار گرفته‌اند، کشورهایی با آب و هوای سرد یا جزایر دورافتاده در دل دریا، معمولاً جزو تمیزترین نقاط جهان معرفی می‌شوند. البته شرایط جغرافیایی و آب و هوایی را به جمعیت کم و مدیریت شهری مناسب این مناطق هم اضافه کنید. آن‌طورکه در خبرها آمده است، در چندسال گذشته کشور استونی تمیزترین کشور دنیا بوده است. البته این کشور تمیزی هوایش را به شرایط کوهستانی و هم‌جواری با دریای کشور فنلاد مدیون است. پس از استونی، جزایر کوچک و پراکنده در اقیانوس هند، استرالیا، آمریکای شمالی مانند هاوایی و همین‌طور کشور کوچک و ثروتمند موناکو در اروپای غربی و کشور بوتان در ضلع شرقی رشته‌کوه هیمالیا، تمیزترین نقاط جهان هستند که بیشتر تمیزی‌شان را مدیون شرایط آب‌وهوا و جمعیت کم‌شان می‌باشند. اما وجود دو کشور کانادا و ایرلند که دارای زندگی صنعتی و مدرن هستند، در بین کشورهای تمیز دنیا جای تعجب دارد، احتمالاً بقیه کشورها باید از روی دست این دوتا کشور نگاه کرده و فکری به‌حال خودشان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.