سخنگوی دولت گفت: همه کسانی که فکر می‌کنند قرارداد توتال یک رفتار غیرقانونی از سوی کسی صورت گرفته هیچ مسامحه‌ای نکنند و هر سند و مدرکی دارند به قوه قضائیه ارائه کنند.

روحانی روی برخی افراد خارج کابینه نظر دارد/قرارداد توتال یک قرارداد بی‌نظیر پس از برجام است/قوه قضائیه آن قدر مستقل است که برادر رئیس‌جمهور را زندانی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین،  محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره قرارداد توتال گفت: همه کسانی که فکر می‌کنند قرارداد توتال یک رفتار غیرقانونی از سوی کسی صورت گرفته هیچ مسامحه‌ای نکنند و هر یند و مدرکی دارند به قوه قضائیه ارائه کنند

وی افزود: به جای طرح در رسانه‌ها و تشویش اذهان عمومی مدارک را به قوه قضاییه بدهند. قانون مرجع را شورای اقتصاد می‌داند که شورای اقتصاد این قرارداد را تایید کرد

نوبخت در ادامه تصریح کرد: این قرارداد یک قرارداد بی‌نظیر پس از برجام بوده و مورد تمجید است. ضمن احترام به کسانی که دلسوزانه درباره منافع ملی نظر می‌دهند، باید پاسخ مناسب برای این انتقادها داشته باشیم حتی اگر گفته شود که طرح سه فوریتی مطرح شود اما جواب ما این است که آن نقطه ای که برای تامین منافع هستید راهش این نیست. راهش متوقف کردن قرارداد با طرح سه فوریتی نیست. ما انتظار سخنان سبک نداریم و باید سخنان وزین مطرح شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: هرکسی مدعی است این قرارداد غیرقانونی است در ارایه مدارک به قوه قضاییه تعلل نکنند.

نوبخت درباره کابینه جدید گفت: یک گروه‌ همین افرادی هست که در هیات دولت فعلی دور یک میز هستند و آقای رییس جمهور آنها را میشناسد

وی ادامه داد: کسانی از همین وزرا که آقای رییس جمهور موفق تشخیص دهد دوباره از انها دعوت می شود. برخی هم ممکن است تغییر جایگاه داشته باشند. برخی وزرا نیز ممکن است به هر دلیلی امادگی نداشته باشند از بیرون کابینه هم اقای روحانی روی برخی افراد برای حضور در کابینه نظر دارد.

نوبخت تصریح کرد: افراد جدید هم از سوی جریانات سیاسی معرفی می‌شوند. اعتدال ویژگی افراد کابینه است چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب

سخنگوی دولت در واکنش به بازداشت فریدون نیز گفت: از سال قبل بحث هایی راجع به وی مطرح می کردند و رییس جمهور می گفت همه باید پاسخگو باشند، آقای فریدون مرتب می‌رفتند و این بار قرار صادر شد و چون رقم بالا بود در آن زمان امکان ‌تامین نبود اما بعد دوستان کمک کردند و تامین شد.
وی ادامه داد: قوه قضائیه آن قدر مستقل است که برادر رئیس‌جمهور را احضار و زندانی می‌کند و این موجب قوت ماست.
نوبخت گفت: اگر برای برادر رئیس قوه قضائیه و مقننه هم این موضوع مطرح شود، قوه قضائیه همان‌گونه رفتار می‌کند که برای برادر رئیس جمهور رفتار می‌کند.

به گزارش فارس مشروح نشست نوبخت به شرح زیر است:

 محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای نشست خبری این هفته خود، مانند همیشه به ارائه گزارش کوتاهی درباره مسایل اقتصادی کشور پرداخت و گفت: درباره قرارداد بزرگ نفتی توتال دو نوع نگاه وجود دارد. باید توجه داشت سرمایه گذاری مستقیم طرفهای خارجی باعث درآمد ۸۵ میلیارد دلاری می شود که ۷۳ میلیارد دلار آن متعلق به کشور است. برخی می گویند چرا توتال بالای ۵۰ درصد و ایران کمتر از ۲۰ درصد سهم دارد. باید توجه داشت این قرارداد شرکت ملی نفت ایران است و طرف دیگر سرمایه گذاران و پیمانکاران هستند که شامل کنسرسیوم شرکت های توتال، شرکت چینی و شرکت ایرانی پتروپارس است. منتهی انتقال تکنولوژی مطرح است و پتروپارس به عنوان یک شرکت ایرانی در آن طرف وجود دارد. ما خواستیم شرکت پتروپارس در کنار فرانسوی ها و چینی ها باشد. عده ای این قرارداد کم نظیر را به عنوان آثار و ثمرات برجام مورد تقدیر قرار می دهند.

او با اشاره به اینکه منتقدان، این قرارداد را مناسب نمی دانند، گفت: این روزها اشاره می کنند یکی از سه شرکت پیمانکار و سرمایه گذار، سابقه پرداخت پول در یک قراردادی در گذشته دارد و مسایل مختلفی را طرح می کنند. ما ضمن احترام به اشخاص به ویژه نمایندگان مجلس که دلسوزانه نسبت به منافع ملی نظر می دهند و بعضا طرح ۳ فوریتی می دهند، جوابمان این است که راه تامین منافع ایرانیها، این نیست. راه قانونی این نیست که توقف قراردادی را با طرح سه فوریتی متوقف کنیم. ما با صعوبت و سختی زیادی با همه مخالفتهای آمریکا، جذب سرمایه خارجی کردیم. با توضیح دولت، نمایندگان محترم امضاهای خود را پس گرفتند. البته ممکن است کسی از سر دقت حرف نزند که ما انتظار سخنان سبک نداریم.

هیات نظارت بر قراردادهای نفتی بیانیه می دهد

نوبخت در بخشی از سخنانش اعلام کرد هیات نظارت بر قراردادهای نفتی برای موضوع قرارداد با شرکت توتال، اطلاعیه خواهد داد. سخنگوی دولت از همه کسانی که فکر می کنند این قرارداد غیرقانونی است، خواست هر سند و مدرکی دارند به قوه قضاییه ارائه کنند. دکتر نوبخت گفت: بجای طرح مسایلی مانند رشوه در رسانه ها و تشویش اذهان عمومی، دادگاه باید نظر بدهد. حتی اگر دادسرا اتهامی را متوجه کسی دانست نمی تواند آن را به عنوان جرم مطرح کند. توصیه می کنم عزیزان به هیچ وجه مسامحه نکنند و سراغ دادگاه بروند. تشویش اذهان عمومی جرم است، همانطور که رشوه و ارتشاء جرم است.

نوبخت با بیان اینکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می گوید مرجع اظهارنظر درباره نافع بودن قراردادها، شورای اقتصاد است، گفت: این شورا، قرارداد نفتی را تایید کرد. همچنین ماده ۳ قانون نفت مصوب ۱۳۶۶، هیاتی مرکب از سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه را پیش بینی کرده است. دو نفر از نمایندگان مجلس که روسای کمیسیون برنامه و بودجه و انرژی هستند و دادستان کل کشور در این هیات حضور دارند. از دولت هم رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر نفت، وزیر اقتصاد و یکی دو نفر از معاونان حضور دارند. همچنین بدون حضور یکی از نمایندگان مجلس و دادستان کل کشور، جلسات رسمیت ندارد. همچنین ماده ۷ این قانون، بررسی و ارزیابی متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول قراردادهای بزرگ نفت و گاز را بر عهده این هیات گذاشته که گزارش نهایی این جلسات تقدیم مقام معظم رهبری و مجلس می شود. رسانه ها نمی توانند خود را جایگزین این هیات کنند. این هیات ۲ جلسه تشکیل داده و همه متون انگلیسی و فارسی در اختیار اعضا قرار دارد. قرار شد تا هفته آینده پس از مطالعه قرارداد، نسبت به تک تک این موارد، بیانیه صادر شود.

وی همچنین با اشاره به چهارچوب جدید قراردادهای نفتی گفت: هر کسی هر ظن و گمانی داشت در پیش نویس قراردادهای جدید نفتی، لحاظ شد و سال گذشته قرار شد هیات عالی نظارت تمام قراردادهای نفتی را که در چهارچوب جدید بسته می شود را کنترل کند. این هیات تمام موارد را در قرارداد توتال بررسی کرد و گفت قرارداد هیچ مشکلی ندارد.

اصل چیزی که می گویند محرمانه است

او با بیان اینکه آیا می توان اطلاعات نفتی را در اختیار شرکتها و کشورهای دیگر قرار داد، گفت: در صورتی که شرکت خارجی، اطلاعات ما را به بیرون منتقل کند، ما شکایت خواهیم کرد. قرار شد بحث محرمانگی در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود. همه قوا از جمله قوه قضاییه و دادستان کل کشور اصل قرارداد را در اختیار دارند. کل قرارداد در اختیار اعضای هیات نظارت بر قراردادهای نفتی است و حتی کارشناسانی که در کنار اعضا فعالند هم به متن قرارداد دسترسی دارند. کشور کار زیادی دارد و باید دست کم ۲۰۰ میلیارد دلار در همان حوزه سرمایه گذاری کنیم. برخی شرکتها می گویند به شرطی سرمایه گذاری می کنیم که اگر تحریمها برگشت، تمام پول ما را باید فی الحال پس بدهید، ولی ما هرگز snap back را نپذیرفته ایم و قرارداد توتال هم چنین صورتی ندارد. لذا هر کسی سعی می کند قراردادهای نفتی را متوقف کند، در راستای منافع ملی عمل نمی‌کند. این مسایل بیشتر «تفتین» است تا «تبیین»! نظر هیات نظارت بر قراردادهای نفت اعلام می شود و حرفهایی که جنبه وارد کردن اتهام به دولت یا بخشی از دولت را دارد، باید کنار گذاشت.

خرید تضمینی گندم ادامه دارد

نوبخت با اشاره به اینکه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده است، گفت: این خرید، با وجود گران بودن قیمت تولید داخلی نسبت به بازار جهانی در راستای امنیت غذایی است. ارزش این خرید ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و تاکنون ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است و بقیه هم در دست پرداخت است.

او با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ۲۵ هزار و ۳۹۶ بنگاه کوچک و متوسط تولیدی داده شده، گفت: برای بنگاه های بزرگ هم فکر شده که منابع باید از طریق بورس تامین شود. همچنین ۵۱ هزار و ۹۱۰ دستگاه تاکسی به صورت قطعی جایگزین خودروهای فرسوده شد.

مختصات کابینه آینده چیست؟

سئوالات متعددی درباره اعضا و شاخصهای ترکیب کابینه آینده پرسیده شد. دکتر نوبخت در پاسخ به همه این سئوالات توضیح داد: رخداد بزرگی به عنوان انتخابات انجام شد و مردم با امید و انتظار و اجرایی شدن مطالبات خود پای صندوق آمدند و آقای دکتر روحانی را برگزیدند. خود را جای ایشان بگذاریم. ایشان باید چه کند؟ ابتدا باید بداند رای را مردم داده‌اند. البته جریانات سیاسی که معتقد بودند ایشان می تواند مدیر عالی کشور باشد، هم کمک کردند. از یک سو مردم هستند و از سوی دیگر کنشگران، یعنی مطالبات کنشگران را می توان پشت سر مطالبات مردم قرار داد و اصالت با مطالبات مردمی است. اکنون کشور در شرایط خاصی است و باید اقدامات به گونه ای باشد که تک تک منافع مردم از جمله رونق اقتصاد، امنیت سیاسی و گسترش روابط عزتمند بین المللی تامین شود. مردم انتظار دارند  کسی به عنوان نماینده آنها در جهان مطرح شود که دروغهای دشمنان درباره سلاح هسته ای را افشا کند. باید کارها بین اعضای کابینه تقسیم شود. رئیس جمهور خود را پیش مردم متعهد می داند و نقش تاریخی خود نسبت به ملت بزرگ ایران را هیچگاه فراموش نخواهد کرد و علاقمند است فضایی را ایجاد کند که در تاریخ از او با نیکنامی یاد شود. قبول کنید اگر کسی می خواهد با جمعی کاری انجام دهد، اگر در اصول اصلی اشتراک نداشته باشند، کارها زمین می ماند. الان یک حوزه انتخاب، کابینه فعلی است که ۴ سال هم با یکدیگر در سطح هیات وزیران کار کرده اند.

او با اشاره به اینکه اگر رئیس جمهور از اعضای کابینه برای حضور در دولت جدید دعوت کرد، مسئله عادی است، گفت: البته ممکن است برخی وزرا به هر دلیلی نخواهند همکاری کنند. وزرا می دانند آقای رئیس جمهور در پاسخ دادن به مطالبات مردم بسیار جدی است. طبعا آقای رئیس جمهور به اشخاص بیرون از کابینه هم برای یکایک جایگاه های خدمتگزاری نظر دارند. کار سیاسی هم ایجاب می کند احزاب چهره های مدنظر خود را معرفی کنند. این را هم باید در نظر داشت گرایش اعتدالی، تعادل و توازن را برقرار می کند. مشی آقای رئیس جمهور اقتضا می کند به همه تشکلها، حتی جریانهای اصولگرا احترام بگذارد. باید به این نکته هم توجه داشت اگر کسی اصلا مشی و روش دولت را قبول ندارد، طبعا قادر به همراهی و همدلی نیست. با این وجود همه جریانات سیاسی همراه و همدل می توانند به کابینه بعدی کمک کنند.

فشارها بر رئیس جمهور کارگر نیست

نوبخت در ادامه گفت: هنوز لیست اعضای کابینه آینده کامل نشده است. هنوز هیچ چیزی قطعی نشده و آقای رئیس جمهور همچنان در حال ارزیابی با ملاکهای مختلف است. هدف، تشکیل کابینه ای کارامد است تا به خواسته ها و مطالبات مردم پاسخ داده شود و او هم در پایان ۴ سال، در جلب رضایت خداوند و خدمت به مردم موفق باشد. این که گفته می شود عده ای قصد تحت فشار گذاشتن آقای رئیس جمهور را دارند، باید عرض کنم اینجانب ۳۰ سال در فراز و نشیبهای سیاسی در خدمت آقای دکتر روحانی بودم قطعا می گویم ایشان بسیار مقاوم است. این شخصیت در روزهای آتش و خون، حتی قبل از پیروزی انقلاب در نهضت حضرت امام(ره) بوده اند، مطمئنا هیچ یک از فشارها از سوی هیچ یک از جریانها موثر نخواهد بود. آقای رئیس جمهور بسیار زیرک است و می داند برخی امور شاید به قصد برهم زدن ثبات کشور یا عدول از اهداف و خروج از اعتدال انجام می‌شود. ایشان ملاکهایی برای حضور اشخاص در کابینه دارد. از ظرفیت بانوان بزرگ ایرانی برای حضور در کابینه حتما استفاده خواهد شد، ولی ملاکهای ما، جنسیتی نیست که بخواهیم تناظر و درصد ارائه دهیم. مسئله استفاده از ظرفیت جوانان هم اینطور است. مسیر پرفراز و نشیب و سنگلاخی در پیش است و نمی توان گفت جوانان می توانند  به خوبی این مسیر را پی بگیرند. دولت بسیار گسترده است و در جایگاه های دیگر فرصت استفاده از جوانان وجود دارد. کار دولت بسیار سنگین است و خدمتگذاران مردم بعضا تا صبح در محل کار خود در دولت و سازمانها حضور دارند. هر ماه باید پرداخت نقدی یارانه ها و پرداخت حقوق کارکنان دولت صورت گیرد و امور بسیار سنگین است.

او در پایان این بخش از سخنانش گفت: امیدوارم هفته آینده خبر چینش کابینه را بدون اثرگذاری هرگونه فشاری به رئیس جمهور تقدیم ملت کنم.

اجازه مانور به سیاستمداران خود بدهیم

سخنگوی دولت درباره مسایل اخیر که در خصوص نقض برجام مطرح شده است، گفت: شورای عالی امنیت ملی کارگروه خاص رسیدگی و نظارت بر برجام را دارد و هر آنچه جمع بندی شود نقض برجام است و منافع ایرانیان نقض شده، پیگیری خواهد شد. باید به سیاستمداران فرصت اظهارنظر و میدان مانور دارد. باید متناسب با مخاطبان در عرصه های بین المللی سخن گفت. آوردن سخنانی که بیرون از کشور مطرح می شود به داخل کشور و تیتر زدن، عرصه را برای سیاستمداران تنگ می کند. استناد کردن به یک جمله و حرف که وزیر خارجه در پاسخ به کسی گفته را خرج داخل نکنیم. وزیر خارجه در جمع داخلی اظهار نظر نکرده است. هم او و همکارانشان موظف به تامین منافع ملی هستند و هم دستگاه نظارتی نقض برجام را بررسی می کند. واقعیت این است که دولت قبلی آمریکا که با ما قرارداد بست، رفته و دولت جدید آمده است. ما با توجه به اینکه دولت جدید آمریکا از وزانت سیاسی لازم برخوردار نیست، چه لزومی دارد با آنها بنشینیم و صحبت کنیم؟ امیدواریم این اشخاص هم از حالت کارورزی دربیایند و به ثبات و عقلانیت برسند تا بتوانند طرف صحبت ما شوند.

امیدواریم قوه قضاییه عدالت را رعایت کند

نوبخت با سئوالی درباره خط قرمز در مفاسد روبرو شد و توضیح داد: دولت هیچ خط قرمزی در این باره ندارد.

خبرنگاری درباره سهم خواهی برخی گروه های اصلاحطلب از کابینه سئوال کرد. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: این مسایل جنبه سهم خواهی و فشار ندارد و باید اجازه داد رئیس جمهور برای تعیین کابینه، اقدام کند.

سئوالی درباره احضار و بازداشت حسین فریدون مطرح شد. دکتر نوبخت گفت: از سالهای قبل، بحثهایی درباره ایشان مطرح بود. آقای رئیس جمهور تاکید می کردند هر کسی در هر رتبه ای باید پاسخگو باشد. آقای حسین فریدون هم مرتبا برای ادای توضیحات به مرجع قضایی می رفتند. اخیرا هم ایشان احضار شد و وثیقه بسیار بالایی صادر شد. این که باید این میزان وثیقه باشد یا نه، نمی توانم داوری درستی کنم ولی اینکه ایشان فرار نمی کند مسئله مشخصی است. این که آن وقت شب، چنین رقم بالایی را بخواهند مطمئنا کسی ندارد. ولی اینکه شخص محترمی را به زندان بیندازند و حتی یک ساعت هم بازداشت کنند، نکات قابل تاملی است. ما از برادران عزیزمان در قوه قضاییه انتظار قضاوت عادلانه را داریم. آقای رئیس جمهور بسیار صبور و خویشتندار است، این هم که قوه قضاییه اینقدر مستقل است که برادر رئیس جمهور را احضار می کند و به زندان می اندازد، باعث قوت قلبی ما است. ما انتظار داریم قوه قضاییه همانطور که با برادر رئیس قوه مجریه برخورد کرد با برادر رئیس قوه مقننه برخورد کند. امیدواریم عدالت در امر قضا در این قوه مستقل برای همگان اجرا شود.

او در ادامه گفت: وثیقه در توان آقای فریدون نبود و او را به زندان بردند. ولی بالاخره ایشان هم دوستانی دارد. مردم را هم که می شناسید، ممکن است کمپین سندگذاری تشکیل دهند و دوستانی کم و بیش اسناد خود را می آورند تا تامین وثیقه برای جلب رضایت قاضی محترم را داشته باشند. این که چرا این عدد را مطالبه کردند، طبیعی است من نباید توضیح دهم ولی طبیعی است آن وقت شب، کسی چنین مبلغ بزرگی را در اختیار ندارد. ما در آرامش مسایل را دنبال می کنیم و رئیس جمهور هم ظرفیت پذیرفتن این مسایل را دارد.

او درباره بازداشت حسین فریدون گفت: این که فرد سالمی به قوه قضاییه برود و بعد چنین مشکلی برای او عارض شود تا جایی که پزشک، دستور بستری دهد، باید دید چه شده که آن فرد به این وضعیت دچار شده است. این را باید دیگران جواب بدهند. باید انتظار داشته باشیم رفتارهای غیرقانونی و فشارهای ویژه ای در ساعات بازداشت به متهم نیامده باشد. ما اعتماد و اطمینان به ضابطان و قوه قضاییه داریم و می دانیم چیز غیرقانونی پیش نیامده است و انتظار داریم هیچ بخشی از این موضوع جنبه سیاسی پیدا نکند چون عدالت مخدوش می شود. همه مثبت و خوشبین هستیم و امیدواریم این اتفاق برای هیچکس پیش نیاید که پس از بازداشت و حبس، افراد سلامت خود را از دست بدهند. انشاالله این موضوع دیگر تکرار نشود.

سقف حقوق قانونی مدیران رعایت می شود

خبرنگاری درباره لایحه تغییر در قانون مدیریت خدمات کشوری پرسید. سخنگوی دولت گفت: این لایحه تقدیم مجلس شده است و امیدواریم تا پایان شهریورماه، این لایحه را تصویب کند. اما دولت در راستای ساماندهی حقوق و دستمزد، شورای حقوق و دستمزد ضابطه ای تعیین کرد و برای حقوقها، سقف گذاشت. برای مدیران سیاسی، همه باید زیر ۱۰ میلیون تومان دریافت کنند. دیروز دوباره یک سایتی نوشت دولت مشغول دادن حقوق نجومی است! این چه حرفی است؟ تمام مصوبات برای مدیران سیاسی و غیرسیاسی رعایت می شود. افزایش سنواتی در حقوقها هم سقف معلومی دارد. تشکیک و تردید نکنید قانون رعایت می شود.

او گفت: حتی در شرایط فعلی، یک استاد تمام دانشگاه که دارای درجه علمی استاد تمام است، تنها ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می کند. همه و همه مدیران کمتر از ۱۰ میلیون تومان دریافت می کنند حتی افزایش ۱۰ درصدی حقوق مدیران سیاسی هم امسال اعمال نشد. ضوابط اجرایی قانون بودجه امسال به گونه ای بود که مدیران شرکتهای نفت و بانکها تا ۱۸ میلیون تومان هم می توانند بگیرند و ممکن بود مدیر سیاسی تلقی شوند، در آیین نامه جدید تسریع شد این اشخاص هم در سقف قانونی خود دریافت کنند و به جایگاه قانونی خود در سال گذشته بازگشتند.


دولت قائل به فیلترینگ محتوای سیاسی نیست

سئوالی درباره رویکرد دولت در فیلترینگ شبکه های اجتماعی مطرح شد. دکتر نوبخت گفت: دولت ضمن اینکه خواهان دسترسی همه شهروندان در چهارچوب حقوق شهروندی خود به فضاهای مجازی و ابزارهای رسانه ای است، باید پذیرفت همه کشورها در خصوص مسایل ضداخلاقی حساسیت‌هایی دارند. دولت هر آنچه بخواهد آزادی های سیاسی افراد را محدود کند، مقاومت می کند. در منشور حقوق شهروندی هم رسما اعلام کرد قائل به این محدودیتها نیست.

کسب و کار دارای رونق بیشتری می شود

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره برنامه دولت برای خروج از رکود تورمی گفت: دولت از دو مسیر برای فعال کردن چرخ اقتصاد و رشد دادن به تولید فعال است. یکی اختصاص تسهیلات و مقررات زدایی برای افزایش رونق تولید در بخش خصوصی است. حتی دیروز هم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بخش زیادی از قوانین و مقررات دست و پاگیر اقتصاد اصلاح شد. در بخش دولتی هم تلاش می شود چه از خارج و چه از افراد دیگر برای طرحهای عمرانی، سرمایه جذب شود. مرکز آمار ایران نیز میزان تورم را ۷.۲ اعلام کرده است. بانک مرکزی میزان تورم را بالاتر و اندکی بیش از ۱۰ درصد اعلام کرده. باید در نظر داشت سالانه باید ۹۵۰ هزار شغل خالص ایجاد شود و میزان رشد اقتصادی هم به بالاتر از ۸ درصد سالانه برسد.

مشکلات اتباع حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، سئوال دیگری بود که سخنگوی دولت در ابتدای پاسخ به این سئول، مراتب تسلیت دولت درباره درگذشت مریم میرزاخانی، دانشمند ریاضی کشور را بیان کرد و گفت: مجلس، طرحی به منظور تغییر وضعیت تابعیت از سوی مادر را در دست بررسی دارد. دولت هم آماده همکاری در این باره است.

هتاکان به رئیس جمهور شناسایی شدند

خبرنگاری پرسید چرا درباره تنبیه هتاکان به رئیس جمهور در روز قدس اقدامی نشده است؟ دکتر نوبخت در پاسخ گفت: می دانم افراد شناسایی شدند. باید منتظر اقدام قاطع و قانونی نسبت به افراد متخلف باشیم که در روز قدس، دادستان تهران از کار آنها به عنوان جرم مشهود یاد کرد. جرم مشهود یعنی ضابطان باید به سرعت آنها را دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی کنند و بلافاصله برخورد شود.

راههای روستایی و مناطق محروم توسعه می یابد

سئوالی درباره اقدامات دولت برای توسعه راههای روستایی و روکش آسفالت جاده ای در مناطق محروم و کمتر برخوردار پرسیده شد، دکتر نوبخت در پاسخ گفت: هر سال بودجه ای برای راههای روستایی، راههای اصلی، ریل و حمل و نقل دریایی و هوایی اختصاص می دهیم. پارسال ۱۱۴ درصد اعتبارات بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را پرداخت کردیم تا به راههای روستایی هم بپردازد. همچنین ۹۵۰۰ میلیارد تومان در قالب ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی است که به زودی برای توسعه حمل و نقل مناطق محروم کارسازی می شود.

تعاملات نظامی با آمریکا نداریم

خبرنگاری درباره تعاملات نظامی بین ایران و آمریکا در خلیج فارس برای کاهش برخوردهای احتمالی بین این دو نیرو سئوال پرسید. دکتر نوبخت جواب داد: تاکنون مورد خاصی نبوده ولی هر موردی برای تامین منافع ملی ما باشد دنبال می کنیم.

نوبخت درباره پرونده بابک زنجانی هم پاسخ داد: عدد بالایی از پول مردم نزد این شخص است و باید تمام تلاش خود را کنیم تا این پول به خزانه ملت برگردد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.