زاهدان- مجری طرح انتقال آب سیستان با اشاره به طرح انتقال آب به دشت سیستان عنوان کرد: برای اجرای این طرح مجموعا بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله برای انتقال آب به اراضی دشت سیستان مورد نیاز است.

انتقال آب به سیستان نیازمند بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر لوله‌کشی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد صالحی روز سه شنبه در همایش ملی آب و خاک در هتل طرقبه مشهد در خصوص وضعیت بهره‌برداری و طرح انتقال آب به دشت سیستان اظهار کرد: طرح انتقال آب به دشت سیستان نیمه اول سال ۹۳ با سفر هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و با اجازه مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار آن ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: از ویژگی‌های طرح انتقال آب به دشت سیستان می‌توان به عدم تطابق آب و زمین اشاره کرد، یعنی ما با ۴۰۰ میلیون متر مکعب تخصیص آبی که از وزارت نیرو گرفتیم، برای ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان می‌توانیم آب تامین کنیم.

مجری طرح انتقال آب سیستان ادامه داد: این در حالی است که اراضی قابل کشت دشت سیستان که در ۵ شهرستان در گستره ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دشت پراکنده شده، ۱۵۰ هزار هکتار با حدود ۷۰ هزار بهره‌بردار است.

صالحی‌نژاد با بیان اینکه از ویژگی‌های دیگر این طرح خرد بودن قطعات زراعی است، بیان کرد: ۴۶ هزار هکتار از اراضی این دشت توسط ۷۰ هزار بهره‌بردار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی سهم هر بهره‌بردار از کل این اراضی حدود ۶۵۰۰ متر مربع است که بحث مطالعات اجتماعی و نظام بهره‌برداری به عنوان یکی از پیوست‌های اصلی طرح مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از دیگر ویژگی‌های این طرح این است که مجموعه شبکه‌های اصلی، فرعی و ایستگاه‌های پمپاژ توسط وزارت جهادکشاورزی انجام می‌شود، تصریح کرد: این طرح شامل سه ایستگاه پمپاژ اصلی است و ۱۴ ایستگاه پمپاژ ثانویه با مجموع بیش از ۱۸۰ دستگاه الکترو پمپ را شامل می‌شود. در مجموع ظرفیت این ایستگاه‌ها بالغ بر ۳۷ متر مکعب است.

مجری طرح انتقال آب سیستان خاطرنشان کرد: برای تامین برق مورد نیاز این ایستگاه‌های پمپاژ ما ۵۲  مگابایت برق نیاز داریم که این میزان انرژی تقریبا یک‌سوم میزان انژری است که در دشت سیستان در ۵ شهرستان برای مصارف غیر از کشاورزی استفاده می‌شود.

صالحی‌نژاد اضافه کرد: برای آنکه ما بتوانیم این میزان انرژی را تامین کنیم، نیاز داریم که یک پست ۲۳۰ که در منطقه قرار دارد را تقویت کنیم و دو پست ۶۳ نیز احداث کنیم. همچنین باید بیش از ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال از پست‌های ۶۳ و ۲۳۰ کیلو ولت احداث شود.

مجری طرح انتقال آب سیستان با اشاره به اینکه بیش از ۴هزار کیلومتر طول خطوط لوله‌ای است که در این مکان احداث می‌شود، عنوان کرد: در این امر از لوله‌هایی از جنس فولاد با قطر یکهزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار میلی‌متر، لوله‌های «جی. آر. پی» با قطر ۴۵۰ تا یکهزار و ۶۰۰ و لوله‌های پلی‌اتلین ۱۱۰ تا ۶۳۰ میلی‌متر استفاده شده است که مجموعا بیش از ۴هزار و ۲۰۰ کیلومتر طول خطوط لوله برای انتقال آب به اراضی دشت سیستان مورد نیاز است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.