قاچاقِ هر محصول و کالایی،مخرب و نامطلوب است و قاچاق تجهیزات پزشکی به مراتب مخاطره آمیزتر از دیگر حوزه‌ها است،عارضه ای که می تواند اقتصاد و سلامت جامعه را توأمان با یکدیگر با هزینه‌ها و خساراتی جدی مواجه سازد.

قاچاق کالا به تجهیزات پزشکی رسید

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مخاطره آمیزترین اقلام و محصولات قاچاق به تجهیزات، ادوات و لوازم پزشکی معطوف می شود.

آن‌چنان‌که در برخی گزارشات موجود قید شده، ضریب عددی و رقمی آن نیز محدود و ناچیز به نظر نمی رسد که بتوان با اغماض و مسامحه از آن عبور کرد.

موضوع زمانی حساس تر می شود که اساساً بروز هرگونه نارسایی در تولید، حمل و حتی نگهداری تجهیزات پزشکی، احتمال اختلال در سیستم کارکرد آن را به میزان قابل توجهی تشدید می‌کند.

حسین کامیارانِ فتح، یکی از توزیع‌کنندگان اسبق تجهیزات پزشکی، با اشاره به نقش بسیار تعیین کننده نحوه نگهداری و رعایت استانداردها در حمل و انبار این تجهیزات اظهار داشت: یکی از معضلات شایع و رایج در محصولات قاچاق به تقلبی بودن آن باز می‌گردد و به واقع توزیع محصولاتِ به اصطلاح فِیک، استوک یا غیر اصل از ایرادات و نارسایی های ملموس در محصولات و تولیدات قاچاق محسوب می شود، اما حساسیت در ارتباط با تجهیزات پزشکی به مراتب فراتر از اصل یا غیر اصل بودن یا تقلبی بودن ادوات این‌چنینی است.

وی افزود: در واقع یک دستگاه خاص پزشکی ممکن است، علی‌رغم لحاظ شدن تمامی استانداردهای لازم در مرحله تولید به دلیل برخی مشکلات، سهل انگاری ها و فقدان استانداردها در نحوه نگهداری این ادوات، آن را مُستَعِدِ اختلال و نارسایی نماید.

آن‌چنان‌که در برخی از اخبار و گزارشات واصله قید و مصرح شده، متأسفانه بُردِ نفوذ تجهیزات پزشکی نیز عمیق شده و برخی از بیمارستان ها و مراکز دولتی و خصوصی با این چالش نگران کننده دست به گریبان هستند، معضلی که می تواند در برخی موارد و مواقع، هزینه آن با قربانی شدن جان و سلامت بیمار همراه شود.

شهرام مُصَفا، یکی از توزیع‌کنندگان تجهیزات پزشکی در استان البرز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی ، با اشاره به وجود فضایی مبهم و ناروشن در عرصه قاچاقِ ادوات و دستگاه های پزشکی، عنوان کرد: ظاهراً آمار دقیق و روشنی از ضریب ریالی و ارزش محصولاتی که به‌صورت غیر مجاز و غیر قانونی وارد کشور می شوند در دسترس نیست و آنچه که به عنوان میزان ارزش قاچاق لوازم پزشکی مطرح می شود، عمدتاً به‌صورت تخمینی و بر مبنای شایدها، بایدها و گمانه زنی ها است.

وی افزود: اما بدون تردید این رقم و اعداد، کوچک و ناچیز نیست زیرا حاشیه امنیت قاچاق این محصولات به نسبت دیگر عرصه ها بالاتر است و از سوی دیگر سود آن نیز جذاب است که به تبع قاچاقچیان این حوزه، نمی توانند به سادگی از آن چشم پوشی کنند.

مصفا عنوان کرد:چندی پیش در رسانه ها به عدد ۷۰۰ میلیون دلاری قاچاق تجهیزات پزشکی اشاره شده بود که فارغ از صحت و راستی آزمایی آن، انتظار می رود برای برخورد، مقابله و مهار این معضل، چاره اندیشی شود، زیرا موارد هر چند محدود و معدود این عارضه نیز می تواند با جان و سلامت متقاضی دریافت خدمات درمانی بازی کند.

این توزیع کننده تجهیزات و ادوات پزشکی گفت: همین فضای گنگ، مبهم، ناروشن و عدم وجود آماری دقیق (حداقل در سطح رسانه ها و مراجع اطلاع رسانی عمومی) در خصوص میزان و نحوه قاچاق و از سوی دیگر، جامعه هدف خاص و ویژه مشتریان اقلام و محصولات این‌چنینی، مَزیدِ بر علت شده تا مبارزه و مهار این عارضه، با پیچیدگی های هر چه بیشتری همراه شود.

خرید آزادانه تجهیزات پزشکی، توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی محدود و ممنوع شود
احمد همایونفر، از فروشندگان سابق تجهیزات پزشکی با اشاره به ضرورت ساماندهی نظام عرضه، فروش و خرید تجهیزات پزشکی گفت: در شرایط موجود، باید ساز وکاری لحاظ شود که بواسطه آن امکان خرید آزادانه تجهیزات مذکور از سوی مراکز درمانی و بیمارستان ها به‌صورت کامل محدود و ممنوع شود و با خاطیان و متخلفانی که به این محدودیت تمکین نمی‌کنند، به شدید ترین نحو ممکن و مقتضی برخورد شود.

وی افزود: به اعتقاد بنده باید یک سازمان، ارگان و نهاد مشخص و تخصصی، مسئولِ تهیه و خرید این محصولات شود و به اقتضای نیاز و درخواست بیمارستان ها و مراکز درمانی، نسبت به توزیع و عرضه آن اقدام نماید.

همایونفر عنوان کرد: خطر و تبعات و پیامدهای تجهیزات پزشکی غیر استاندارد بسیار بالا است و امکان دارد در ساده‌ترین و سطحی ترین موارد، تجهیزات غیراستانداردِ پزشکی مُسبب بروز مشکلات بسیاری شود.

این فروشنده سابق تجهیزات پزشکی در خاتمه یادآور شد:در چنین بستری و در شرایط فعلی، باید ساز و کاری اندیشده شود تا بر اساس آن خرید آزادانه تجهیزاتِ بیمارستان ها ممنوع شود و به تبع در این صورت می توان نظارت هدفمند، هوشمندانه و هر چه دقیق تری را برای کنترل و رصد، عرضه و توزیع این محصولات، اقلام و تولیدات، اِعمال نمود که خروجی و توفیقات آن، هم در ارتقای ضریب سلامت متقاضیان دریافت خدمات درمانی و هم کاهش چشمگیر و محسوس تجهیزات پزشکیِ قاچاق، ملموس خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.