سیاستمداران آلمانی از جمله "مارتین شولتز"، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات انتقاد شدیدی به بازداشت یک فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه وارد کرده و خواستار واکنش سخت مرکل به این گونه اقدامات اردوغان شدند.

خشم سیاستمداران آلمانی از بازداشت فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه

به گزارش قدس آنلاین، بازداشت "پیتر اشتویدتنر"، فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه به اتهام حمایت از گروه های تروریستی خشم حزب سوسیال دموکرات و حزب چپ آلمان را برانگیخته است.

"مارتین شولتز"، رئیس حزب سوسیال دموکرات و نامزد صدر اعظمی آلمان از این حزب در این باره به هفته نامه "اشپیگل" گفت که آنچه که ما در حال حاضر در ترکیه تجربه می کنیم از همه حد و مرزها خارج شده است. رئیس جمهور ترکیه آنجا است تا دموکراسی و حاکمیت قانون در این کشور را از بین ببرد. وی همواره کشور خود را از اروپا دورتر می کند. این گونه سیاست ها به پاسخی آشکار نیاز دارد. خانم مرکل تا کی می خواهد در این باره سکوت کند.

دادگاهی در ترکیه امروز (سه شنبه) حکم بازداشت شش فعال حقوق بشر سازمان عفو بین الملل را صادر کرد که یکی از آن ها یک تبعه آلمانی بود. این شهروند ۴۵ ساله آلمانی دهمین شهروند این کشور است که از زمان کودتای نظامی نافرجام در ترکیه دستگیر شده است.

شولتز این مسئله را یک رسوایی نامید که رئیس جمهور عضو یک کشور ناتو مخالفان را تهدید به بریدن سر آن ها می کند. به گفته وی این گونه اظهارت، لفاظی های تحریک کننده و خشونت آمیز است که هیچ ربطی با دموکراسی و حاکمیت قانون ندارد. اینکه حالا یک فعال حقوق بشر آلمانی در زندان ترکیه به سر می برد نشان می دهد که ترکیه تحت ریاست جمهوری اردوغان تا چه اندازه از اصول حاکمیت قانون دور شده است.

"توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز گفته است که اردوغان حالا یک مرحله تنش زایی دیگر در روابط بین دو کشور را آغاز می کند. استراتژی مرکل که با خونسردی نمایشی در برابر اردوغان رفتار کند شکست خورده است. وی باید آشکارا این را برای اردوغان روشن کند که نمی تواند به این راه خود ادامه دهد.

حزب چپ آلمان نیز انتقاد شدیدی به دستگیری یک فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه وارد کرده و سویم داگدلان از نمایندگان این حزب در این باره اظهار داشته است که این خطر برای آلمانی ها در ترکیه وجود دارد که به عنوان گروگان مورد استفاده قرار گیرند. وزارت خارجه آلمان حالا باید درباره سفر به ترکیه هشدار دهد.

وی همچنین تاکید کرد که با توجه به استراتژی رئیس جمهور ترکیه که خارجی ها را به عنوان گروگان می گیرد دولت آلمان باید رویکرد خود در برابر آنکارا را تغییر دهد. دوران انتظار، امید و درخواست تمام شده است.

وی افزود: صدر اعظم آلمان و وزیر امور خارجه برای سرنوشت خبرنگاران آلمانی دستگیر شده در ترکیه و دیگر شهروندان آلمانی که در این کشور در زندان به سر می برند مسئولند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.