کرمانشاه- در استان کرمانشاه اما از سرطان پوست به عنوان شایع ترین سرطان شیوع نام برده می شود و پس از آن به ترتیب سرطان های سینه، معده، کولون، سرطان خون، مثانه، مری، پروستات، ریه، نای و مغز شایع ترین سرطان های استان هستند و متاسفانه ابتلا به این بیماری ابتدای مشکلات جبران ناپذیری است که گریبان خانواده ها را می گیرد.

کمبود امکانات در کرمانشاه نمک بر زخم بیماران سرطانی می پاشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: تاکنون آماری رسمی از تعداد مبتلایان سرطان در کرمانشاه منتشر نشده اما نسرین امیری ‌فرد رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی  آمار بیماری سرطان در غرب کشور از جمله کرمانشاه را زیاد می داند.

گفتنی است مسئولان استانداری کرمانشاه در سال ۹۳ از ساخت اولین بیمارستان فوق ‌تخصصی سرطان غرب کشور در کرمانشاه سخن گفتند اما تاکنون خبری از احداث این بیمارستان نشده است.

۸۰۰ درخواست کمک

انجمن سرطان استان کرمانشاه فعالیت خود را از خرداد سال ۹۵ و با تلاش تعدادی از پزشکان دلسوز فعالیت خود را آغاز کرد و لذا در حال حاضر بسیاری از بیماران با درخواست کمک در راستای تامین هزینه ها چشم به یاری و حمایت این انجمن دوخته اند.

رییس هیات مدیره انجمن بیماران سرطانی کرمانشاه در این راستا با بیان اینکه تاکنون ۸۰۰ درخواست به منظور دریافت کمک در این انجمن به ثبت رسیده بیان می کند: تاکنون نزدیک به ۸۰۰ بیمار مبتلا به سرطان درخواست کمک مالی از انجمن کرده اند که ۴۰۰ بیمار مورد حمایت مالی قرار گرفتند.

نسرین امیری فرد کمک به بیماران در جهت بهبود و حمایت مالی از آنها برای تهیه داروها را از مهمترین اهداف انجمن عنوان می کند و ادامه می دهد: تهیه داروهای شیمی درمانی مبتلایان به سرطان بسیار بالا است و ما در انجمن به دنبال جذب کمک های خیران برای کمک به مبتلایان به این بیماری هستیم.

مشکلات بیماران سرطانی

وی با اشاره به شناسایی سالانه هزار بیمار سرطانی جدید در استان می گوید: متاسفانه آمارهای موجود روند رو به رشد سرطان در سطح کشور و استان را نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه فاکتورهای بسیاری در زمینه ابتلا به سرطان دخیلند می گوید: رژیم‌های غذایی پر از چربی و گوشت و کم فیبر در ابتلای فرد به سرطان موثرند.

وی یادآور می شود: در مجموع موارد بیماری سرطان در غرب کشور بالاست و این شاید ارتباط با نوع رژیم غذایی این منطقه که از گوشت قرمز زیاد استفاده می‌کنند داشته باشد و یا شاید به بمباران‌های شیمیایی سالهای جنگ مربوط شود.

وی یکی از مشکلات اصلی در این زمینه را کمبود تخت‌های آنکولوژی و شیمی درمانی عنوان می کند و می افزاید: با توجه به این کمبود، بسیاری بیماران مجبورند در صف بستری بمانند و با طولانی شدن نوبت‌دهی بستری مجبورند داروی تزریقی خریداری و به صورت سرپایی تزریق کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۶ تخت در بخش آنکولوژی بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه وجود دارد و تعدادی تخت نیز در بخش شیمی درمانی این بیمارستان فعال شده ادامه می دهد: درمجموع تعداد تخت‌های موجود برای بیماران سرطانی استان کافی نیست.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی کرمانشاه تصریح می کند: این در حالیست که علاوه بر بیماران استان کرمانشاه، بیماران سایر استاهای همجوار مانند همدان، کردستان، ایلام و لرستان نیز جهت درمان سرطان به بخش‌های درمانی استان ما مراجعه می‌کنند.

هزینه گزاف درمان

بنا بر گفته دکتر امیری فرد از آنجایی که روند درمان بیماری سرطان به یک دوره رادیوتراپی با حداقل ۲۵ جلسه نیاز دارد لذا این موضوع موجب مشکلات بسیاری برای همراهان و وابستگان بیماران شده است.

وی اذعان می کند: این موضوع به ویژه برای افرادی که تمکن مالی نداشته و از شهر های اطراف به کرمانشاه برای مداوا سفر می کنند بسیار پر هزینه است.

رییس بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه اظهار می کند: در رادیوتراپی بیمار بستری نمی شود و به صورت سرپایی درمان می گردد اما باید حدود پنج هفته برای مداوا مراجعه کند که این موضوع برای بیماران و همراهان آنها بسیار سخت است.

وی اذعان می کند: در صورت ساخت همراه سرا لذا می توان کمک شایانی به خانواده ها و همراهان این بیماران در استان کرد.

وی ابراز می کند: متاسفانه تهیه داروهای شیمی درمانی نیز هزینه بسیار بالایی دارد و در این راستا کمک خیران می تواند بسیاری از بیماران را برای گذران طول درمان کمک کند.

چشم به همراهی خیران

رییس هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی استان کرمانشاه می گوید: خوشبختانه برای حل مشکل همراهان بیماران دانشگاه علوم پزشکی موافقت کرده است تا قطعه زمینی را برای کمک به بیمارستان سرطانی جهت احداث در اختیار انجمن قرار دهد اما احداث این ساختمان از توان انجمن خارج بوده و لذا نیازمند یاری خیران است.

وی با بیان اینکه این زمین روبروی بیمارستان امام رضا (ع) و در محوطه های متعلق به دانشگاه علوم پزشکی جانمایی شده ادامه می دهد: ساخت همراه سرا به هزینه های زیادی نیاز دارد و ما از خیران داخل و خارج از استان و کشور درخواست همکاری و مساعدت برای ساخت این همراه سرا را داریم.

علایم سرطان را جدی بگیریم

امیری فرد با تاکید بر این موضوع که باید علایم سرطان را جدی گرفت اظهار می کند: سرطان در مراحل اولیه درد ایجاد نمی‌کند وعلایم آن متغیر است ولی بعضی از انواع معمول آن‌ها عبارتند از احساس خستگی یا ضعف زیاد، وجود توده در سینه‌ها یا هر قسمت دیگری از بدن، هرگونه ضایعه‌ جدید یا تغییر در ضایعه‌های موجود در بدن، تغییرات در دفع ادرار و مدفوع، سرماخوردگی یا بیماری‌هایی که درمان نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.