در حالی که ۱۸میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند، دولت سیاست مشخصی برای بازسازی این نقاط ندارد و بانک های عامل مردم را سرگردان کرده اند.

بانکها مانع اصلی نوسازی بافت های فرسوده / ۸۰درصد تسهیلات تکلیفی بلاتکلیف است

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که ۱۸میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند، دولت سیاست مشخصی برای بازسازی این نقاط ندارد و بانک های عامل مردم را سرگردان کرده اند.

۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده که عمده آن در شهرهای بزرگ به ویژه تهران و مشهد قراردارد، بیشتر در مرکزشهرها قرار گرفته و انبوه سازی و طرح های مشارکتی و نوسازی آن ها توسط مالکان می تواند؛ چهره شهرها را مدرن و مشکل اجاره نشینی را کاهش دهد.

هر چند دولت در گذشته برای عملیاتی شدن این پروژه ها در مناطق فرسوده قول پرداخت وام با سود اندک داده اما در شرایط کنونی، بانک ها از اجرای آن طفره می روند.

* تسهیلاتی که به دست مردم نرسید

به گفته محمد سعید ایزدی دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری، پس از اخذ مصوبه ۳۰۰ هزار تسهیلات نوسازی بافت های آسیب پذیر از هیئت دولت با سود ۸ درصد، در ابلاغیه بانک مرکزی به بانک ها اعلام شد که تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده، تکلیفی نیست.

بانک ها نیز پرداخت تسهیلات را منوط به نرخ مصوب بانک مرکزی یعنی۱۸ درصد  دانستند و از اعطای وام ۸ درصدی شانه خالی کردند؛ بانک ها می گویند: اگر دولت زمانی آن ۱۰ درصد را پرداخت کرد، ما نیز در سود تسهیلات اعطایی خود آن را اعمال خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری بر این باور است که بانک مرکزی مصوبه دولت در اجرای وام بافت فرسوده را با غیر تکلیفی کردن آن برای بانک ها، ناکارآمد کرده است و بانک ها نیز هیچ تمایلی به پرداخت تسهیلات با نرخ مصوب ۸ درصد ندارند.

بر اساس گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در سال های ۹۴ و ۹۵ شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ۱۰۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را به بانک ها معرفی کرده است؛ اما ۴۰ درصد متقاضیان وقتی با شرایط بانک ها در پرداخت تسهیلات مواجه شدند، به علت گران بودن این وام از دریافت آن انصراف دادند.

* دولت وبانک ها اراده جدی ندارند

در این خصوص علیم یار محمدی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: دولت باید ما به التفاوت سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را بپذیرد و آن را جزو تعهدات خود به بانک ها اعلام کند تا بانک ها تمایل به پرداخت تسهیلات نوسازی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت در بحث مسکن حضور جدی نداشته و تسهیلات مناسبی را اختصاص نداده، تصریح کرد: باید اراده جدی از طرف دولت و بانک ها برای حل مشکل بافت های فرسوده باشد چرا که در صورت وقوع بحران در مناطق غیر مقاوم ضرر جانی و مالی هنگفتی به هموطنان وارد می شود و قطعا دولت باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون۱۳۰هزار هکتار از بافت مسکونی سراسر ایران فرسوده است که در صورت برنامه ریزی دولت، از توسعه بی رویه شهرها جلوگیری و ارزش افزوده مطلوبی نصیب شهروندان و شرکتهای سرمایه گذاری می شود عنوان کرد: معطلی کار از سمت دولت است، ما در کمیسیون مربوطه موضوع را اعلام و مستندات را بررسی می کنیم  و پیگیر این موضوع هستیم تا پرداخت این وام ها تسریع شود و دولت  نیز موظف شود سهم خودش را انجام بدهد.

وی با اشاره به کندی پیشرفت بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و آسیب پذیر شهرها در طول دولت یازدهم  ابزار نوسازی مسکن را  تسهیلات دانست و افزود: در جلسه آتی کمیسیون عمران این بحث را مطرح کرده و سازمان های مربوطه را نیز موظف می کنیم که پاسخگو باشند.

به گفته وی اگر این اتفاق به تاخیر بیفتد قطعا علاوه بر خطر ساختمانهای متروکه و بافت فرسوده و تداوم بلاتکلیفی بافت مرکزشهرها، حاشیه نشینی ومشکلات دیگر افزایش خواهد یافت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.