«امکان نداشت لباس هایش بدون خط اتو باشد،صبح به صبح کنترل می‌کردیم، ببینیم کفش هایش برق می‌زند یا نه! قدی کشیده وظاهری آراسته داشت.سروقت سر کلاس می‌آمد، با کیفی پر از کتاب. قلبی مهربان و رئوف داشت،همین خصوصیات او باعث شد معلمی را انتخاب کنم. اکنون درست ۳۰سال هست که به خانه‌اش می‌روم و به او سر می‌زنم.»

معلم ژولیده نمی‌خواهیم

به گزارش قدس آنلاین، «امکان نداشت لباس هایش بدون خط اتو باشد، صبح به صبح کنترل می‌کردیم، ببینیم کفش هایش برق می‌زند یا نه! قدی کشیده وظاهری آراسته داشت. سروقت سر کلاس می‌آمد، با کیفی پر از کتاب. قلبی مهربان و رئوف داشت، همین خصوصیات او باعث شد معلمی را انتخاب کنم. اکنون درست ۳۰سال هست که به خانه‌اش می‌روم و به او سر می‌زنم.»
این‌ها بخشی از صحبت‌های علی معین آبادی یکی از معلمان موفق و نمونه است که در تحریریه قدس برایمان تعریف می‌کند.

در همین خصوص نیره حسنی،   یکی از معلمان دوره ابتدایی هم می‌گوید:آدمی به طور فطری، خواهان آراستگی و زیبایی است. این میل در کودکان، و نوجوانان و جوانان نمود بیشتری دارد. در این میان دانش آموزان، بویژه در دوره دبستان، بیشتر در پی جاذبه‌های ظاهری‌اند، بنابراین تردیدی نیست در عرصه تعلیم و تربیت معلمی موفق‌تر خواهد بود که ضمن ایجاد رابطه عاطفی ومنطقی با دانش آموزان، ظاهری مناسب و جذاب نیز داشته باشد.

ولی تجربه نشان می‌دهد که در این بین معلمان شریفی هم وجود دارند که از بدو استخدام شرایط فیزیکی مناسبی را برای این شغل دارا نیستند. در حالی که این حق دانش آموز است که معلمش هم صلاحیت حرفه‌ای و هم ظاهری مناسب داشته باشد.

قد کوتاه مانع کارم نشد

 رویا ادیب یکی از فرهنگیان آذربایجان غربی می‌گوید:به نظر من معلم باید توانا، سالم و سلامت باشد. من در دوره دانش آموزی معلمانی را می دیدم که معلول بودند یا چشم هایشان مشکل داشت و متأسفانه مورد تمسخر دانش آموزان بودند.

من قد کوتاهی دارم؛ حتی پایین‌تر از استاندارد، اما توان جذب و کارآیی شغلی‌ام هرگز پایین‌تر از بقیه نبوده و نیست.

وی تأکید می‌کند: اگر آنکه قد مرا اندازه گرفت مقدار واقعی را اعلام می کرد من استخدام نمی شدم، در حالی که در کار خودم بسیار موفق و توانمند هستم. اما به عکس افراد زیادی را دیدم که از لحاظ قد یا توان جسمی از من بالاتر بودند اما در عمل جرئت، جسارت، دقت، حوصله و توانمندی من را نداشتند.

محمد ملک از دبیران باسابقه آموزش و پرورش خیلی صریح و روشن می‌گوید: سال هاست مسئولان مختلف در خصوص مقام معلم حرف می‌زنند، ولی آن طور که شایسته بوده و هست برای حفظ این مقام گام‌های در خور برداشته نمی‌شود.

ادامه تحصیل برای معلمان ممنوع!

جلیل امینی یکی از معلمان سنندج هم معتقد است: جامعه از معلمان انتظارات فراوانی دارد اما قیمت این انتظارات را پرداخت نمی‌کند. ارزش و اعتبار شغل معلمی در طول این چند سال بسیار پایین آمده تا جایی که به هر کس اجازه می‌دهند، تدریس کند امروز جدای از مشکلات معیشتی معلمان حتی آنان را از ادامه تحصیل هم منع کرده‌اند و این پاسخ خدمات صادقانه ما نیست، چون امروز آموزش وپرورش جایی در اولویت‌های دولت ندارد.

حنانه معتمدی یکی از دانش آموزان اهل گیلان هم می‌گوید: با وجود اینکه معلم مهربانی دارم ولی چون چهره‌اش اخمووخیلی چاق است حاضر نیستم با معلم خودم به کلاس بالاتر یعنی کلاس سوم بروم.

معلم ژولیده نمی‌خواهیم

معاون شورای عالی آموزش و پرورش که نقش پر رنگی در تنظیم مصوبات استخدامی معلمان داشته در گفت و گو با ما می‌گوید: در مصوبات شورای عالی به اهداف پرداخته شده است و موضوع پذیرش و تربیت دانشجو معلمان تقریباً از پنج سال پیش با تأسیس دانشگاه فرهنگیان کلید خورد و تأکید بر داشتن صلاحیت برای افرادی است که قرار است به عنوان معلم ورود پیدا کنند.

 با وجود اینکه معلم مهربانی دارم ولی چون چهره‌اش اخمووخیلی چاق است حاضر نیستم با معلم خودم به کلاس بالاتر یعنی کلاس سوم بروم  احمد عابدینی تأکید می‌کند: این صلاحیت دارای سه بخش مهم است که شامل صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و صلاحیت‌های حرفه‌ای است.

 وی می‌گوید:در بخش صلاحیت‌های حرفه‌ای فرد باید صلاحیت‌های عمومی را داشته باشد تا بتواند جذب شود، پس بنابراین باید صلاحیت‌های تخصصی را هم داشته باشد؛ یعنی در رشته مورد نظر درس خوانده باشد و سپس دوره‌های مرتبط با روش‌های تدریس و فن معلمی را گذرانده و امتیاز لازم را کسب کند؛ یعنی مهارت‌های تدریس و انتقال مطالب و تعامل با دانش آموز را هم بداند.

 در بخش صلاحیت‌های عمومی، توانمندی‌های جسمانی فرد دارای اهمیت است و همچنین بحث شرایط روحی و روانی که در مصوبات قید شده، برخورداری از سلامت کامل روحی و روانی و جسمانی لازم است.

عابدینی عنوان می‌کند: برای کسی که دارای مشکل روانی باشد به هیچ عنوان تبصره‌ای نداریم و در ادامه نوشته‌ایم (شرایط جسمانی لازم) یعنی برای کاری که استخدام می‌شود، بتواند شرایط فیزیکی انجام آن را داشته باشد و قید سلامت کامل نیامده؛ یعنی شاید یک عیب که مشهود نباشد در فردی وجود داشته باشد که برای معلمی کردن وی اشکال ایجاد نکند اما در بخش سلامت روانی کلمه کامل قید شده است.

چون قرار است معلم در اجتماع، مدرسه و دانش آموزان حضور پیدا کند، بنابر این باید شرایط مناسب و قابل قبولی داشته باشد تا وجهه اجتماعی وی حفظ شده و موجب ارتقای جایگاه معلمی شود.

قانون عطف به ماسبق نمی‌شود

وی معتقد است تمامی ملاک‌های قید شده برای پذیرش معلم از سوی دانش آموز مؤثر است. بنابراین ظاهر، توانایی، زیبایی و بخصوص توانایی معلم در انتقال مطالب حائز اهمیت است و این بحث یک وجهه علمی و روان شناسی دارد که در تمام کشورهای دنیا مد نظر است و حتی نوع برقراری ارتباط و خیلی فاکتورهای دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد، کما این که نوع پوشش معلم هم در جذب دانش آموزان مؤثر است و معلم حق ندارد با لباس نامناسب و ژولیده در کلاس درس حاضر شود و شورای عالی در طرح جامع پیش بینی کرده که آموزش و پرورش تسهیلاتی برای لباس مناسب و در شأن معلم ارائه کند تا معلم با لباس مرتب و شیک در کلاس حاضر شود.

وی تأکید می‌کند: قانون عطف به ماسبق نمی‌شود؛ یعنی بنا به هر شکلی افرادی وارد آموزش و پرورش شده‌اند که شرایط فیزیکی مطلوب را نداشته باشند ما از این افراد در مدارس استثنایی استفاده خواهیم کرد و توصیه کرده‌ایم آموزش و پرورش این افراد را از چرخه معلمی به سمت و سوی اداری و یا کارهای اجرایی سوق دهند و اخراجی در کار نیست.

می خواهیم بهترین‌ها معلم شوند

عابدینی پیشنهاد شورای عالی برای جذب معلمان ورودی را داشتن دست کم معدل ۱۵اعلام می‌کند و می‌افزاید: شرایط سنی بین ۲۲تا۳۲سال است چون قصد ما ورود بهترین‌ها به آموزش و پرورش برای شغل معلمی است. وی تأکید می‌کند در حال بهبود شرایط برای ورود نخبگان و برترین‌های المپیادهای علمی کشوری هم هستیم.

وی متذکر می‌شود: شرایط دریافتی و استخدامی در آموزش و پرورش با دیگر دستگاه‌ها متفاوت است؛ چون ما با روح و روان و سپس جان دانش آموزان سرو کار داریم پس بعضی از قوانین استخدامی کشوری برای معلولان و جانبازان در آموزش و پرورش باید مستثنی شود و این افراد را در امور اداری و یا مدارس استثنایی به کار بگیریم. قانون گفته هرکسی را که به کار بگیرید باید توانایی حسن انجام کار محوله را داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.