اصفهان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: وقوع خشکسالی اخیر منجر شد که در ده سال گذشته تنها ۲۲ ماه در طول این مدت در بستر زاینده رود آب جاری بوده و عدم جاری بودن رودخانه زاینده رود تأثیر بسزایی در آبدهی چاههای فلمن که از این طریق تغذیه می شوند داشته است.

آبرسانی پایدار به مشترکین هدف اساسی شرکت آب و فاضلاب است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی آبفای اصفهان، هاشم امینی در جلسه ای که با حضور معاون امور آب و آبفا وزارت نیرو و نمایندگان مجلس در مرکز پایش و راهبری تأسیسات آب و چاههای فلمن استان اصفهان برگزار شد اعلام کرد: آبدهی چاههای فلمن و متفرقه حدود ۳ هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه بوده که هم اکنون این رقم به ۲۴۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است. این درحالیست که چاههای متفرقه و فلمن یکی از منابعی بودند که نقش بسیار مهمی در تأمین آب شرب مردم در نقاط مختلف داشتند.

وی به ظرفیت آبرسانی تصفیه خانه آب اصفهان پرداخت و گفت: هم اکنون آب شرب بیش از ۴ میلیون نفر در قالب ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا از طریق طرح آبرسانی اصفهان بزرگ تأمین می شود به گونه ای که می توان گفت آب شرب اهالی باغ بهادران در غرب تا انارک در شرق اصفهان که در فاصله ای بیش از ۴۰۰ کیلومتری یکدیگر قرار دارند بوسیله سامانه آبرسانی باباشیخعلی تأمین می شود. اما لازم به یادآوری است که افق طرح سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ در سال ۸۷ به پایان رسیده است چرا که بدلیل ظرفیت محدود تونل اشترجان نهایت ظرفیت آبرسانی از تصفیه خانه باباشیخعلی ۵/۱۲ مترمکعب در ثانیه می باشد. این درحالیست که هرساله بر جمعیت اصفهان که در واقع متقاضیان آب شرب هستند افزوده می شود و این افزایش روزافزون جمعیت نیاز آبی جهت تأمین آب شرب را به ۵/۱۴ مترمکعب در ثانیه افزایش داده است.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان کمبود ۳ مترمکعب آب در ثاینه را یکی از چالش های اساسی تأمین آب شرب مردم استان اصفهان دانست و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر باتوجه به ظرفیت محدود انتقال آب از تصفیه خانه آب باباشیخعلی و نیز کاهش چشم گیر آبدهی چاههای فلمن و متفرقه، آبرسانی به مشترکین در حال افزایش اصفهان بسیار دشوار شده است.

مهندس هاشم امینی با بیان اینکه احداث واحدهای مسکن مهر بی تأثیر در افزایش جمعیت اصفهان نبوده است گفت: با احداث واحدهای مسکن مهر در اصفهان آبرسانی به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری در برخی از نقاط اصفهان در دستور کار قرار گرفت که این مهم به رغم محدودیت شدید منابع آبی اجرایی گردید.

وی آبرسانی پایدار به مشترکین را یکی از اهداف اساسی شرکت آبفا استان اصفهان برشمرد و اعلام کرد: باوجود اینکه ۱۰ سال از افق طرح آبرسانی اصفهان بزرگ می گذرد و از سویی استمرار پدیده خشکسالی موجب خشکی دیگر منابع آبی از جمله چاههای فلمن و متفرقه گردیده است اما با این وجود آب شرب مردم اصفهان به صورت پایدار تأمین شد که این مهم با بهره گیری از تکنولوژی نوین در امر آبرسانی و تعهد و تخصص نیروی انسانی بود که در این زمینه می توان به استفاده از سیستم تله متری، سیستم تله کنترل، پایش آنلاین و هوشمند شبکه انتقال و توزیع آب، اصلاح ۱۲۰ خطوط شبکه فرسوده انتقال آب اشاره کرد که البته فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در میان قشرهای مختلف جامعه مؤثر در مدیریت مصرف در اصفهان بوده است اما با این وجود باید گفت تأمین آب شرب پایدار مردم اصفهان بدون هیچگونه اما و اگر به رغم افزایش روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشیتی از طریق راه اندازی سامانه دوم آبرسانی میسر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.