موضوع جدایی شهر ری از تهران سال هاست مطرح و با ابراز نظرهای کارشناسی، سیاسی و جناحی مختلف مواجه بوده است و اکنون نیز فرماندار ویژه شهرستان ری پس از انتخابات شورای شهر این موضوع را بر سر زبان آورده است.

سیاسی کاری و داستان جدایی ری از تهران

به گزارش قدس آنلاین، صرف نظر از اینکه طرح چندین باره موضوع جداسازی شهر ری از تهران که در سنوات گذشته بنا به دلایل متقن رد شده است تا چه حد به سود و یا زیان ری نشینان است و یا چه تبعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... را در پی خواهد داشت باید گفت : تجربه نشان داده است تجزیه طلبی استانی همچون انتزاع شهر قدس، چهاردانگه و ... از شهر تهران کاربری زمین‌های کشاورزی را تغییر داد و بروز رویکرد درآمدزایی و سوداگری، کاهش سطح کیفی خدمات و رفاه اجتماعی عدم تامین سرانه هاو ... را به دنبال داشت.

 پژمان پشمچی زاده در واکنش به طرح موضوعاتی همچون جداسازی شهر ری از کلانشهر تهران به فارس گفت : باید بدانیم که اتخاذ تصمیم در ارتباط با موضوعاتی از این دست در حد و اندازه شهرستان و استان نیست و تصمیم گیری ها در این خصوص با توجه به حساسیت ها و ویژگی  های تهران به عنوان پایتخت کشور نیازمند سازکار و تمهیدات لازم و طرح موضوع در سطوح کلان و حاکمیتی است.

معاون شهردار تهران گفت: در گستره ای که یک دهم جمعیت کشور، در آن سکونت دارند و به کار و فعالیت می پردازند گسستن پیوندهای اجتماعی با مرزهای سیاسی امکان پذیر نیست.

پشمچی زاده حضور مردم ری در انتخابات شوراها در دوره های مختلف و تعلق خاطر و پیگیری حل مشکلات ایشان که از طریق شورای شهر صورت می گیرد را نشان دهنده پیوند ناگسستنی تهران، ری و شمیرانات دانست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خاتمه اضافه کرد: موضوعات تهران نه در گستره ۶۱۵ کیلومتر مربعی، بلکه در پهنه ای به وسعت ۱۴۰۰۰ کیلومتر مربع، یعنی مجموعه شهری تهران معنا پیدا میکند و این موضوع با طرح های توسعه شهری، منطقه ای و ملی در هم تنیده و به هم پیوسته است.

گفتنی است پیش از این و در پی طرح موضوع جدایی ری از تهران در سنوات گذشته، چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اعلام مخالفت مردم ری با طرح جدایی آن از تهران، اعلام داشت: جدایی به ضرر ری نشینان تمام می‌شود و با اجرای این طرح، جریان تجزیه طلبی استانی اوایل انقلاب دوباره از سر گرفته می‌شود، ‌منفک کردن یک شهر تبعات زیادی دارد و اگر دلیل این جدایی شهرستان ری از تهران داشتن فرمانداری مستقل در آن است، می توان فرمانداری شهرستان ری را منحل کرد. به گفته او، علیرغم اینکه جدایی ری از تهران از لحاظ مالی به سود شهرداری است اما این طرح مخالف طرح تفصیلی است که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی و رئیس جمهوری رسیده است.

 هم چنین احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز که دستی در تهران گردی دارد و علاقه خود را به بافت تاریخی شهر نشان داده، تفکیک ری و تهران از هم را کاملا اشتباه دانسته و گفته است: در طول تاریخ همواره تهران و ری در کنار هم و در پیوستگی کامل بوده‌اند. سید صباح الدین متقی، مدیرکل وقت حریم شهر تهران نیز یکی از چندین و چند مخالف این طرح بود که موضوع جدایی ری از تهران را سیاسی دانسته و گفته بود: عده‌ای که صحبت از جدایی ری از تهران می کنند، تنها از لحاظ سیاسی به این مساله توجه دارند، در حالی که جدایی ری از تهران، سبب گسست‌های فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و به‌ویژه شهرسازی می‌شود. علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه وقت شورای شهر تهران نیز که خود یکی متولدین و بزرگ شده شهر ری است باابراز نگرانی از طرح جداسازی ری از تهران گفته بود: به جای جداسازی ری باید به فکر یکپارچه سازی آن باشیم. با اینکه من اهل شهرری هستم باید از استقلال شهر ری خوشحال باشم اما از آنجایی که می‌دانم این طرح به ضرر مردم است از اجرای آن نگرانم. معصومه ابتکار، دبیر وقت کمیته محیط زیست شورا در آن زمان و ریاست کنونی سازمان محیط زیست کشور نیز این طرح را تصمیم خلق الساعه عنوان کرده و گفته بود: به نظر می‌رسد تصمیمات خلق الساعه مانند جدایی ری از تهران سال‌های سال مشکلات زیادی را برای مردم به وجود ‌آورد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.