مدیر کل دفتر جمعیت ، نیروی کار و سرشماری های مرکز آمار ایران گفت: در کشوری مثل ایران که بخش قابل توجهی از مشاغل آن از جمله مشاغل بخش کشاورزی در بهار به فعلیت می‌رسد، به‌طور طبیعی در بهار نسبت به زمستان تعداد شاغلان فصلی افزایش می‌یابد.

چرا جمعیت شاغلان در بهار ۹۶ افزایش یافت؟

به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و  سرشماری های مرکز آمار ایران  با تحلیل نرخ بیکاری  ۳ ماهه بهار ۱۳۹۶ ضمن تاکید بر این نکته که بر اساس برنامه اطلاع رسانی مرکز آمار، نرخ بیکاری بهار ۹۶ همچون فصول قبل  مطابق برنامه و ۱۳ تیر ماه اطلاع‌رسانی شده است گفت:‌ بر اساس چکیده  نتایج طرح آمارگیری نیروی کار  بهار ۱۳۹۶، نرخ بیکاری در بهار سال جاری ۱۲.۶ درصد است که نسبت به بهار و زمستان سال ۱۳۹۵به‌ترتیب ۰.۴ و ۰.۱درصد افزایش یافته است(جدول۱).

 فریبا سادات  بنی هاشمی با اشاره  به جدول ۱ این گزارش افزود:‌ بر اساس این جدول آخرین آمار از تعداد شاغلان در بهار سال جاری ۲۳۳۰۸۳۵۵ نفر است که این رقم در زمستان گذشته  ۲۲۳۴۲۴۲۹ نفر اعلام شده است.

جدول ۱- نرخ بیکاری و تعداد شاغلان در بهار و زمستان ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ و بهار ۱۳۹۶ از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار

وی با انتقاد از  تحلیل های  غیر کارشناسی آمارهای بازار کار  گفت: علیرغم بیان بعضاً  نادرست  اعداد در گزارشات رسانه ها از آمار نیروی کار، حسب نظر علمای اقتصاد و متخصصین بازار کار، به جهت حذف اثر شرایط فصلی بر اطلاعات بازار کار، شاخص‌ها در یک فصل صرفاً با فصل مشابه سال‌های قبل از آن قابلیت مقایسه داشته و در نتیجه درست، منطقی و معتبر است. بنابراین، در کشوری مثل ایران که بخش قابل توجهی از مشاغل آن از جمله مشاغل بخش کشاورزی در بهار به فعلیت می‌رسد، به‌‌طور طبیعی در بهار نسبت به زمستان تعداد شاغلان فصلی افزایش می‌یابد.  

بنی هاشمی افزود:‌اطلاعات جدول ۱ نشان می‌دهد که این روند در بهار ۱۳۹۵ نسبت به زمستان قبل از آن نیز تکرار شده است و در آن مقطع نیز افزایش تعداد شاغلان مشابه به بهار سال جاری بوده است و همانطوری که در گزارش‌های قبلی این مرکز آمده است افزایش تعداد شاغلان در بهار ۱۳۹۶ نسبت به بهار ۱۳۹۵ حدود ۷۰۰ هزار نفر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.